Gullklokker

dmg

Medlem
13. feb. 2011
Hei,

Ble nettopp medlem her for å kunne spørre noen spørsmål på forumet om to klokker jeg har liggende. Flott side!

Har to stk gullklokker/gullbelagte klokker liggende så lurte på om noen her inne kunne hjelpe meg litt i forhold til en ca verdi på disse og litt informasjon.

Den ene klokken er et Certina ur. En eldre type med sort lær reim, hvit skive og selve klokken i gull.

Den andre er en klokke fra urmaker Bjerke med navn "Bjerke" et gullur i 14k er litt usikker på om dette er herre/dameur.

Begge klokkene trekkes opp ved bevegelse og fungerer fint. Certina uret har en gravering på baksiden.

Får ikke lagt ut bilde av klokkene her, men sender gjerne på mail. Supert om noen har litt info!

Bilder

Laster opp bilder nå så skal få dem ut her iløpet av kort tid;)

DSC00918.jpg
[/IMG]

Bjerke-uret er nok et jubileumsur.
Grunnet at det nok er fra en lite kjent produsenent (bjerke på urskriven) men hovedsakelig det at det er et quartz ur begrenser nok verdien til hva du finner av gull i kassen..

Ved mindre du finner en her inne - eller en Bjerke butikk - som hadde sett underholdningen av å ha denne i et monter... Finner begge tvilsome grunnet quartzverket..

Certinaen er automatisk, ser det ut til. Verdien er avhengig av om det er solidgull eller gullbelagt og hvor stor den er. Tipper den er gullbelagt og rundt 36mm, anslår verdien til ca 2-3000. Men er usikker på hvor korrekt det er. Har ikke sett så mye på Certina gullur selv. :)

Takker for raske svar. Har fått mail fra urmaker Bjerke som skriver følgende: > Hei.
> Takk for din henvendelse.
>
> Det er riktig at vi laget en kolleksjon under navnet BJERKE.
> Dette ble gjort på 80 tallet. Klokkene ble stort sett laget av GLYCINE som var en god sveitsisk fabrikk. Kvalitet var veldig lik CERTINA. De kjøper div. komponenter og setter dette sammen selv. 14 kt. Gull. Vannbeskyttet til 30 meter. Safir glass. Kvarts urverk. De ble solgt for 3500-7000.- for ur med rem. Dagens pris for tilsvarende ur vil nå trolig være 7000.- til 10 000.-
>
>
> Ønsker du videre info. kan jeg ev .klare det, men ville helst da se uret.
> Halvor Bjerke

Glycine er så absolutt godkjent, bare synd med quartz verket!
Et nyprisestimat fra Bjerke på 7-10 000 lover derimot ikke bra for bruktprisen ved mindre det tilsvarer gullvekten ;)

Er det arvegods ville jeg laget en liten utstilling av de to sammen med noe annet av betydning. Det blir fin pynt i et glasskap sammen med servicet i stuet. :)

I utgangspunktet ønsker jeg å selge begge klokkene. Men kanskje ikke lett å omsette noe som er for spesielt intr. Kan jo være jeg får flere svar her inne.

Certina klokken er gravert og har tilhørt familie. Cerina Automatic Blue Ribbon. Gravringen bak har årstallet 1975 og klokken har vært en gave fra Wilh. Wilhelmsen rederi for 25 års tjeneste.

Om det er gull eller gullbelagt har jeg ikke undersøkt. Men klokken er i pen stand og fungerer. På reima står det "Morellato"