Gull og gullur?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Jeg får ofte henvendelser om jeg vil kjøpe gullur, som oftest Omegaer og Certinaer fra 50-60-70-tallet, en og annen IWC. Selgerne har tidevis prisforventninger som jeg opplever som urealistiske, all den tid gullur ikke er "in mode" for tiden. Dermed blir prisen i mitt hode som lavere enn tilsvarende vintage ur stål, da de er mindre "likvide", og for solide gullenker ikke mer enn gullvekta egentlig.

Men nå om dagen er jo gull i vinden, gullprisen har steget jevnt og trutt. Dommedagsprofetene melder om flukt fra papirpenger til gull, KA Rasmussen er så godt som utsolgt for 1oz gullmynter (bullions).

Er det noen av dere som samler på gullur? Går med gullur? Kjøper og selger gullur? Hvordan er markedet for det?

Noen som kjøper gull (bullions eller skrapgull) som investering/inflasjonshedge?

Dersom diskusjonen blir en ren økonomidiskusjon kan vi jo flytte den til et egnet underforum, men utgangspunktet er altså i gullur ...

Har selv hatt veldig mange ur siste årene, men ikke ett eneste i gull.

Om man bytter ur ofte, som nok mange her gjør, er jeg rett tapet blir stort med mindre man kjøper brukt. Har også en oppfattelse av at gullur er dyre og vanskelig å bli kvitt. Den høye prisen på gullur kontra i stål er få villig til å betale, følgelig er markedet mye mindre. Og da anser jeg det for å være tapsprosjekt, med mindre prisen dumpes.

En annen sak er at jeg personlig ikke liker gullur, da det blir for flashy/voksent for meg. Dongeribukse og fritisko ser snålt ut med et gullur til 100k :) Og jeg har flere ur til over 100k i stål.

Personlig synes jeg ikke gull i en klokke er værd ekstra. Det er ikke derfor jeg er interessert i klokker. Tror nok mange tenker på samme måte.
Synes også at gult gull ser enten for bling ut (f.eks. Daydate i helgull), eller for gammelmodig som i et 60-talls dressur.
Men det jeg misliker mest er gullur som egentlig bare er gullbelagt (eller hva de nå gjør). Enten har man skikkelig greie, eller så lar man være. Blir omtrent som alle disse fashion klokkene med fake diamanter. Whats the point :x

Jeg har ikke så mye greie på gullur, aldri hatt noen selv. Jeg tillater meg likevel glatt å ha noen meninger om det for det.... For det første synes jeg ikke det er spesielt pent, i de fleste tilfeller ser det bare gammelmannsaktig ut; eller det andre ytterpunktet - det kan se helt blingjævlig ut. For det andre synes jo jeg, som har hatt en del materialteknikk, at gull høres ut som et for mykt materiale til å lage en klokke av? Vil det ikke mye lettere bli skader og riper i ei gullklokke?

Jeg er enig i det dere andre sier, klokker i helgull type rolex og andre merker blir enten for harry eller flashy.
Men jeg har ikke noe i mot et pent dressur i gull med krokodilleskinsrem type Patek Philippe osv.

Klokker i gult gull og da særlig helgull klokker har vært umoderne en lang stund. Men klokker som blander gull og andre materialer har da vært veldig i vinden i det siste. Da særlig rødt gull.

Jeg har vært nær å kjøpe både en Vianney Halter og en Dornblüth med rødt gull.

Men vintageur i gult gull... ...tja, det var vel noen hip-hop'ere og hipstere som forsøkte å innføre helgullvarianter i gult gull for noen år siden, men det slo ikke så godt an.

i hipster og hip hop miljøet så slo det faktisk veldig godt ann...

Har et Certina dress ur i gull (går utifra at det er gullbelagt) men det blir aldri brukt. Synest at gullur kan være litt harry kult, men blir fort lite pent. Spess vist det er snakk om store dykkerklokker osv

Gult gull er ikke helt meg
Men jeg trives godt med min GO i hvitt gull. Det er liksom litt å snobbe ned og ikke så mange som ser forskjellen til stål ;)

Gullur har vel generellt en sterkere tendens til å tape verdi etter kjøp en stål.
Noen merker lager jo stort sett ur av edelt metall så det blir kanskje ikke så stort tap for disse.
Selv for merker som Patek Philippe virker det som om stainless steel modeller(Feks.Nautilus serien) har stor etterspørsel.
Selv syns jeg gull kan være veldig flott, da fortrinnsvis hvitt og rose gold.
Men ikke på sports,dykkerur i samme grad som mere klassiske modeller.
Om denne hvitt-gull utgaven av IWC BigPilot er vulgær eller vidunderlig....Eller kanskje begge deller klarer jeg ikke å bestemme meg for.
Prislappen gjør at jeg heldigvis slipper valget.
sveits212308073.jpg

Vekta var kanskje nærmere en gullbarre enn en ounce.
Kanskje en god investering i disse tider Anders;)

1963 skrev:
Men jeg trives godt med min GO i hvitt gull. Det er liksom litt å snobbe ned og ikke så mange som ser forskjellen til stål ;)

"GO i hvitt gull" :p Hvilken modell? bilder:?:

engig med dere flest. Gull på dressur er OK, men ikke på dykkeur eller sportsur.

1963 skrev:

Ja glemte å si det"second that", GO hvitt gull.Høres spennende ut!hvilken modell?
Hadde vært stas med bilder :D :D

Vet jeg bumper en gammel tråd nå, men.... Synes det var unødvendig å starte en ny.

Hva må man ut med for et helt nytt Omega gull ur i 18ct (fra forhandler)? Pappa har et Omega gull ur som han fikk til 40 årsdagen for 10 år siden. I følge han har gullet steget litt siden den gang. Noen som vet ca. pris? :p

Da tror ikke jeg vi snakker om samme klokke. :eek:
Klokken til faren min er i 18 ct og er et quartz ur. Forskjellen på quartz og automatisk kan umulig være så stor..... Vekta på klokka har jo veldig mye å si også. Jeg snakker om et ur hvor selve klokka (uten lenke) veier mellom 58 - 62 g. De koster garantert ikke 100K. ;)

Da tror ikke jeg vi snakker om samme klokke. :eek:
Klokken til faren min er i 18 ct og er et quartz ur. Forskjellen på quartz og automatisk kan umulig være så stor..... Vekta på klokka har jo veldig mye å si også. Jeg snakker om et ur hvor selve klokka (uten lenke) veier mellom 58 - 62 g. De koster garantert ikke 100K. ;)

Hvis det er den typiske jubileums-klokka fra Omega kostet den ca 13.000, er ute av produksjon nå..

Hmmmm.... Høres uansett rart ut at de ikke har rimeligere modeller. Når gikk jubileumsutgaven ut av produksjon?

Hmmmm.... Høres uansett rart ut at de ikke har rimeligere modeller. Når gikk jubileumsutgaven ut av produksjon?

I grunn ikke, med tanke på at spot prisen for gull nå er rekordhøy og for øyeblikket ligger på rundt 1350 usd pr oz så sier det seg selv at det blir kostbart med gullur :)

Her er et bilde av min fars Omega gull ur i 18 ct. Kjøpt i 2000 av forhandler i Danmark (pga gullprisen var lavere i Danmark).

CIMG0779.jpg