Grand Seiko for Dummies

Medlem
19. jan. 2013
Sted
Rælingen
Ni av ti klokkeinteresserte er enige om at Seiko er kuult. Og Grand Seiko er enda kulere. Men tør man ta steget?

Det er etterhvert kommet en del high-end Seiko på Tidssonen, og jeg vil gjerne bli med i klubben, men det er et par ubesvarte spørsmål som holder meg tilbake:

1) Service
Forstår at service må tas i Japan. Dette er OK, men husker også å ha lest at Seiko ikke garanterer deletilgang til sine GS-modeller i mer enn 10 år. Er ikke dette en showstopper? Litt av rasjonalet for å ha denne hobbyen er at alt kan gå videre til guttungen og hans guttunge osv. etter at jeg er borte. Dersom man betaler Rolex-penger for GS vil man jo gjerne ha en trygghet om at service er garantert langt utover 10 år?

2) Handle lokalt, eller på internett?
Hvordan er utvalget i Norge? Skulle gjerne sett disse live før handel. Hvis utvalget her er skralt, er det seiyajapan som gjelder, eller er det andre man også bør vite om?

1. Service må ikke gjøres i Japan. Det er et godkjent servicesenter i Nederland som skal være langt raskere, som man bruker gjennom Optura. Hvis man sender den til Japan, vil den urmakeren som monterte verket også overhale den.
Har ikke hørt noe om at de kun garanterer for deler i 10 år, men høres rart ut da dette er omtrent like lenge som på vanlig Seiko. Uansett er det meste av GS laget for hånd, så jeg vil tro at de kan lage til noe når den først er på service. Tviler på at de vil sende en klokke tilbake ureparert da det vil svekke merkenavnet og den linjen de ønsker å ligge på.

2. Er to AD på GS i Norge. Grøtteland i Sandnes og Christensen i Oslo sentrum.

Edit: Forresten skriver GS dette selv om egne klokker: "A Grand Seiko watch is a watch for a lifetime and longer." Ville da vært rart om du må kaste klokken etter 10 år :)

Redigert:
Jeg har per nå 3 GSer - alle kjøpt av norske forhandlere. To av dem har jeg kjøpt nye selv. Jeg anbefaler urmaker Grøtteland i Sandnes. Jeg kunne ikke kjøpt de to modellene (SBGA011 og SBGA031) rimeligere fra utlandet - i alle fall ikke med dagens kronekurs.

Min første GS kjøpte jeg fra Chino i Japan. God service og god pris/kronekurs. Men jeg vet ikke om han selger GS nå. Seiya ville ikke sende GS til Europa den gangen jeg kontaktet ham.

Den andre GSen min, en Spring Drive, SBGA095 kjøpte jeg fra Arizona Fine Time. Også en hyggelig handel, men en god del dyrere enn Grøtteland...

Med hensyn til service. 10 år som nevnes er en garanti, ikke en grense. Altså de garanterer deletilgang i ti år etter at verket går ut av produksjon. Det betyr heller ikke at de ikke vil kunne tilby deler etter at det har gått ti år. Jeg leste meg litt opp i en GRUSOM tråd, og der har en nederlender fått dette svaret fra Seiko:

We have informed you in Japan know about the delivery of parts, related to Grand Seiko, Credor, and Ananta Spring Drive.

Delivery time is after the production date 20 to 30 years. So the shipping time is indeed longer for this special series.

We trust to have informed you sufficiently.

Sincerely,
SEIKO NETHERLANDS BV

Dette bekymrer jeg meg ikke for i det hele tatt.

Ellers er det vel @Jon Ali som er GS-guruen her.

Todda

Redigert av en moderator:
Jeg ser noen ganger Grand Seiko fra 60-70 tallet til salgs i Japan som har nylige papirer fra service hos Seiko Japan, de utfører service på gammelt som nytt. Deletilgangen er muligens noe begrenset til noen modeller men jeg har funnet ut at det meste kan skaffes en eller annen plass.
Min GS fra 1973 skal nå på service og det får jeg utført hos min faste urmaker, deler som pakninger og sånt har jeg skaffet selv.

Kjør på, vil tro deletilgangen blir bedre i fremtiden nå når de har satset verden rundt.