Grail time or?

Medlem
5. okt. 2014
Sted
Vest-Agder
Godtfolk.

I en galakse svært nærme, satt jeg en kveld og undret over hva slags klokker astronauter brukte. Brukte de i det hele tatt klokker? Vitebegjæret ledet meg rett til Speedyen, og en grail var født.

I samme galakse, men noen olympiader senere, er speedyen et av flere ur som henger løst rundt underarmen, dog ikke på samme tid. Bare Lahlum mestrer det.

Så grail begrepet som en uoppnåelig drømmeklokke, er et flytende begrep.

Jeg har ansett meg selv som samler, og urene som har kommet inn, har blitt kjøpt med tanke om å forbli i boksen. Om ikke jeg skulle trenge en ny nyre. For å kunne forsvare pengebruken, må det være mulig å selge klokkene igjen, men da er jeg i så tilfelle på siste nyre.

I år var planen å få inn en 14270. I min søken, så ser jeg på mye annet og, blant annet 1016, og ikke lenge etterpå er jeg besatt av 1655.

Så begynner jeg å kverne. Om jeg selger ut en del av samlingen, så er 1655 innen rekkevidde. De fornuftige argumentene heller helt klart mot flere ur i mellomsjiktet, om man kan kalle det det, enn en grail og en beater.

Men mekaniske ur og fornuft er langt på vei som jedier og sither. I konstant opposisjon.

Jeg håper noen av dere vil dele deres tanker, og hvilke valg dere gjorde, i et desperat håp om å finne et snev av klokke ro.

Post uten bilde, nope. Samlingen pr nå:

Takk for oppmerksomheten.

Jeg tilhører gjerne unntaket her inne men jeg ville klart solgt alt jeg eide for den ene. Jeg har og 1655 som semigrail og hadde jeg hatt økonomi til å realisere den hadde jeg glatt brukt den til alt.

Så kan man si at man ikke skal legge alle eggene i en kurv, at å bruke et ikon som 1655 til annet enn fyll i en safe er galskap.

Jeg sier at å kjøpe bruksur for å gjemme dem bort for meg er meningsløst. Ja en JLC Gyrotourbillion er kanskje ikke det eneste uret om man kun skal ha et men for de fleste mekaniske ur så tåler de faktisk å leve. De ble laget for det folkens før det sløkke begrepet hairline ble oppfunnet.

Klarer du deg kun med en klokke så selg alt du har. 1655 er det flotteste uret Rolex har laget og finner du et eksemplar så overlever det deg uansett:)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Har vært der du er, og angrer ikke på at jeg solgte ut for å finansiere det som var min grail dengang.
Gjør det.:)

Kjør på. 1655 er noe som blir mindre og mindre tilgjengelig, og det andre du har lar seg lett skaffe til veie ved en senere anledning.

Skal du handle 1655 må du for all del bruke mange timer på å lese deg opp, du må også være svært kritisk, dette er som de andre gamle sub og seadweller et helvetes minefelt. Har du aldri stått i et minefelt anbefaler jeg deg å spare pengene.
Tom

Takk for betraktninger.

Jeg har sittet langs veggen en hel stund. Forelskelsen har ikke gått over så langt. Jeg er heller mer usikker på om jeg i det hele skal be opp til dans. Da spør man her.
De fleste her inne har mer enn en klokke, d.v.s. at etter en tid med denne hobbyen, sitter man på en samling som er verdt en del mer, enn da man kjøpte sin første. Tenker at akkurat det med alle eggene i en kurv, eller spredt ut på flere, er noe mange asylanter tar stilling til i løpet av hobbyen.
Riktig tidspunkt for å kjøpe en Rolex, er jo som kjent i går. Riktig tidspunkt for vintage Rolex er nok da, for tre uker siden. Prisgaloppen der har vært enda mer ekstrem. Men skal man ut i minefeltet, så må man skynde seg langsomt. Noen må jo ut i det, og da må treningen sitte. Research er en del av jakten, og det er jo noe av det som er artig med hobbyen. Men risikoen for å trå feil er der, uansett hvor forberedt man er.

Setter pris på kommentarene. Det bidrar til et mer edruelig syn, enn det maniske man lett ender opp med.

God søndag godtfolk.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
For å kanskje, svært kanskje, gjøre jakten lettere: innbiller meg at det lå en 1655 i Kristiansund på Finn en god stund i fjor? Og at den ble trukket etter å ha justert seg ned fra 135' til 115/110' eller noe. Innbiller meg også at den var i god stand med kun en eller to eiere. Hvis du er svært heldig ble den aldri solgt og er fortsatt tilgjengelig.

Og til dere med bedre husk, eventuelt eieren selv, gjerne korriger meg.

Er på mobil, og jeg får kun opp kartet når jeg klikker meg inn på den gamle annonsen. Googlet "Steve McQueen Rolex site:finn.no" for å finne den. Regner med kontaktinfo står i annonsen.