Guess Collection?

Medlem
11. juni 2010
Innlegg
12
Sted
Drammen
Hei. Er helt ny her og har sålangt kun Quartz-ur i samlingen. Siste innkjøp var en Guess Collection G53001G XXL sport. Min neste klokke blir en automatisk og jeg har blitt tipset om enten Omega eller Longines av min faste urmaker (Arne Øen i Drammen). Noen som har synspunkter på Guess Collection / innsteg automatisk klokke?
 
Hei. Er helt ny her og har sålangt kun Quartz-ur i samlingen. Siste innkjøp var en Guess Collection G53001G XXL sport. Min neste klokke blir en automatisk og jeg har blitt tipset om enten Omega eller Longines av min faste urmaker (Arne Øen i Drammen). Noen som har synspunkter på Guess Collection / innsteg automatisk klokke?

Hei og velkommen hit :)
På entry level auto er det vanskelig å komme bort i fra Seiko, de har mange kule modeller til en billig penge. Omega lager fantastiske ur, men prismessig kan de ikke akkurat kalles entry level.
http://gnomonwatches.com/ har også en del kule, rimelige ur.
Lykke til med jakten, det er nesten det gøyeste :D
 
Hei, og velkommen!

Jeg holder med Magnus om Seiko, masse gode modeller der for å begynne med automatiske. Et annet japansk merke, Orient (npå Seiko-eid) lager også mye spennende. Ulempen med disse er at de må du som regel bestille over nett, eller kjøpe brukt av norske entusiaster (legg f.eks ut en WTB på Kjøp- og salgsforumet).

Skal du handle i butikk i Norge, blir det fort Tissot, Tag Heuer, Baume & Mercier, Longines og (kanskje ikke fullt så mye) Omega som har de rimeligste modellene.
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
Takk for svar.

Hei og takk for svar. Seiko skal sjekkes nærmere. Jeg planlegger å bruke mellom 10 og 20 tusen på min første auto, så da er kanskje utvalget større? Når det er sagt er det ikke noe i veien for å kjøpe noe rimeligere så lenge jeg får noe som virkelig føles som og er av god kvalitet. Samlingen så langt består av klokker (9 stk) til mellom 3 og 6 tusen, så jeg er forberedt på å gå noe opp i pris for en auto. Noen konkrete modeller fra Seiko eller andre jeg bør se nærmere på? Kan vel nevne at Omega Speedmaster Professional er stilen jeg ser etter.
 
I den prisklassen du snakker om bør du kunne finne en Longines.
Seiko er som nevnt vanskelig å komme forbi. Ellers begynner Breitling og Omega på ca. 20 tusen.
Videre har du Sinn, Oris, Hamilton, og hvis du er villig til å vente en stund; Stowa.
 
Jeg ville tatte en titt på Frédérique Constant klokker. Var en tur innom Tidemann og jeg ble mektig imponert over hvor mye klokke man får for pengene der!
 
FC

Jeg slutter meg til anbefalingen av Frederique Constant. Det er mye klokke for pengene! Hvis du kan svi av rundt 20K, er FC-700 et funn til den prisen. Jeg har den selv, og det er en av mine absolutte favoritter selv om jeg har andre klokker som ligger høyere i pris. Et fantastisk inhouse-verk med nydelig finish. Men det egner seg utvilsomt bedre til dress enn villmarksliv.
 
F.C. er fine klokker. Tidemann er flinke, og fagfolk. Men til ca 20k er også en del Tag Heuer tilgjengelig?

Liker at trådstarter vil ha automat, passer fint som stasklokke/ nr.2 klokke, når en har et ok quartzur å herje med til hverdags.
 
F.C. er fine klokker. Tidemann er flinke, og fagfolk. Men til ca 20k er også en del Tag Heuer tilgjengelig?

Javisst finnes det mye Tag til rundt 20K, og hvis man ønsker er mer sportslig ur, er Tag å foretrekke fremfor FC (selv om flere av Healey-modellene til FC også har et sportslig preg). Som eier av både en FC-700 (Maxime manifacture automatic) og en Tag Monaco må jeg imidlertid si at det liten tvil om at FC-700 står mitt hjerte atskillig nærmere. Skulle Monacoen forsvinne ut av samlingen, ville jeg ikke felle så mange tårer, men tapet av FC-700 ville kreve en del sorgarbeid.
 
Jeg slutter meg til anbefalingen av Frederique Constant. Det er mye klokke for pengene! Hvis du kan svi av rundt 20K, er FC-700 et funn til den prisen. Jeg har den selv, og det er en av mine absolutte favoritter selv om jeg har andre klokker som ligger høyere i pris. Et fantastisk inhouse-verk med nydelig finish. Men det egner seg utvilsomt bedre til dress enn villmarksliv.

Griseflott klokke. Hadde noen fortalt meg den kostet £10.000 (og ikke under £2k) ville jeg ikke tvilt et sekund...(ved å se bilder av den i alle fall)
Men den er vel gjerne ikke helt i stilen trådstarter hadde tenkt seg kanskje. Nydelig dressklokke er det i alle fall.

frederique-constant-maxime-manufacture-automatic-dial.jpg

frederique-constant-maxime-manufacture-automatic-cf-700-caliber.jpg
 
Mage fine forslag, men...

ingen har nevnt Guess Collection med et ord. Er dette rett og slett klokker som bør forbigås i stillhet (jeg har 2 og er veldig glad i dem) eller er det et merke dere ikke kjenner til? Forøvrig fant jeg en klokke som fristet på nett i går, en FOSSIL ME1019. Dette er en atomatic, men jeg stusset på prisen, bare drøye 1500.- Kan dette være noe å samle på da? Likte utseendet veldig godt, men gidder ikke kjøpe en automatic som ikke holder mål!
 
Guess collection og Fossil er såkalte moteklokker man kan plukke opp på Bjørklund! Og bør derfor forbigå i stillhet ja:)

Når du først skal legge noen tusenlapper i et automatisk ur ville jeg heller gått for Seiko, Sinn, Oris osv. som nevnt tidligere i tråden! Du får gode ur til en rimelig penge om du velger en av disse, kjøp gjerne brukt her på Tidssonen.
 
ingen har nevnt Guess Collection med et ord. Er dette rett og slett klokker som bør forbigås i stillhet (jeg har 2 og er veldig glad i dem) eller er det et merke dere ikke kjenner til?

Jeg tror den manglende responsen skyldes at de fleste klokkeinteresserte - meg selv inkludert - ikke er særlig opptatt av det man litt upresist kan kalle moteur. Guess, i likhet med de fleste andre store motehus, har urkolleksjoner med helt greie kvartsverk plassert i utpreget moteriktige kasser. Som supplement til et antrekk for de motebevisste kan slike klokker fungere utmerket. Som tidsmålere er de mer nøyaktige enn de fleste som diskuteres her på siden. Men som klokker er de uinteressante. ;)

Fossil kjenner jeg ikke til. Etter et kjapt Google-søk ser det ut til at klokken ikke er automatisk, men at det er et kvartsverk med noen mekaniske tilleggselementer. Hvis du liker klokken kan du vanskelig trå feil til en pris på 1500 kroner, men det er neppe en klokke du vil få avsetning for om du skulle prøve å selge den brukt. Da ville jeg heller lagt til litt og kjøpt en Seiko.

Edit: Mens jeg søkte, kom Auto meg i forkjøpet. :)
 
Mage fine forslag, men...

ingen har nevnt Guess Collection med et ord. Er dette rett og slett klokker som bør forbigås i stillhet (jeg har 2 og er veldig glad i dem) eller er det et merke dere ikke kjenner til? Forøvrig fant jeg en klokke som fristet på nett i går, en FOSSIL ME1019. Dette er en atomatic, men jeg stusset på prisen, bare drøye 1500.- Kan dette være noe å samle på da? Likte utseendet veldig godt, men gidder ikke kjøpe en automatic som ikke holder mål!

Hei,
Jeg simpelthen elsker GC-klokkene. Disse må aldri forveksles med GUESS.
Har hatt flere - og de tåler absolutt alt og har et vanvittig nøyaktig urverk!

Kan anbefale disse her:
http://gcwatches.com/en/products/details/X51001G1S/

http://gcwatches.com/en/products/details/I41501G1/

Så; kjøp med god samvittighet. Kjenner flere som har byttet ut både Tissot og Tag i fordel for GC.
 
"Paul Marciano is the founder of the GUESS fashion and lifestyle empire, an entrepreneur who aspired to greatness and made his dreams come true but is never satisfied and always looking for the next challenge. Paul Marciano founded the Gc brand in 1997 to reflect his own personal attitude and lifestyle."

Så koblingen til GUESS er vel ikke helt urimelig.

Nok om det, mitt tips er ta tiden til hjelp. Les, kikk, vurder. Her, i butikker, andre fora og nettsider. Finn ut hva du vil ha. Egen mellomdyrkjøpte erfaring er at man ender opp med noe som egentlig ikke dekker "behovet" fordi kjøpelysten overstiger den kritiske vurderingsevnen.

Utover det; Longines, Seiko, FC, Nomos, Omega, Sinn, Oris, Hamilton, Tissot, Glycine ++++ jada, alle har flotte klokker, du må bare finne "din".