Grønt safirglass som på Milgauss

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Jeg liker godt det grønne glasset som er på Rolex Milgauss. Nå har jeg jo ikke råd til noen Rolex i overskuelig framtid, og jeg vet egentlig ikke om jeg er noen Rolexperson heller ...

Det er spesielt det grønne glasset som fascinerer meg, og jeg kunne tenke meg å sette et grønt glass på en helt annen klokke (ikke lage en kopi). Og da lurer jeg på om det går an å få tak i grønt glass, bestilt etter mål. Skal jeg først gjøre noe sånt, kunne det være greit å koste på safirglass, men vanlig mineralglass kan også gå an for å prøve.

Eller er det grønne glasset eksklusivt for Rolex slik at det blir feil å bruke det på en annen klokke?

Jeg liker godt det grønne glasset som er på Rolex Milgauss. Nå har jeg jo ikke råd til noen Rolex i overskuelig framtid, og jeg vet egentlig ikke om jeg er noen Rolexperson heller ...

Det er spesielt det grønne glasset som fascinerer meg, og jeg kunne tenke meg å sette et grønt glass på en helt annen klokke (ikke lage en kopi). Og da lurer jeg på om det går an å få tak i grønt glass, bestilt etter mål. Skal jeg først gjøre noe sånt, kunne det være greit å koste på safirglass, men vanlig mineralglass kan også gå an for å prøve.

Eller er det grønne glasset eksklusivt for Rolex slik at det blir feil å bruke det på en annen klokke?

Rolex sin grønn glass ser ut til å bli ganske lys i farge.
Fordi den grønn tone oppfarger ikke tallskiven men ses bare fra kanten når lyset har nok dybde å gå på for å reflektere fargen.
I praksis safiglass kan farges i alle farger men veldig få varemerker gjør det fordi det er lite etterspørsel.
U-Boat har kjørt en del med forskellige farger: Men ikke noen grønn som jeg vet om. Jeg har selv en rød safirglass 1000 of feet.
Jeg kan ikke tenke meg at du skal finne grønn glass for klokker: Eller må du kjøpe en falsk Milgauss kasse som bruker grønn glass.

Som sagt, alt kan gjøres men det kommer aldri ut hvis folk melder seg ikke inn.
Det ble snakk om mulighet til en Benarus Megalodon modell med rød glass en gang: Den ble ikke.
Sikkert pga lite etterspørsel.

Det finnes jo falske Milgauss, som denne her:

657_20110805080431_1.jpg

(Håper ikke jeg havner i unåde for å lime inn bildet.)

Og det er en fin klokke, kvaliteten er sannsynligvis heller ikke så verst (jeg synes kanskje at markørene er litt ujevne i makroformat), men det er og blir en kopi. Så om jeg er fristet til å kjøpe en slik, så vet jeg jo at den ikke kommer til å bli brukt. Jeg ville heller satt grønt glass i en klokke med et helt annet utseende og laget noe spesielt.

Vanlig vindusglass ser grønt ut når man ser det fra siden, men det er kanskje for dårlig til å bruke på en klokke?

Alle glass "er" lys blå-grønn i farge: Det stemmer fra alle blandingene som fins gjennom resirkulering tror jeg.
Bare den "museum-glass" er helt uten farge og den koster 6 til 7 ganger mer en vanlig glass.
Der snakker jeg om vanlig glass: ikke safirkristall for klokker.

Jeg har 4 bilder innrammet bak museum-glass: Det beskytter til og med mot UV stråling. Effekten er utmerket: Man ser cirka ikke glasset.

Men den grønn/blå reflekt inn i vanlig glass er ikke sterk nok for din ønsket effekt uansett.
Hvis du kan kutte vanlig glass og tilpasse den på en klokke: Da er du faglig sterk nok til å ikke trenge å spør noe om glass her på forum;)

Tenk litt utenfor boksen - så får du det til. Hvis du insisterer på å ha et grønt skjær på klokka, så hvorfor ikke ha en dialog med en urmaker så kan han/hun kanskje legge en film på innsiden av glasset. ALT går hvis man VIL - men det er ikke sikkert du får noen garanti på jobben. :)

Næh. Jeg klarer ikke å kutte glass i det hele tatt uten å få en tur på legevakta etterpå! Men jeg ble så imponert over glassmesteren her jeg bor ...:) Det kan vel være at et klokkeglass blir for vanskelig selv for en slik proff fagmann?

Det beste er vel å skrinlegge hele prosjektet og finne på noe som lar seg gjennomføre (men "umulige" ting frister alltid mye mer).

:p