Handle på tidssonen.no?

Medlem
11. nov. 2009
Sted
Sandnes
Har med interesse lest mange av innleggene her inne på tidssonen.no. Synes det er kjempeflott at det finnes et sted der "ferskinger i klokkefaget" kan suge til seg informasjon fra urentusiaster. Det er også en stor trøst å se at det finnes medmennesker som får ens egen begynnende klokkemani til å fremstå som en hyggelig og meget kontrollert hobby ;)

Arvet en Omega Quartz av min bestefar for et drøyt år siden (slik som det er med valg av fotballlag, ur og andre ting - tilfeldigheter avgjør) og Omega har selvfølgelig blitt det merket jeg liker best.

Jeg har siste året kjøpt/solgt/beholdt en del ur. Har funnet ut at kjøp og salg er en hard og kostbar, men lærerik vei dersom en ønsker å øke sitt kunnskapsnivå. Er på dette tidspunkt i livet i en økonomisk situasjon som gjør det behagelig å handle med ur i prisklassen 3-10000.

Så til poenget med denne tråden. Jeg har lest mange innlegg om det å handle på nettet. Ettersom jeg har gått på en del smeller selv, vet jeg at det finnes en del tullinger og/eller kjeltringer der ute. Men det er vel ikke overraskende for lesere her inne.

Min erfaring er at det prosentvis er mange flere uærlige sjeler på Finn enn på Ebay. Dersom en ikke har tålmodighet til å bruke Finn`s betalingsgaranti er også Ebay og Paypal suverene når deg gjelder "sikkerhet" i disse tilfellene.

Det jeg lurer på er følgende; Hva er deres erfaringer med å handle på tidssonen.no? Er dette et sted som er tryggere enn ebay og Finn?

http://www.tidssonen.no/showthread.php?2410-Good-guys-bad-guys

Du kan jo dømme selv, men jeg har absolutt bare positivt å si om gjengen her inne på asylet. Samtidig som man arangerer GTG hvor mange medlemmer møter opp blir dette et forum hvor man også kjenner personer privat, så å handle/selge med en som er aktiv her inne ville jeg ikke vært redd for.

Fordelen med eBay er at du kan se feedbacks på brukere, på finn.no er det ikke noe system for dette. Qxl.no har dette, men det funker ikke. Så mitt råd er å enten handle her inne, på en eBay bruker med positiv feedback eller på finn.no av personen som virker seriøse og som ikke maser om betaling up front. Men viktigst av alt, styr unna QXL.

Basert på egne erfaringer finner jeg det veldig safe å handle brukt fra entusiaster på deres eget tilholdssted - det være seg fotoutstyr fra foto.no eller hi-fi fra avforum.no - og tidssonen er nok ikke annerledes i så måte. Snarere tvert i mot da det (i motsetning til f.eks foto.no) er en nokså oversiktlig medlemmsmasse her.
Sjekk tråden Mathfjeld nevner ja :)

Jeg kan vel også trekke frem finn-annonser fra Brilliantwatches-firmaet, som er en svært seriøs aktør her til lands. Mange her har nok svidd av anseelige summer der.

Basert på egne erfaringer finner jeg det veldig safe å handle brukt fra entusiaster på deres eget tilholdssted - det være seg fotoutstyr fra foto.no eller hi-fi fra avforum.no - og tidssonen er nok ikke annerledes i så måte. Snarere tvert i mot da det (i motsetning til f.eks foto.no) er en nokså oversiktlig medlemmsmasse her.

Jeg kan vel også trekke frem finn-annonser fra Brilliantwatches-firmaet, som er en svært seriøs aktør her til lands. Mange her har nok svidd av anseelige summer der.

+1

+2

+3

"Buy the seller, not the watch"....

Good guys, bad guys tråden er en bra måte å sjekke referanser. Har ikke hørt om noen som har hadd en dårlig handel her inne på sonen....

+4 Bare gale, men dog hyggelige mennesker her.:p
Kun gode erfaringer så langt.

Ingen tvil om at tidssonen er et bra sted å kjøpe/selge. Jeg har ikke noe problem med å sende en klokke/betale for en klokke uten noen form for sikkerhet med de fleste medlemmer her inne. Og som sagt har man Good guys tråden (no bad guys yet ;) ) å sjekke opp mot.

Kjøpte nettopp en Parnis pilot fra ebay uten problemer. Er kjøperen en rated topseller er det ikke noe problem:) jeg ville hvert mer skeptisk til finn. Ellers er det verdt å se gjennom tråden kjøp og salg her inne på TS.!