Grailklokke - nytt eller brukt?

Medlem
27. sep. 2017
Sted
Oslo
På den ene siden, man spare ganske mye på å kjøpe brukt. På den andre siden, hvis du likevel ikke har tenkt å selge den så er ikke resalgsverdien så viktig og hvis den er ny så er alle merker og riper fra deg og dinne minner. Og har originalprisen så veldig mye å si etter 20-30 år på hånda?

Hva mener folket?

Nytt. Men de aller fleste her har vel et dynamisk forhold til begrepet grail. Straks den er i boks er den ofte i spill. Litt som "keeper". Men om du ikke tilhører Flipsquad; Ny...(En grail skal pr def være akkurat såvidt oppnåelig. Det bidrar nyprisen til.....)

Hvis den er vanskelig å få tak i kan brukt være en god løsning.
En grail skal vel per definisjon være nesten umulig å få tak i?
Ny eller brukt har vel ingenting å si da?

Kanskje grailklokke ikke er det riktige begrepet. Jeg mente en klokke som jeg har tenkt å behold og ikke flippe med det første.

Slik jeg har sett bruksprisene på den klokka jeg var interessert i så var forskjellen mellom ny og gammel bare snakk om kanskje 2 mnd ekstra sparing.

Jeg kjøpte først brukt, fant ut at det var en keeper og kjøpte en helt ny. Det er noe eget med å lage alle skrap og merker selv.
På en annen side har jeg klokker på ønskelisten som ikke lages lenger, har ingen betenkeligheter med å kjøpe en brukt som blir værende.

Vanskelig å svare på uten å vite hvilken klokke, grunnet tilgjengelighet.

Urørt er ikke alltid det man husker best;)
60DC0E45-B881-498F-9958-8EA0AF895535.jpeg

Vanskelig å svare på uten å vite hvilken klokke, grunnet tilgjengelighet.

Urørt er ikke alltid det man husker best;)
Vis vedlegg 76711

Hehe, bra bilde.

For å gjøre spørsmålet mer spesifikk, det er snakk om en Omega Seamaster Planet Ocean/300m og Rolex Explorer.

For å ta Rolex'en, fra det jeg har sett så går ikke prisene ned noe særlig i bruksmarkedet, så forskjellen mellom ny og brukt er ikke så mye. Med tanke på at dette var klokker jeg kunne tenke meg å gi videre til neste generasjon (om 20-30 år ;) ), så bør man kanskje spare litt mer (selv om det tar ett par måneder/år) slik at alle riper og skrammer kommer fra pappas livserfaringer?

Brukt. Mine (semi-)grails er kjøpt brukt og jeg er helt happy med det. Men de kom stort uten større bruksmerker.
Etter en uke ser en ny uansett lik ut ...

• Liker
Reaksjoner: Ringeklokke