Har planer om å kjøpe klokke for første gang..

Medlem
21. jan. 2014
.. og har ett par spørsmål!
Jeg har sett på klokker en stund nå, og har falt for Omega Seamaster Planet Ocean 42 mm
Har ingen bekjente med god kunnskap på klokker, så ett raskt googlesøk førte meg hit.

Hva slags informasjon bør jeg ha før jeg går til kjøp av en brukt klokke av den typen?
Hvilken pris kan jeg forvente å betale for en slik klokke fra 2007?
Er prisene på nye Planet Ocean klokker stigende og vil de eldre modellene stige i verdi?

Ettersom at det er første gang jeg kjøper klokke vil jeg starte med en brukt en, og det er det jeg har bestemt meg for å gjøre

Hei og velkommen hit!

PO 42 (2500cal.) er et glimrende førstevalg, var også den første klokken jeg kjøpte. Du kan forvente å betale ca. 15-16K for en brukt med boks og papirer. Safeste plassen er nok å kjøpe den fra markedsplassen her på forumet. Omega virker å ha planer om å skru opp prisene framover og prisene på eldre modeller vil nok øke litt, men ikke veldig mye med det første. De nye urene har in house-verk og de gamle har ETA-baserte verk som rett og slett er rimeligere og har litt mindre prestisje. Lykke til med jakten og still gjerne oppfølgende spørsmål :)

Hei og velkommen hit!

PO 42 (2500cal.) er et glimrende førstevalg, var også den første klokken jeg kjøpte. Du kan forvente å betale ca. 15-16K for en brukt med boks og papirer. Safeste plassen er nok å kjøpe den fra markedsplassen her på forumet. Omega virker å ha planer om å skru opp prisene framover og prisene på eldre modeller vil nok øke litt, men ikke veldig mye med det første. De nye urene har in house-verk og de gamle har ETA-baserte verk som rett og slett er rimeligere og har litt mindre prestisje. Lykke til med jakten og still gjerne oppfølgende spørsmål :)

Takk for den varme velkomsten og takk for utfyllende svar!
Hva er ett ETA-basert verk og hva er servicekostnader for denne modellen?
Jeg har brukt noen minutter på å lese igjennom tidligere innlegg, og der nevnes stadig ETA-baserte verk og servicekostnader forbundet med disse.

Takk for den varme velkomsten og takk for utfyllende svar!
Hva er ett ETA-basert verk og hva er servicekostnader for denne modellen?
Jeg har brukt noen minutter på å lese igjennom tidligere innlegg, og der nevnes stadig ETA-baserte verk og servicekostnader forbundet med disse.

Kort fortalt er ETA-verkene utviklet i sin tid av klokkemerket Eterna og senere kjøpt opp av Swatch-group. I en PO har Omega ytterligere modifisert dette og gjort det hakket mer rafinert, særlig CoAxial-delen her skal gjøre at verket ikke trenger service like ofte (standard er 5 år). Servicekostnadene vil nok ligge rundt 5K som er lavere kostnad enn et in-house-verk vil ha.

Kort fortalt er ETA-verkene utviklet i sin tid av klokkemerket Eterna og senere kjøpt opp av Swatch-group. I en PO har Omega ytterligere modifisert dette og gjort det hakket mer rafinert, særlig CoAxial-delen her skal gjøre at verket ikke trenger service like ofte (standard er 5 år). Servicekostnadene vil nok ligge rundt 5K som er lavere kostnad enn et in-house-verk vil ha.

Har fått oppgitt 3500,- for full overhaling av min seamaster 2254.50, så vil anta at det ikke burde være store differansen til PO. 2254 baserer seg også på ETA

Det skal vel sies at PO 8500 har et serviceintervall på 7-10 år som er en del lengre enn 2500. Samt at serviceprisene er omtrent det samme.