Guide til å handle klokke i utlandet

Medlem
3. aug. 2011
Sted
Lillestrøm
Tenkte å lage en liten guide på fremgangsmåten på hvordan man handler klokke i utlandet fra din egen sofa. Guiden kommer til å bli mer og mer oppdatert etterhvert, begynner med det grunnleggende først.
Vil også påpeke at jeg synes man skal i størst mulig grad støtte lokale AD'er. Men noen ganger er ikke utvalget stort nok i lille landet vårt, da må man kikke utover i den store verden!

- Steder å handle klokker fra:

Først et tips som gjelder uansett fra hvilken nettside du skal handle fra: Buy the seller! Hvis du ikke har 100% godfølelsen med selger, så dropper du å handle fra han. Det er massevis av goodguys der ute, det er ikke verdt å sitte med klump i magen under hele transaksjonen samt å pakke ut en gråstein når du mottar "klokka" Det skal være godfølelse hele veien.

www.chrono24.no
Her har man et utrolig stort utvalg av klokker og selgere. Selv om selgerne står oppført med alle mulige slags fancy "goodguy-stempler" er det viktig å sjekke opp referanser flere steder, det kan også være lurt å sjekke om de har nettside osv. Chrono24 har også en app som er lett å bruke.

www.rolexforums.com
Forum med høy aktivitet, og masse klokker til salgs, ikke alle tilbyr international shipping, men det er bare å sende en PM til selger hvis han ikke har skrivd noe om det i annonseteksten. Det er masse store selgere på dette forumet som er trygge som banken, det fremkommer på Goodguy-lista på forumet. Det annonseres masse annet enn bare Rolex på forumet, men størsteandelen er Rolex.

www.watchuseek.com
Salgsforumet på denne siden har også høy aktivitet. Stort utvalg og massevis av goodguys.

www.ebay.com evnt -co.uk .de .it osv
eBay har livets rett på små duppeditter og NATO-er (... i farver som ikke føres i TS Webshop!)
Her gjelder selvsagt og det å kjøpe selger, de har et intrikat ratingsystem hvor du bør kunne finne selgere med 1000+ tilbakemeldinger og stort sett uten negative.
Mange av de kjente selgerene legger også ut klokkene sine her, men det er mye rart som blir lagt ut på eBay.

www.watchrecon.com
Min forståelse er at den lister brukte ur fra flere forskjellige kanaler og forum.
Eller som de så fint skriver selv:
"Browse and find watches efficiently with WatchRecon, the most intelligent search engine for private watch sales. "

wis-market.com Har også app

watchsea24.com Har også app

jamesedition.com

timetotalk.se Svenskt klokkeforum, som også har en kjøp og salgdel.

Betalingsmetoder:

Når man har finni den klokka man ønsker å kjøpe, må man bli enige med selger om hvordan måte man skal betale for seg. Man har flere alternativer for å overføre penger:

Paypal:
Velkjent betalingsmetode som de aller fleste tilbyr. Dette er en kjapp og trygg metode å bruke. Mange selgere krever at kjøper betaler kostnaden ved transaksjonen, den er på 2,9% av salgssummen hvis jeg ikke husker helt feil.
Man har også en sikkerhet hos paypal, man kan åpne en dispute hvis man har blitt lurt, eller får en vare som ikke er som beskrevet.

Bankoverføring:
Trygg betalingsmetode mtp at man er sikker på hvem som mottar pengene, kan ta noe lenger tid enn paypal. Det er viktig å huske på at man ikke har noen garanti for at selgeren sender klokken selv om man har betalt. Sånn har man mer sikkerhet ift levering med paypal. Anbefales å brukes når man er 100% sikker på at man handler med en goodguy(men det skal man være helt sikker på uansett før man hand
Kostnaden på dette varierer fra bank til bank, men er billigere enn paypal.

Generelt så anbefales ikke western union ol. det er en ikke-sporbar betalingsmetode som er populær hos de som ikke har ærlige hensikter.

Så kommer vi til punktet frakt:

Det er masse forskjellige fraktselskaper å velge imellom, noen av de største er:

DHL
FedEx
EMS(Avdeling av posten)
UPS

Det som er fint med de store selskapene, er at en forsendelse fra Italia feks. Behøver ikke å bruke mer enn 2 dager fra selger sender den til det står et bud på døra di med en pakke. Fra USA tar det typisk 3-4 dager, kommer litt an på hvilken forsendelsesmetode man bruker.

I mange tilfeller har selgeren (ihvertfall storselgere) sin faste speditør. Det er viktig at forsendelsen blir forsikret, så hvis den blir borte får man pengene igjen.

Prisen på frakt varierer veldig, det kommer an på avtalen som selger har med fraktselskapet, hvilket selskap det er, og fra hvilket land pakken blir sendt ifra, og selvfølgelig vekt/størrelse.

Mva/toll
Klokker er ikke tollpliktig, så de kostnadene som kommer i tillegg ved innførsel er Mva. Den er på 25% av salgssummen+frakt. Flere av fraktselskapene leverer klokken, uten tilsynelatende kreve mva fra deg, men tro meg den regningen kommer, jeg har selv opplevd at regninger kommer etter over en mnd(ofte når det passer minst).

Tenkte å sette opp et lite regnestykke på en populær modell som vi her inne kjenner godt til:
En pent brukt Rolex Submariner 116610LN, jeg tar utgangspunkt i den billigste på chrono24. Betaler med paypal.

Pris på Submariner: 38 486,-
Frakt og forsikring: ca 800-900,- (hvis noen har et eksakt eksempel på pris og forsikring send meg en meld)
Mva: 9846,-
Fortollingsgebyr: ca 500,-
Ekspedisjonsgeyr: ca 110,-

Totalprisen blir da: 48 942,-

I dette tilfellet ser man at det ikke lønner seg å handle fra utlandet, men som nevnt tidligere kan grunnen til at man handler utenlands rett og slett være at man ikke finner den klokka man ønsker i Norge.

I den store momskarusellen er det også viktig å huske på at det noen ganger kan være mulig å slippe å betale moms i kjøpslandet. Vet noen nettsider i EU opererer slik. Hvis varen har en pris på si 10 000 i EU så er det kun 8100 til Norge (+mva i Norge deretter selvfølgelig)

Når pakken har kommet til Norge og er klarert, blir den levert på døra som oftest. Noen selskaper tilbyr også hjemkjøring på kvelden, men veldig ofte blir den kjørt ut mellom kl 0800-1700.

Kom gjerne med egne tips/erfaringer så skal jeg legge til i førsteposten så den blir mest mulig komplett.

Noen tips for flere markedsplasser for klokkekjøp? Gjerne noen erfaringer osv fra disse stedene.

Ikke bruk gebyrer og kostnader som en fasit hvis du skal importere en klokke, det er relativt store forskjeller fra selskap til selskap.

Legger til en liten guide fra Anders som har skrivd om kjøp fra Timezone.com:

Søk etter klokken du leter etter på Sales Corner eller TZ Showcase (for de dyreste urene) på Timezone.com.

Sjekk selgerens fortid på TZ. Har han vært medlem i mange år? Har han solgt og kjøpt mange ur? Deltar han aktivt i diskusjonene?
Hvis svarene på dette er "Nei", så går du videre til neste selger. Hvis svarene er "Ja", så sender du selgeren en mail og ber om flere opplysninger om ham og uret. Be om bilder, gjerne i en spesiell vinkel. Spør om han deltar på Ebay eller andre urfora, og i såfall under hvilke nick. Be om fullt navn, adresse og kontaktinfo. Be også om referanser fra andre TZere.

Les svaret fra selgeren. Virker han ok? Bruker han fullt navn og oppgir komplett kontaktinfo? Har han referanser? Følg magefølelsen her, ved første vonde stikk trykker du delete og søker videre.
Sjekk med referansene selgeren oppgir, send dem en mail. Sjekk deres aktiviteter på TZ, er det sannsynlig at dette er reelle personer? Sjekk evt opplysninger selgeren har kommet med, mht deltagelse på andre fora.

Gå inn på Good Guys forumet på Watchnet.com. Sjekk gamle poster og se om du finner noe om selgeren. Sjekk om du finner noe på referansene han oppgir. Post en referanse request om selgeren, med både nick og fullt navn.
Dersom du etter disse stegene ikke har en god følelse i magen, dropp det og let videre. Det kommer alltid et ur.

Betal med PayPal eller bank wire. Det siste er usikkert som helvete, men dersom selgeren er ærlig og rederlig kommer det til å funke helt fint Dersom du ikke stoler på at selgeren er ærlig og redelig skulle du aldri ha kommet helt til dette steget.

Redigert:
Herlig! Jeg liker godt at folk tar seg tid til å lage innhold, og dette er jo absolutt noe som kommer til nytte!

Blir momsen beregnet på forsikringsgrunnlaget?

Nei, mva blir beregnet utifra deklareringsverdi.

Edit: rettelse mva og forsikringsum behøver ikke å være lik. Men hvis det er slik at forsikringssummen er på 50 000,- og deklareringsverdien er på 10 000,- blir dette ofte manuelt sjekket.

Riktig...det er noe jeg har lurt litt på hvis man skal kjøpe brukt gjennom f.eks chrono24. Om jeg kjøper en klokke til si 20 000 av en privatperson, hvor mye må jeg regne med å betale i avgift? Hvordan beregnes det? Hva er lurest å gjøre?;)

Riktig...det er noe jeg har lurt litt på hvis man skal kjøpe brukt gjennom f.eks chrono24. Om jeg kjøper en klokke til si 20 000 av en privatperson, hvor mye må jeg regne med å betale i avgift? Hvordan beregnes det? Hva er lurest å gjøre?;)

Du kan gange kjøpsprisen+frakt med 1,25 Da får du en ca pris. et sted rundt 5000,- blir mva for din del da, pluss noen utgifter til gebyrer osv.

Hyggelig med positive tilbakemeldinger. Det var et resultat av lite pasienter på jobb og intens skriving på iphone, hehe.

Mva-gebyrene som posten (og andre?) opererer med er at varer under 200 NOK (verdi+frakt) slipper mva helt (likeså gjør gaver under 1000 NOK).
200-1000 NOK gjelder mva + 100 NOK i administrasjonsgebyr (betaler aldri noen toll)
1001+ NOK betaler mva + 200 NOK.

FedEx leveranser kommer ofte tilsynelatende uten at du må betale mva, men jeg har flere (for å ikke si alle) ganger fått hjem regning på mva. De har dog IKKE operert med 100/200 NOK gebyren som posten gjør.

En ting jeg lært når jeg handler på nett er at hvis det er kjøp hvor jeg står i fare for å få ting levert mellom 8-17 så oppgir jeg kontorsadressen. Mye småtteri kommer dog som rekommendert post og må hentes på postkontoret mot fremvisning av legitimasjon + eventuell betaling.

I den store momskarusellen er det også viktig å huske på at det noen ganger kan være mulig å slippe å betale moms i kjøpslandet. Vet noen nettsider i EU opererer slik. Hvis varen har en pris på si 10 000 i EU så er det kun 8100 til Norge (+mva i Norge deretter selvfølgelig)

Takk for opprinnelig post, en hjertesak dette med utlandshandel.

Har hørt om men bare kjappt sjekket watchrecon (WatchRecon) - min forståelse er at den lister brukte ur fra flere forskjellige kanaler og forum.
Eller som de så fint skriver selve:
"Browse and find watches efficiently with WatchRecon, the most intelligent search engine for private watch sales. "

Ser at eBay foreløpig ikke er nevnt, kanskje med all rette. Vintage-ur og dyrere merkeur kan jeg se med fordel kjøpes andre plasser. For egen del synes jeg eBay har livets rett på små duppeditter og NATO-er (... i farver som ikke føres i TS Webshop!)
Her gjelder selvsagt og det å kjøpe selger, de har et intrikat ratingsystem hvor du bør kunne finne selgere med 1000+ tilbakemeldinger og stort sett uten negative.

::EDIT::

Kjøpte en Kindle fra Amazon.com (tenker det er samme på .co.uk) forleden dag og de opererte med forskuttert mva-gebyr.
Kindle kostet 660, leverans 130 og så mva og gebyrer for en 200 oppe på det. (totalt på 1030 NOK)
Som jeg forstått det så tilbakebetaler de mva hvis det ikke blir stoppet (nei dette er ikke en oppfordring til juks, med mva i hånd så går du selvsagt til kemnern og legger det samme beløpet i en kuvert der)

Fordelen med Amazon sitt opplegg er at det da tilsynelatende går fortere inn i landet, bestilte min Kindle tirsdag kveld og fikk den med bud torsdag lunsj

Takk for utfyllende info adamskater:)

Jeg skal få flettet det inn i førsteposten iløpet av helga!

Ebay kan absolutt skrives om, bare jeg som har sluttet å kikke på klokker på ebay, så tenkte ikke på det;)

Jeg skrev en gang en miniguide som jeg kalte Hvordan handle ut gjennom Timezone. I 2008 :D Tipsene burde vel være almenngyldige for forumkjøp fra utlandet.

• Søk etter klokken du leter etter på Sales Corner eller TZ Showcase (for de dyreste urene) på Timezone.com.
  • Sjekk selgerens fortid på TZ. Har han vært medlem i mange år? Har han solgt og kjøpt mange ur? Deltar han aktivt i diskusjonene?
  • Hvis svarene på dette er "Nei", så går du videre til neste selger. Hvis svarene er "Ja", så sender du selgeren en mail og ber om flere opplysninger om ham og uret. Be om bilder, gjerne i en spesiell vinkel. Spør om han deltar på Ebay eller andre urfora, og i såfall under hvilke nick. Be om fullt navn, adresse og kontaktinfo. Be også om referanser fra andre TZere.
  • Les svaret fra selgeren. Virker han ok? Bruker han fullt navn og oppgir komplett kontaktinfo? Har han referanser? Følg magefølelsen her, ved første vonde stikk trykker du delete og søker videre.
  • Sjekk med referansene selgeren oppgir, send dem en mail. Sjekk deres aktiviteter på TZ, er det sannsynlig at dette er reelle personer? Sjekk evt opplysninger selgeren har kommet med, mht deltagelse på andre fora.
  • Gå inn på Good Guys forumet på Watchnet.com. Sjekk gamle poster og se om du finner noe om selgeren. Sjekk om du finner noe på referansene han oppgir. Post en referanse request om selgeren, med både nick og fullt navn.
  • Dersom du etter disse stegene ikke har en god følelse i magen, dropp det og let videre. Det kommer alltid et ur.
  • Betal med PayPal eller bank wire. Det siste er usikkert som helvete, men dersom selgeren er ærlig og rederlig kommer det til å funke helt fint :D Dersom du ikke stoler på at selgeren er ærlig og redelig skulle du aldri ha kommet helt til dette steget.

Når det gjelder frakt fra USA, så kan jeg anbefale ParcelPro for de dyreste klokkene! ParcelPro bruker FedEx, men tilbyr i motsetning til Fedex fullforsikring av klokken. Fedex har en begrensning på sum og har egentlig ganske dyr forsikring.

Sist jeg benyttet ParcelPro var de dessuten billigere enn FedEx for samme pakke! Med full forsikring.

Når det gjelder frakt fra USA, så kan jeg anbefale ParcelPro for de dyreste klokkene! ParcelPro bruker FedEx, men tilbyr i motsetning til Fedex fullforsikring av klokken. Fedex har en begrensning på sum og har egentlig ganske dyr forsikring.

Sist jeg benyttet ParcelPro var de dessuten billigere enn FedEx for samme pakke! Med full forsikring.

Men kan privatpersoner benytte ParcelPro? Trodde de bare var for bedrifter, det var i alle fall beskjeden jeg fikk fra en selger "over there" en gang.

Men kan privatpersoner benytte ParcelPro? Trodde de bare var for bedrifter, det var i alle fall beskjeden jeg fikk fra en selger "over there" en gang.

Mulig at selger hadde en bedriftskonto han benyttet, det kjenner jeg ikke til. Han opptrådde som privatperson som selger.

Bankoverføring:
Meget trygg betalingsmetode, kan ta noe lenger tid enn paypal.
Kostnaden på dette varierer fra bank til bank, men er billigere enn paypal.

Bankoverføring er muligens billigere enn PayPal, men jeg vil ikke kalle den "meget trygg". Man overfører penger til en annens bankkonto, men har ingen garanti for at vedkommende sender fra seg noen vare. Jeg tror man vil slite voldsomt med å få tilbake pengene sine dersom selger er en skurk. Hvis man derimot betaler med PayPal skal det mye til for at man ikke får tilbake pengene sine.

Burde ikke denne være sticky? Flaks jeg fant den igjen.. :) Kan føye til at jeg også bruker wis-market.com, watchsea24.com, jamesedition.com og google(!) når jeg "jakter" på nye bytter. wis-market og watchsea24 har også apps. Kikker også innom timetotalk.se fra tid til annen.

Redigert: