okei..
Om vi vet at det er jævli bra, hvorfor er det ikke bra nok da?
Hva er det egentlig som gjør at folk nøler ved kjøp av dette horologiske mesterverket? Som Bilanz sier: "Men de som kan se bak 'branding' gardinen.... "
Men hvem er de da?
Er du en av de? - siden du påpeker det Bilanz
Og hva er det som ikke funker her?
Er de, de som ikke har peiling på klokker? De som heller burde brukt penga på en Rolex Sub? De som faktisk vet hva gode klokker er? Det som vet å sette pris på godt urverk? De som kun ser på klokken og tiden? De som er dumme i huet? De som ser bak branding gardinen? ..og hvorfor skal en se bak denne brandinggardinen? Klokken er jo der! I all sin prakt..nydelig, prakfull..et mesterverk.
Vi vet jo alle at urverket som sitter i disse klokkene er av ypperste klasse.. det samme med kvalitet og finish? Men hvar er det som gjør at Frodo sier "Synd de er så dyre?" Hva er det som gjør at denne klokken er for dyr? Folk kjøper jo dyrere klokker rett som der er her inne på TS eller hva?
Er det merket? Omdømme? Historie? Kvalitet? Følelser? Hva i heiteste er det da?
Er klokkene laget i feil land? Er det fordommene som bestemmer? Hadde Rolex levert samme urverk, hvordan hadde reaksjonene vert da? Jeg regner med at de hadde vert noe annerledes... ?
Er noen der ute misunnelige, og ikke vil innrømme at dette faktisk er noe som er like bra/ bedre og er verdt penga? (ikke noe pes her, jeg bare spørr
)
Ser man på bildene av urverket som sitter i disse klokkene så er det jo så utrolig mye mer å se på enn et urverk fra Rolex? Det er jo ikke mye "kunst" på urverket der akkuratt?
Urverketer jo også ekstremt bra? - med nøyaktighet som et quartz ur?
Hva skal til for at et Japansk klokkemerke med 131 (eldre enn både Breitling 128 år og Rolex 107 år) med erfaring skal få den respekten og annerkjennelsen det fortjener? Grand Seiko er det beste av det beste som de leverer. Det er laget av Seiko, og kun Seiko. ALT lages og produseres av dette merket.. Dette er ikke et modifisert ETA verk som er puttet inn i en flott klokkekasse med et sveitsisk merke.
Jeg vet at Rolex er et ikon innen klokkeverdenen. Men det samme er jo faktisk Seiko. Jeg vet at Seiko leverer billige klokker. Men disse klokkene er jo faktisk enorm valutta for pengene, det vet vi alle? Da burde vel en Seikoklokke til 50 k være det samme? Eller hva?
Hva er det som stopper folk? Hvorfor kjøper vi det ikke? Vi kjøper en Rolex fordi vi "vet" at dette er mye klokke for pengene? Fordi andre sier at dette er mye klokke for pengene? Fordi vi vet at vi kan få nesten alle pengene tilbake om vi ønsker å selge? Fordi alle andre "vet" at dette er en bra klokke? Fordi det ER en bra klokke? Markedsføring? Er det ikke ikon nok?
Er annerkjennelse/følelsen man eventuelt får av å eie et ur viktigere enn urets kvalitet i seg selv? (bare spørr?)
"The Quiet Revolution" - som Seiko selv sier.. De vet vel sikkert selv at de leverer noe av det beste som kan kjøpes av klokker. Med et "monopol" på en befolkning av over hunder millioner så gir de vel nesten F i å markedsføre klokka i Europa og Amerika.
Uansett. Dette er seint på natt og jeg er trøtt, men jeg vil vel bare egentlig at folk skal fortelle hvorfor folk ser så rart på dette merket når det leverer klokker i denne prisklassen? Det har urverket, det har historien (?), det har designet, det har kvaliteten...
Men?
Alså..Seiko kan være bedre, det kan være like bra og det kan være dårligere. Men hva om det er best? Hva sjer da?
PS: Gi meg penga, så skal dere søren meg se en splitter ny Grand Seiko SBGA031 på min neste uniboxing
(Gi meg en runde til så skal dere også få se en Rolex Sub på hånda
)
Jeg sier ikke at noe eller noen er bedre enn andre, jeg vil vel bare at folk skal fortette å dele tanker..
Da tar jeg kvelden
!