Guide til klokkemekking? Klokkekurs?

Medlem
14. nov. 2009
Har nettopp lest tråden til Superlite om klokkerosjektet, og sitter her med haken på brystkassen.

Selv har jeg slaktet en Timex med et billig kinaverk i - mend da i god Mogens-stil! Støvsugeren ble god og mett, og med nød og neppe ungikk jeg å bli blind på det ene øyet av en kamikaze-fjær. Utover det har jeg bare svidt demontert og forsiktig renset skiven på en gammel Elgin.

Men jeg har lenge hatt lyst til å leke meg litt mer, og ser flere i Sperlite-tråden nevnte et ts-klokkekurs. Hvem, hva, hvor?

I tillegg: Er det noen som har noen linker til gode ressurser for klokkebygging? Jeg tenkte jeg skulle prøve å ihvertfall bytte skive, bezel og visere på en desk-diver-type klokke. Er det noen steder man finner "startkit for klokkeklåfingrede", og er det noen her på huset som har skrevet noe liknende som tråden til Superlite før her på forumet?

TimeZone har et online kurs hvor en lærer å demontere og montere et urverk. :)
Sitter på mobilen, så får ikke linket. Men du finner det om du googler. :)

Har egentlig ikke noe behov for DET enda. :p

Men fikkg litt lyst til å kunne lage mtt eget utseende på en klokke ved å bytte dial, visere, kasse, krone og sånne ting. Demontere urverk er litt for heavy foreløpi tror jeg.