"Grail" ankommet! Seiko Ananta Moon Phase - Nye bilder/filmer side 5

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
Jeg bestilte klokka den 27. oktober fra jurawatches, og nå kom den. Endelig kan jeg slutte å trykke f5 på tracking sidene hos fedex flere ganger daglig. :p

Pakken var godt pakket inn i bobleplast sammen med en gratis watch-winder jeg fikk med kjøpet. Her er noen unboxing bilder! (Tatt med iphone 3gs, så kvaliteten er ikke fantastisk).

Lurer på hvilken av disse jeg åpner først...
IMG_0333.jpg

Lett valg!
IMG_0334.jpg

Stor og tung boks. :D
IMG_0335.jpg

Nærmer meg...
IMG_0336.jpg

Garanti boken
IMG_0337.jpg

Instruksjonsboken.
IMG_0338.jpg

Og her er den! Min ultimate grail, en pusseklut!
IMG_0340.jpg

Vent, følger det med en klokke også? :eek:
IMG_0341.jpg

WOOT!

IMG_0345.jpg

IMG_0348.jpg

IMG_0349.jpg

IMG_0353.jpg

IMG_0355.jpg

IMG_0343.jpg

Og til slutt et wristshot etter jeg fikk justert lenken.
IMG_0359.jpg

Har nå stilt inn tiden og månefasen, og sittet å glodd i ca. 30 minutter. Jeg kan ærlig si dette er en av de fineste/råeste klokkene jeg har vært borti. Det bare oser kvalitet.

Kassen: Kassen er sykt bra gjort. Polerte overflater glir sømløst over i børstede overflater, og det hele ser veldig lekkert ut. Den har et spesielt utseende takket være de sverd-lignende sidene (de skal etterligne et samurai sverd), og det fører til at klokken får et fett og originalt utseende som jeg virkelig liker. Utseendet har også noe tidløst over seg etter min mening. Det er en stor klokke på 46mm. Nå har ikke jeg noe særlig stort håndledd (middels), og den sitter fint.

Den gjennomsiktige baksiden gjør at du kan se drivverket. Her ser jeg at jeg må ta noen bedre bilder, for hvor rått dette ser ut i lyset kommer ikke frem på bildet over i det hele tatt. Designerene ville at det skulle se ut som månelys som speilet seg på vann, og måten det er gravert på gjør definitivt at lyset reflekteres i "søyler" nedover. Rått.

Dial: Her er også detaljene helt rå. Hele skiven har en veldig subtil gravert "swirl" effekt som gjør at lyset reflekteres på en spesiell måte i noen vinkler, som gjør at den ellers mørke fargen plutselig kommer til live. Time markørene og viserene er diamantkuttet, og ekstremt skarpe, og reflekterer også lys på en veldig fin måte. Heldigvis er safirglasset AR-coated, så det nesten blir usynlig. Halvmåne symbolet på den korte enden av sekundviseren er også en fin liten detalj.

Platen som månefasen ligger på har også en veldig stilig gravert overflate som ser ut som en vannflate, og hvor månen ser ut som en silhuett på vannet. Veldig, veldig stilig.

Lenken: Ikke noe klirring, ikke noe løshet. Utrolig bra.

Og til slutt, hjertet i klokken, Spring Drive verket: Ufattelig fett drivverk som Seiko har klart å lage her. Har sett flere filmer på youtube av klokker med det, men det er (som så mye annet) helt forskjellig å se det i virkeligheten. Å se sekundviseren gli rundt skiven er rett og slett vakkert. Jeg tar megselv hele tiden i å bare sitte å se og smile på klokka. Med +/-15 sekunder i måneden er det også helt utrolig nøyaktig. 72 timer power-reserve er også fett.

Månekomplikasjonen passer veldig godt sammen med spring drive. Spring Drive fanger så godt visuelt måten tiden går på, og da passer månefasen så godt inn. Den minner deg på, hver gang du ser på den, at det er en annen syklus enn bare dag-natt som pågår, og man får et visuelt skue av at tiden går uke for uke. Veldig kult.

Så rent "filosofisk" gir det god mening, og er en veldig fin komplikasjon. Den praktiske siden av en månefase er ganske liten for folk flest, men for meg har den faktisk en ørliten praktisk funksjon også. Meg og broren min har en stor astronomi interesse og ser ofte på planeter/månen og dypere objekter i teleskop, og det er greit å vite hvor mye av månen som er synlig. På netter med mye synlig måne er det vanskeligere å se "deep space" objeter pga. mye lys på himmelen, og netter med liten eller ingen måne er perfekte for dette.

Rå klokke! Rett og slett. :D

Helt rått! Denne kunne jeg tenke meg å klå på, gratulerer så mye!
Virkelig et spennende valg du skal ha kudos for - at du går utenom de oppgåtte stier :D
Så vidt jeg har fått med meg er det ingen andre Seiko med Spring Drive på Sonen (?). Artig å være først så grattis med det og! :)

Er nok litt for stor for meg med 46mm, men jaggu kunne jeg tenkt meg å sett denne ruggen IRL!

Gratulerer masse med denne lekkerbiskenen! Denne kunne jeg ha god lyst til å klå på i levende live :)

Jeg må si at første gang jeg så denne slo det meg som noe odd å tilby månefase uten kalender eller en gang datofunksjon, men det er jo til syvende og sist en kul og visuelt svært tilfredsstillende ting mer enn noe annet. Tøft at winder følger med :)

Igjen, gratulerer så mye med en veldig kul klokke!

Så vidt jeg har fått med meg er det ingen andre Seiko med Spring Drive på Sonen (?). Artig å være først så grattis med det og! :)

Nå skal jeg ikke regne på noens parade, men brukeren "Arild" hadde i hvert fall en Spring Drive på et tidspunkt ;)

Takk takk! Angående størrelsen på 46mm. Ja, den er ganske stor, men den føles ikke større enn Monsteren/Sumo'en min. Har lest det samme om Ananta serien på WUS også, selvom de er 46mm føles de ut som 44mm.

Må bare anbefale Seiko Spring Drive en gang til. Er absolutt et drivverk som må oppleves.

Du er svært velkommen til neste GTG i Oslo:p

Etter å ha lest meg opp om Spring Drive så er jeg mektig imponert - nå gjenstår det bare å se det i levende live....

Er det sånn at GS er enda råere på finish (skjønner at du er mektig imponert over finishen på denne - ikke ta det ille opp) eller er dette bare forskjellige serier med de samme kvaliteter??? Er lite kjent med "forseggjorte" Seikoer - ønsker å lære mer.

Grattis:D

Tror Ananta serien er rett under GS. Er ikke store hoppet opp, dog, da jeg har vansker med å se hvordan dette kan bli finere (men jeg er biased akkurat nå da haha).

Skjønner at SD drivverket på GS'er er enda mer gravert og finished, selvom de er like ellers. Tror også dette gjelder finishen til resten av uret også.

Gratulerer med grail!

Takk for flott presentasjon av uret. Underholdende å lese når gleden og entusiasmen over denne spesielle klokken skinner så klart gjennom. Dette løfter Seiko opp til et nytt nivå i forhold til det jeg er vant med. Det er artig hvordan Japanerne ofte klarer å designe produkter med en spesiell tiltrekningskraft (også estetisk), selv om de ofte går på tvers av mine estetiske idealer.

Junior har lest seg opp på spring drive og snakket mye om hvor bra det er, mens jeg sier jadda, joda og jobber hektisk videre. Begynner å skjønne at han har et poeng.

Gratulerer med en fantastisk Seiko:)Har i skrivende stund en Ananta Chronograf på armen,må derfor si meg veldig enig i at dette er kvalitet på høyt plan!
Selv om Spring Drive verket er på et annet nivå en min 8R28...
Kos deg med nytt ur!

Forresten, det er selvfølgelig påkrevet med flere bilder. Alltid flere bilder :)

Ble sittende her og beundre den kassen i profil, det er virkelig kult hvordan klokka praktisk talt "stiger opp" av kassen. Det ser ellers ut til at barettene sitter veldig nær kassen, det kan vel være med på å forklare hvordan en så stor klokke kan sitte fint på moderate håndledd.

Å herrejemini for en flott Seiko!
Gratulerer så mye.

Flere bilder, takk!
Og så må du sørge for å stille opp på et gtg - denne må prøves :)