Hamilton Khaki Scuba eller Longines HydroConquest

Medlem
2. juni 2012
Sted
Bergen
Skal gå i innkjøp av en hverdagsklokke før sommerslutt og har etter svært mye frem og tilbake kommet ned til to kandidater, begge selges på urverket.no

Ingen av modellene har chrono og begge er automatic, men 3000,- skiller dem. Er det verdt å megge ut 3000,- ekstra på longinesen?
Hamilton og Longines er swiss made og jeg trenger litt overtalelse for imot. Skal i rstegangstjenesten det kommende året.

L3.642.4.56.6 Longines HydroConquest Large Automatic Black Dial Bracelet Pris 6.595,-

H64515133 Hamilton Khaki Navy Scuba Automatic Sort/Stål Ø44 mm Pris 3.595,-

Tenkte at etter dette kjøpet skal jeg spare til en rolex ol. Setter stor pris på tilbakemelding og en begrunnelse. :D

Hamilton ger mye sak per schpenn.
Longines blir først morsomt med f.eks Legendary Diver. Hydro (syns jeg) blir litt som en Certina DS på godt og vondt.

Longines HydroConquest er vel mer dykkerur (300 m) enn Hamilton-klokka. For en hverdagsklokke hadde jeg gått for Hamilton, og lagt til side 3000,- på Rolexkontoen.

Longines HydroConquest er vel mer dykkerur (300 m) enn Hamilton-klokka. For en hverdagsklokke hadde jeg gått for Hamilton, og lagt til side 3000,- på Rolexkontoen.

+1
Til tross for at jeg i utgangspunktet liker Longines bedre enn Hamilton, ville jeg i dette tilfellet valgt Hamilton. Du sier at du skal spare til Rolex og jeg har en følelse av at du ender opp med en SUB. Med Longines'en får du da to veldig like klokker.

Tusen takk for tilbakemeldinger! Da er valget svært mye lettere :D Er det noen som har erfaring med khaki modellene og nettsiden urverket.no?:p

Tusen takk for tilbakemeldinger! Da er valget svært mye lettere :D Er det noen som har erfaring med khaki modellene og nettsiden urverket.no?:p

Urverket er beprøvd og noe som blir anbefalt ofte her på TS som en gråmarked-dealer (hørtes skumlere ut enn tenkt)
Hamilton Khaki dukker fra tid til annen opp i dagens klokke og jeg har bare hørt godt om dem her/WUS

Har en Khaki Field 38 mm, som har gått på omgang mellom kona og guttungen i et halvt år. Har ingenting å utsette på denne.

Dette koker ned til hvilken du faktisk liker best, både estetisk og på hånda.
De har det samme verket, og er begge vanntette nok.

Det som taler imot Khaki Scuba for min del er at jeg mener at Hydroconquesten har en heldigere skive - heldigere datoplassering, tydeligere visere og timemarkeringer.

Men hva legger du i hverdagsklokke? Skal den brukes til alt, overalt? Er det nødvendig med dykkerring? Hvor stor klokke er du komfortabel med på armen?

Personlig har jeg en Khaki Auto 44mm, og er meget fornøyd med den. Men den er i mine øyne ikke et like mye "arbeidsjern" som andre klokker jeg har/har vært innom/prøvd, f.eks. Seiko SKX009, Omega Seamaster, Certina DS Action Diver, o.l.)
Hvis du først har vurdert Hydroconquesten, ville jeg også tatt en titt på Glycine sin Combat Sub og Certina sin DS Action Diver. Combat Suben har ca samme pris som Hydroconquesten, Action Diveren er noe billigere.

Tall fra produsent og bilder er vel og bra, men det forteller ingenting om hvordan du faktisk vil oppleve den på hånda. Jeg vet det er vanskelig å få prøvd Hamilton i Norge, men Longines bør gå an å få prøvd.

PS: Du sier du skal avtjene verneplikt det kommende året, personlig vekslet jeg mellom en Seiko SKX009 og en Casio G-Shock Raysman når jeg var inne. Skulle jeg valgt et mekanisk ur til førstegangstjeneste i dag, ville jeg skaffet en SKX009 eller SKX007. Det er et velprøvd ur, tåler det meste - og koster 1/3 av Hamiltonen.

Gir mi stemme til Longines'en. Syns det er ei flott klokke. Vanskelig å handle kun ut frå bilder på nett...

Dette koker ned til hvilken du faktisk liker best, både estetisk og på hånda.
De har det samme verket, og er begge vanntette nok.

Det som taler imot Khaki Scuba for min del er at jeg mener at Hydroconquesten har en heldigere skive - heldigere datoplassering, tydeligere visere og timemarkeringer.

Men hva legger du i hverdagsklokke? Skal den brukes til alt, overalt? Er det nødvendig med dykkerring? Hvor stor klokke er du komfortabel med på armen?

Personlig har jeg en Khaki Auto 44mm, og er meget fornøyd med den. Men den er i mine øyne ikke et like mye "arbeidsjern" som andre klokker jeg har/har vært innom/prøvd, f.eks. Seiko SKX009, Omega Seamaster, Certina DS Action Diver, o.l.)
Hvis du først har vurdert Hydroconquesten, ville jeg også tatt en titt på Glycine sin Combat Sub og Certina sin DS Action Diver. Combat Suben har ca samme pris som Hydroconquesten, Action Diveren er noe billigere.

Tall fra produsent og bilder er vel og bra, men det forteller ingenting om hvordan du faktisk vil oppleve den på hånda. Jeg vet det er vanskelig å få prøvd Hamilton i Norge, men Longines bør gå an å få prøvd.

PS: Du sier du skal avtjene verneplikt det kommende året, personlig vekslet jeg mellom en Seiko SKX009 og en Casio G-Shock Raysman når jeg var inne. Skulle jeg valgt et mekanisk ur til førstegangstjeneste i dag, ville jeg skaffet en SKX009 eller SKX007. Det er et velprøvd ur, tåler det meste - og koster 1/3 av Hamiltonen.

Takk for informativ tilbakemelding!:D Er veldig enig i det du sier om plassering på skiven osv. I skrivende stund er jeg IGJEN blitt usikker på den modellen og har nå sett på jazzmasteren som jeg kanskje liker enda bedre. Den er litt ryddigere og penere og kan også fås i 44 mm. Trenger igjen litt hjelp mellom jazzmasteren vs khaki scuba. Hva jeg ligger i ordet hverdagsklokke er en klokke som kan brukes i alle tilsetninger. I 1.gangstjenesten tenker jeg å bruke mi seiko flightmaster som jeg forøvrig syntes ligner mye på khaki scuba mtp farge,lenke osv. Litt kjedelig å kjøpe en ny el klokke som ligner såpass mye på den jeg allerede har. I jazzmaster serien kunne jeg tenkt meg enten chrono auto, maestro eller viewmatic

Siden du allerede har en Flightmaster, ville jeg som du selv skriver prøvd å utforsket ur som ikke ligner så mye det man allerede har.

Ikke misforstå, jeg har ingenting imot å ha flere ur som ligner - eller flere varianter av de samme uret, men jeg mener at det kan være sunt å prøve forskjellige typer ur; så langt er min (enn noe lille) erfaring at det kan hjelpe deg med å forstå eller snevre inn hvilke type ur man liker eller ønsker å eie :)

Av de Jazzmaster modellene du nevner ville jeg personlig gått for Maestro. Jeg synes den skiller seg mer utifra Flightmasteren enn både Chrono Auto og Viewmatic, og skiven er i mine øyne best på Maestro av de tre. Personlig favoritt er hvit skive med rosé detaljer, jeg vet ikke hvilken Maestro-modell du hadde sett deg ut?
I tillegg mener jeg den kan brukes til alt, både hverdag og fest ;)

Men igjen koker alt ned til hvilken du liker best. Det er ditt ur, det er du som skal bruke det. Søk rundt, det finnes nok av meninger rundt og bilder av de forskjellige.

Lykke til! :)

Siden du allerede har en Flightmaster, ville jeg som du selv skriver prøvd å utforsket ur som ikke ligner så mye det man allerede har.

Ikke misforstå, jeg har ingenting imot å ha flere ur som ligner - eller flere varianter av de samme uret, men jeg mener at det kan være sunt å prøve forskjellige typer ur; så langt er min (enn noe lille) erfaring at det kan hjelpe deg med å forstå eller snevre inn hvilke type ur man liker eller ønsker å eie :)

Av de Jazzmaster modellene du nevner ville jeg personlig gått for Maestro. Jeg synes den skiller seg mer utifra Flightmasteren enn både Chrono Auto og Viewmatic, og skiven er i mine øyne best på Maestro av de tre. Personlig favoritt er hvit skive med rosé detaljer, jeg vet ikke hvilken Maestro-modell du hadde sett deg ut?
I tillegg mener jeg den kan brukes til alt, både hverdag og fest ;)

Men igjen koker alt ned til hvilken du liker best. Det er ditt ur, det er du som skal bruke det. Søk rundt, det finnes nok av meninger rundt og bilder av de forskjellige.

Lykke til! :)

Tusen takk for meget hjelpsomt svar, nok engang! :D Er helt enig med deg at maestroen med rosedetaljer er den fineste! Har søkt rundt på både bilde og video og sitter igjen med det inntrykket! Tusen takk for god hjelp :D

Det begriper jeg ikke, når jeg ser på Hamilton sin hjemmeside står der 41 mm, kunne du være snill å gi meg link til siden der det står 44mm?
Her er hva jeg ser på Hamilton sin offisielle side:

Hamilton Watch · Scuba Automatic

Da misforstod vi hverandre litt, trodde du mente jazzmaster serien ;)
Det er sant det du sier, litt mistenksomt som du sier på khaki scuba. Regner med den er 41 mm uten kronen, slik at urverket har sikkert tatt med totalmålet ;)

Ville selv valgt en Certina DS, disse er forholdsvis rimelige og har vel om jeg ikke husker feil ETA verk.
Har selv hatt to stykker og var svært fornøyd med dem.
Får du tak i disse brukt så slipper du unna med rundt 2k, og kan sette penger på Sub. kontoen.
Alternativt ville jeg simpelthen gått for en Seiko.

Svarte vel ikke helt på spørsmålet ditt, men dette er i alle fall hva min erfaring sier er mest fornuftig.:p

Slå et slag for Hydroconquest, er en klokke jeg stadig tenker på og har prøvd på armen flere ganger. Håper å komme over den på salg en gang. Mener det var på fluplassen i Brussel for ca 2 år siden kunne jeg fått den for under 4000 hvis jeg ikke husker feil. Angrer enda på at kortet ikke ble dratt der.

Ellers kan jeg anbefale https://www.bernhardtwatch.com/index.php?id=31 som en billig, solid og kul klokke. Veldig bra kvalitet på lenke og kasse til prisen. Har du en klokke som ikke spiser opp mye av Rolex budsjettet ditt og tåler det meste, er ikke så nøye om det blir noen riper på den heller siden prisen er såpass lav

Longines har merkbart bedre kvalitet. Jeg har to Longines og har hatt Hamilton Kahki Conservation Gmt.
Begge merkene er mye bang-for-buck. Men finishen på Longines er, som sagt, et merkbart hakk bedre.
Var hos Enger og vurderte en Certina DS tidligere i sommer. Et alldeles nydelig ur. Men også på denne blir finishen på et ikke så veldig bra nivå.
Alle her inne vet at jeg er litt vel subjektiv når det gjelder Longines.
Men etter to år med to Longines (Flagship og Legend Diver) er jeg imponert over merket. Min erfaring med Hamilton er også positiv. De føles bedre kvalitetsmessig enn Certina men ikke på høyde med Longines.

Min stemme går derfor til Longines.