Gråmarked

Medlem
14. feb. 2008
Innlegg
1.553
Sted
Oslo
Nå som replica-katta er ute av sekken, har jeg lyst til å diskutere en annen uglesett skapning, nemlig: "Gråmarkedet". I tillegg til kjøp og salg mellom privatpersoner, så finnes det et utall av steder på nett, og fysiske butikker som selger klokker uten å være autoriserte.

Et par spørsmål melder seg i forhold til slike Gråmarkedsbutikker. Hvor får de klokkene sine fra? Hvorfor kan de som regel tilby lavere pris enn autoriserte forhandlere? Hva er egentlig fordelen med å kjøpe fra en autorisert forhandler kontra gråmarked? Finnes det egentlig en fordel med å kjøpe en klokke av en som har kjøpt den hos en autorisert forhandler, og hos en som har kjøpt den på gråmarkedet?

Og hva er egentlig forskjellen mellom å kjøpe en gråmarkedsklokke i utlandet og en klokke hos en autorisert forhandler i utlandet? Man vil jo uansett ha problemer med å oppsøke butikken fysisk i fremtiden...

Og sist, men ikke minst: Har du problemer med å kjøpe klokker som har vært i nærheten av gråmarkedet?

Kjør debatt.
 
ArthurF skrev:
Hva mener du selv om saken?

Eller vil du mene det motsatte av Espen igjen?


Jeg har alltid kjøpt klokker der de har vært billigst, og det har som regel vært på gråmarkedet. Men nå lurer jeg på om det kanskje er en dum ting å gjøre. Også oppdaget jeg at jeg kanskje hadde et litt vel naivt forhold til gråmarked - derfor alle spørsmålene, altså. Så jeg er rett og slett litt usikker på hva jeg mener...

Hvem er Espen?

EDIT: Ah... Oppdaget at det var Elkanah du mente.
 
Jeg er muligens noe naiv til gråmarked, jeg også. Men jeg mener jo at har du muligheten til å få klokka billigere noe sted, så er jo det hur bra som helst. Spesielt på noe rimeligere klokker (>5000-10000) er jeg villig til å ta sjansen. Det er klart det er en form for russisk rulett, men man opererer jo med relativt gode odds. Klokker av anerkjente merker har stort sett lite feil og garantisaker.

Når det gjelder dyrere greier er jeg usikker på hva som evt ville skjedd om jeg spaserte inn hos en AD med en (original) dyr klokke, som hadde en form for opplagt garantifeil. Ville jeg blitt avvist om jeg ikke kunne lagt frem stemplet garantibevis og alle papirer?
 
Så lenge jeg har gode referanser fra folk jeg kjenner på selgeren, og jeg føler at jeg kan stole fullt ut på selger, gjerne etter å ha snakket med vedkommende på telefon og fulgt ham på nettet en stund, så er jeg komfortabel nok med å handle fra vedkommende.

Så lenge man gjør hjemmeleksen sin forbedrer man sine odds betraktelig.

Butikker/autoriserte forhandlere er overvurdert. De fleste steder jeg har kjøpt dyrere objekter (som f.eks. sykler) og jeg har hatt mye trøbbel, har det egentlig ikke spilt noen rolle at jeg har brukt en lokal, autorisert forhandler.
 
Du blir vel ikke avvist, men du risikerer å betale for reparasjonen selv.
Det hele blir vel en avveining på risiko.

La oss si at et ur hos en AD i Norge koster 20 000. Du velger i stedet en gråmarkedsaktør som gir 30% rabatt på samme uret og du betaler 14 000.
Etter all sannynlighet vil du ikke ha noe problemer og ha spart 6000.

I værste fall får du problemer med noe i det som ville vært garantiperioden, og må betale for reparasjonen selv. Prisen på service vil likevel ikke være høyere enn at du ender opp med maks 6000 i dette tilfellet og har dermed sånn sett ikke tapt noe mer enn hva du måtte ha betalt i utgangspunktet.
Så ønsker du å spille på odds bør definitivt gråmarked være et alternativ.
 
Jeg kjøpte på gråmarkedet og hadde ingen problem når jeg måtte bruke garantien. Klokken var stemplet fra autorisert forhandler noe som gråmarkedet gir deg dersom du handler på riktig sted.

Er for øvrig usikker på hva som menes med gråmarked.

Selv med god erfaring fra gråmarkedet vil min neste klokke bli kjøpt hos forhandler i Bergen. Forhåpentligvis i neste uke...
 
Santos-Dumont skrev:
Et par spørsmål melder seg i forhold til slike Gråmarkedsbutikker. Hvor får de klokkene sine fra? Hvorfor kan de som regel tilby lavere pris enn autoriserte forhandlere?

AD videreselger til nettbutikkene, sikkert noen av de som styrer nettbutikkene selv også.