Har vi en utleie ekspert/advokat på bruket

G

Guest571

Guest
Hei,

har akkurat flyttet til Oslo og rukket å bo der i 3 uker før det har oppstått en liten tvist mellom meg å utleier.

Grunnen til dette er at jeg ønsker å kunne grille på terrassen, noe huseier mener han kan nekte meg. Det er ingen regler mot dette i borettslaget og det står ikke i kontrakten at det ikke kan grilles.

Jeg ser da ikke poenget med en kontrakt da han sier; Hei. Hva jeg tillater skal foretas i min leilighet, er fult og holdent opp til meg som utleier. Uavhengig av hva som er skrevet i kontrakten eller ikke.

Dette kan vel ikke være tilfelle?

Håper noen har svar til meg:)

Mvh. Mathfjeld

Du plikter å rette deg etter "vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden", jmf husleielovens §5-2. Slike regler og påbud trenger ikke stå i kontrakten, men kan også gis i ettertid. Det er ikke slik at du fritt kan gjøre alt som ikke spesifikt er forbudt i kontrakten.

Spørsmålet er om forbud mot grilling på terrassen er et "rimelig påbud". Det vil selvsagt avhenge av størrelsen på terrassen, avstand til naboer m.v., men generelt vil jeg si det er et helt greit påbud. Leier du i blokk og har naboer over deg vil de ble vesentlig sjenert av grillosen din. I tillegg kommer brannfaren. Om det ikke er brudd på borettslagets regler - noe som forøvrig er litt merkelig - er det et solid brudd på folkeskikk. Er boligen mer usjenert, er et slikt påbud kanskje urimelig. Men det er neppe verdt å krangel med huseier om - flytt heller grillen ut på fellesområdet og inviter ham på koteletter og en pils.

Var redd for at det ikke skulle gå ja, men ble optimistisk da jeg til stadighet ser flere av mine naboer grille på terrassen. Er for å ha det på sitt rette en gassgrill. Noe som ved korrekt grilling ikke genererer mer røyk enn å steke mat i pannen. Jeg skulle gjerne grillet i bakgården, men har ikke bod så grillen må uansett stå på terrassen...

Hva skjer om man ikke blir enige?

Hva med transportmiddelet (hest og kjerre)... har du parkering i lukket stall eller må hesten stå ute på gata? Hva sier utleier til dette?

Transportmiddelet har fått stallplass rett bak Majorstuen t-bane stasjon:)

Problemet løst! Utleier trodde det var snakk om en kullgrill :) Takk for hjelpen:)

Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med førstvoterende! ;)

Mathfjeld: Godt det løste seg! Nabokrangler osv. er noe dritt.

Eller ri til torget å selge den:p Igjen takk for hjelp og oppblomstring av en morsom tråd. Nå var ikke grillkurset med Lars Bremen bortkastet likevel:)