"Gull" Vostok

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Jeg har fått for meg at en Vostok med gullfarge vil matche mine norrøne gullsmykker perfekt, og lurer på om noen vet hva det gullfargede belegget er, og om det er holdbart?

Det kan vel ikke være rare gullbelegget på en klokke til 400 kroner. Så jeg håper egentlig at det ikke er gullplating, men at selve kassa er av messing eller noe. Er det noen som vet?

De blanke klokkene er vel forkrommet messing eller en eller annen legering?

Takknemlig for svar. Det er litt sparsomt med opplysninger på sidene til de som selger Vostok.

Jeg har fått for meg at en Vostok med gullfarge vil matche mine norrøne gullsmykker perfekt, og lurer på om noen vet hva det gullfargede belegget er, og om det er holdbart?

Det kan vel ikke være rare gullbelegget på en klokke til 400 kroner. Så jeg håper egentlig at det ikke er gullplating, men at selve kassa er av messing eller noe. Er det noen som vet?

Takknemlig for svar. Det er litt sparsomt med opplysninger på sidene til de som selger Vostok.

Til den prisen vil jeg tro at "Gullbelegget" holder til du er lei av klokken eller at den ikke funker lengre.
Tom

Hvis det er snakk om en moderne Vostok Komandirskie er det ikke gull men et solid lag titannitrid (TiN), som skal være temmelig slitesterkt. De blanke er forkrommet messing. Vostok Amphibia skal derimot være rustfritt stål tvers igjennom (bortsett fra bezelen som i mange tilfeller er den gamle typen av forkrommet messing).

OK. Det kan vel være verdt å prøve en slik, da. Jeg tok feil om prisen, de koster bare ca. kr 230,-, så for den saks skyld kunne man nesten abonnere på en slik klokke og få en ny og fin annenhver måned ... :)

Men jeg tror jeg ville synes det var litt trist å gjøre det på den måten, så jeg vil helst at klokka holder en stund selv om den er aldri så billig. Jeg har funnet et par uten fly eller stridsvogner, men venter med å bestille til jeg har fått den blanke som er på vei. Er den bare skrot er det ingen vits i å kjøpe flere av samme slaget.

Hvis noen har forslag til litt en mer "skikkelig" klokke med hel eller delvis gull/messingfarge som kan passe til Snorre-smykker i gull, er jeg takknemlig for det. Jeg har lett ganske lenge uten å finne noe som passer. De som har en litt særpreget stil som kunne passe, er vanligvis altfor store for meg ...