Greg, vårt nye stjerneskudd!

Qwestern

Støttemedlem
Medlem
4. feb. 2016
Sted
Kongeriket Norge
Satt i går kveld og irriterte meg over en masse støv inne i min vintage Omega Seamaster som akkurat hadde kommet fra en ikke navngitt urmaker og fant ut at dette skulle jeg gjøre noe med. Av med baklokk, ut med krona, rens av skive og glass på innsiden. All done! Kardinalfeilen kom da jeg forsøkte å sette urverket ned i kassehuset igjen, da det selvfølgelig klarte å kjile seg fast. F... sa jeg og prøvde og lirke det ut igjen. Selvfølgelig ga skiva etter og 52 plukk opp var et faktum. Deler over alt. Masse guts, no skills :mad: Hva gjør jeg nå.. Hørte noe rykter i gjengen at Greg var på all-in stien og på vei til å bli fullblods urmaker. Sendte derfor en melding til han. No problem, var svaret, bare kom innom imorgen det. Satte meg i bilen ved lunsjtider og kjørte hjem til han. Etter en lang klokkeprat, noe mekking og et par handler, var klokken så god som ny, eller iallefall så god en 60 år gammel klokke kan være. Nå går den som en drøm uten støv :) Fiksa litt på et lommeur jeg hadde og on the go! Herlig fyr, herlig service, tommel opp. Verkstedet hans begynner å se MEGET bra ut, så det er bare å glede seg til han er oppe og smasher for fullt. Ikke lenge til nå. Kjør på @Greg. Du anbefales av meg på det sterkeste!

Greg har hjulpet meg med et par klokker, og jeg er meget fornøyd med jobben som har blitt gjort, leveringstid og dokumentasjon. Nå er jeg ikke helt objektiv ettersom jeg kjenner han ganske godt, men jeg kommer garantert ikke til å la noen andre enn @Greg eller @SS. skru på noen av mine klokker senere.

Forrige gang jeg skrøt av en uavhengig urmaker var det Sutterud på Bjølsen. Skjønte jo først litt senere at det var @SS. som hadde gjort all jobben (takk og pris), så skal dere levere inn en klokken på Bjølsen fremover, spør etter Simen.

20170902_182624.jpg 20170416_190917.jpg
Legger ved to bilder av min 1016, første bildet er etter at @Greg hadde sørget for service. Hadde en mindre koselig opplevelse med uret etter en "sørvis" hos Bjerke på 90-tallet. :confused:

Heretter er det kun han som får lov å "skru" på dette smykket. Det er min attest.

Etter mange vurderinger over hva jeg ønsket å gjøre med Omegaen som jeg fikk i gave av en kollega, er jeg nå endelig fornøyd med resultatet. Jeg har prøvd å beholde den så original som mulig da jeg liker historien bak. Rens, glassbytte og kronebytte ble fasiten. Planen var å få uret til å gå igjen som det har gjort i 40+ år.

Historien til klokken er at den har vært i daglig bruk i over 40 år "på gølvet" som min kollega sier på Fjellhamar Bruk (tidligere Fjeldhammer Bruk). Den så derfor så ihjelslått ut som det går uten å ha kjørt over den med vals, og gikk heller ikke. Jeg tok den derfor som nevnt tidligere til urmaker NN for glassbytte og en kjapp rens/gjennomgang. Dette gikk regelrett til h..., så jeg endte opp med å kokkelere for meg selv som gjorde ting langt verre. @Greg ble da redningen. Da jeg nå fant ut at kronen var så slitt ned at den ikke kunne trekkes opp uten barnefingre, gjorde han siste finish med å bytte krone, hvorav jeg fikk klokken levert på døren av han i går. Meget fornøyd med jobb, service, pris og ikke minst oppfølgingen underveis. Takk igjen Gregor.

Fra start til mål i bilder
IMG_1031.JPG
IMG_1064.jpg
IMG_1065.jpg
IMG_3320.JPG
IMG_6398.jpg
IMG_6402.jpg

Redigert: