Gummi eller Silikon?

Medlem
25. des. 2011
Sted
Fredrikstad
Er på jakt etter en 20mm gummi/silikon rem.

Medfølgende Maranez Layan var det en utrolig myk(!) og behagelig rem, mistenker det er silikon for den er langt mykere enn noe jeg har vært i nærheten av før.

Hva er fordeler ulemper med de ulike?
Er ikke evrest og RubberB silikon og gummi?

Kan dessverre ikke hjelpe med spørsmålet ditt, men jeg liker dette forumet: en slik trådtittel ville blitt skult på i alle andre fora. Her er det helt normalt:)

Med kun 20mm er det nesten likegyldig hva du velger ;) spøk til side: silikon (silikongummi)i denne sammenheng er en elastomer-kompositt med silikonpolymerer og gummi pluss andre tilsetninger for å eksempelvis ikke svelle i vann og motstå uv lys. Motstandsdyktig gummi er oftest kalt nitril (syntetisk) og benyttes mye som blant annet som o-ringer. Leveres ulike hardhetsgrader, (shore)

Jeg tror du et ute etter en rem som er laget av silicone rubber. :)

Kan dessverre ikke hjelpe med spørsmålet ditt, men jeg liker dette forumet: en slik trådtittel ville blitt skult på i alle andre fora. Her er det helt normalt:)

Er i samme nabolag som deg. Trådtiteln er helt ut av denne verden konge!
Her må nesten gummi-sjefen @The Player inn på banen!

Redigert av en moderator:
Silikon er veldig mykt og behagelig på armen, men er på grunn av dette også skjørere og revner lettere under strekk (spesielt sidelengs). I tillegg så har silikon en litt lei tendens til at det fester seg støv fra tøyet på remmen som er vanskelig å børste av, det må nesten skyldes vekk i vann. Det må sies at jeg ikke har så mye erfaring med silikonremmer, jeg har kun hatt én som nok var ganske billig. Den var veldig behagelig, men dessverre så revnet ringene som du fester remmen i etter bare et par måneders bruk. Det finnes sikkert andre silikonbaserte remmer som er laget av en mer solid blanding, denne kan ha vært ren silikon for alt jeg vet.

Generelt sett så er vel gummi en god del mer solid og varer lengre. Har dog lest at rent naturgummi kan begynne å gå i oppløsning slik at det lett knekker etter noen års bruk. Hvor lenge de holder kommer nok an på kvaliteten og blandingen av gummien. Det finnes jo også syntetiske blandinger som for eksempel Isofrane som er utrolig bestandige og sikkert varer utrolig lenge. :D

Redigert: