Gullklokke

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Noen som har forslag til en gullklokke, type "lang og tro tjeneste", til max kr 12000 (som vel er en skattemessig grense)? Går det an og få noe som er passe ålreit innenfor de rammene? Helst ingen komplikasjoner utover dato.

Noen som har forslag til en gullklokke, type "lang og tro tjeneste", til max kr 12000 (som vel er en skattemessig grense)? Går det an og få noe som er passe ålreit innenfor de rammene? Helst ingen komplikasjoner utover dato.

Med automatisk verk tror jeg det er en stretch, men jeg ser Lervik Ur foreslår en Certinavariant som skal være innenfor.

Ellers er det mulig at man kan finne noe vintage til den prisen. Et vintageur fra det året hvor vedkomne startet i jobben, kunne kanskje vært litt stilig. For eksempel noe sånt.

Hvis man skal finne noe vintage er det lite som slår en Seamaster eller Constellation ja :)

Vintage/brukt er uaktuelt. Vurderer muligheten av å sløyfe gull, hva er beste valg da til >12000 ekskl mva?

Grensen er 8000,- uten gravering og 12000,- ink gravering. Må ikke være gullur i forhold til en arbeidsgave for "lang og tro tjeneste". Men er det hovedsaklig gullur du leter etter, eller kan det være et mer tradisjonelt dressur/pen ur ?

Men er det hovedsaklig gullur du leter etter, eller kan det være et mer tradisjonelt dressur/pen ur ?

Opprinnelig gull, men lurer på om et penere ur i stål kan være et like godt valg. Men jeg tror nesten det må være et merke "folk flest" har hørt om, er litt i tenkeboksen på akkurat det. Automatikk hadde vært kult, men ikke et krav.

De gullklokkene som oppfyller kravene til skattefri gave er triste greier. Kasse, verk og finish er strippet maksimalt for å kunne tilby et gullur til den prisen. Det er vel også grunnen til at gullurtradisjonen er på vei ut i mange bedrifter. Da er det mye mer spennende med vintage, eventuelt et stålur. Et alternativ kan også være å spørre jubilanten om han vil legge i noen kroner selv, og kjøpe et bedre ur.

På jobben min hadde de for vane og gi en stål/gull Constellation for
25 års tjeneste, men etter at jeg begynte der har jeg "penset" gutta
inn på sportsklokker i stål. Det har ført til en Aquaracer, en seamaster 120 AT
og en Seamaster Pro. Nå skal jeg bare klokke inn 20år til der så blir det min tur
til å høste fruktene:D

Opprinnelig gull, men lurer på om et penere ur i stål kan være et like godt valg. Men jeg tror nesten det må være et merke "folk flest" har hørt om, er litt i tenkeboksen på akkurat det. Automatikk hadde vært kult, men ikke et krav.

Jeg ville nok absolutt satt en strekk over gull og gått for bare ur. Opp til 12000,- vil du kunne få en del flotte alternativer med automatic urverk fra blandt annet Longines (en del sportsur og litt mer penere ur også) og Maurice Lacroix (da hovedsaklig i Pontos serien, med et meget pent og klassiskt utseende).
Vet en del har brukt Omega Seamaster 300M med quartz som jubilleumsur, men dette blir jo vanskeliger å få til etter hvert nå som Omega igjen har gått opp i pris.. Omega laget jo før egen jubilleumsserie, men kuttet denne for en del år siden!