- "Has the Panerai bubble burst?"

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Sted
Gullkysten
En meget interresant diskusjon på P.com.

Richemonteide Panerai har de siste årene lansert en rekke nye modeller, hvor flere er rene remakes (replicas) av tidligere limiterte modeller. Dette har falt en del samlere/hard core Paneristi tungt for brystet. I tillegg er Panerai blitt vesentlig mer allemannseie, hvilet også synes "kontroversielt".

For egen del, som ikke er samler, er jeg gald for disse "remakene", feks 372, da jeg ellers ikke ville kunne drømt om en sånn type PAM. Liker gjerne ikke alt Panerai gjør, men jeg skal definitivt ha meg en 372 før eller siden. :cool:

Paneristi Public Forum: Has the Panerai bubble burst?

Jeg synes flere av innleggene - kanskje de fleste - kan tyde på at disse paneristiene kjøper Panerai for pengenes skyld. Ett av medlemmene skriver f.eks at Panerai "lovet" at det kun skulle produseres 3.500 eksemplarer av 372 over to år. Nå furter han fordi 372 er produsert i 8.000 eksemplarer (vet ikke om det stemmer) og at annenhåndsprisen dermed ligger 20% under nypris. HVA er problemet med at hvermansen kan kjøpe 372? Skal OP produsere små serier for hardcore samlere og gi blanke blaffen i hvordan butikken går?

Ekte klokkeglede handler vel ikke om økonomi? Eller ...

Det blir kanskje litt epler vs pærer, men hva om Rolexfansen skulle ropt om det samme.

Nei, Paneristiene har nok av samlerobjekter å ta av. Vi lever i en fri verden - iallfall de fleste av oss - og det er ikke verre enn at de kan selge Paneraiene sine og sette seg i en krok og furte.

For min del finnes det altfor mange modeller å velge mellom. Mange av dem må man være nerd for å skille fra hverandre, og fotografisk hukommelse er ihvertfall obligatorisk om man skal klare å henge med i miksen av modeller/produktnummer.

Jeg synes flere av innleggene - kanskje de fleste - kan tyde på at disse paneristiene kjøper Panerai for pengenes skyld. Ett av medlemmene skriver f.eks at Panerai "lovet" at det kun skulle produseres 3.500 eksemplarer av 372 over to år. Nå furter han fordi 372 er produsert i 8.000 eksemplarer (vet ikke om det stemmer) og at annenhåndsprisen dermed ligger 20% under nypris. HVA er problemet med at hvermansen kan kjøpe 372? Skal OP produsere små serier for hardcore samlere og gi blanke blaffen i hvordan butikken går?

Mange spekulerer i kjøp/salg ja. Men om jeg hadde kjøpt en 372 på de premisser at det kun skulle produseres 3500 enheter over en 2 års periode så hadde jeg også furtet. Hvorfor? Jo, fordi det er kjekkere å vite at klokken ikke er tilgjengelig for alle. At den er sjelden. Vanskelig å få tak i.

Ang. trådstarters spørsmål så synes jeg det er positivt å se Panerai utvikle seg, selv om de selger en historie som er kjøpt og betalt. Samme kan sies om en annen produsent i et konkurrerende konsern.

Redigert:
Non eiere av 372 furter fordi den ikke er limitert
Mens eierne av 127/217 furter fordi 372 reduserer eksklusiviteten av deres klokker
Eierne av virkelig vintage 6152/1 furter kanskje også, fordi 12/217/372 er replicas av denne...

Og eierne av 382 (LE) furter pga bronzo 507 (samme klokke + power reserve)...

Så Richemont har nok tirret en del samlere...men jeg er ikke blant dem, så.... :p:cool:

Men jeg forstår dem. Litt :)

Noen av replicaene er som om Rolex skulle kaget en ny red sub osv.

Jeg kan skjønne frustrasjonen rundt det med limiterte modeller som plutselig blir tilgjengelige i mye større grad, det samme "problemet" finnes for eksempel i en annen nisje: sko/sneakersamling.
Der relanserer f.eks. Nike gamle modeller fra 70-og 80-tallet i begrensede opplag til stor glede for både nye og gamle samlere, for så å plutselig slippe den samme modellen i samme colorway både to og tre ganger senere fordelt over 6 år. Dette fører til frustrasjon for samlere (eller de som driver med resale), for da blir plutselig et skopar verdt $250 istedet for $950. Men hvis man kjøper en ting (det være seg klokker, sko, eller biler for den saks skyld) kun for å ha muligheten til å selge videre med profitt, har jeg ikke så veldig stor medfølelse.. Og det finnes vel uansett bedre investeringsobjekter? At man savner eksklusiviteten, kan jeg veldig godt forstå.
Men hvem sin skyld er det at hypen eventuelt går over eller i "verste fall" dør helt? Markedet som skriker etter større tilgjengelighet, eller produsenten som innfrir det forbrukeren(e) ønsker seg?

Uansett så er vel agendaen til Richemont (som alle andre) "business first". Og ingen tvinger noen til å kjøpe noe som helst. Og er virkelig hardcore klokkesamlere hovedmålgruppen til noe som helst merke som produserer i større skala? Når det gjelder prisøkningen.. det finnes vel et par andre merker som har økt markant i pris de siste 5-20 årene? :)

Panerai har dog noe som virker unikt - virkelig dedikerte Paneristis. Å lese om disse årlige P-day GTG er en fryd. Der er noen som virkelig har lagt seg i selen for å få til fantastiske GTG`s + enorme mengde PAM-snacks på bordene. :cool:

Andre merkers entusiatser virker imho litt mer tilbaketrukket

Det som er kjipt er når du kjøper en klokke 2. hånds og tror det er en safe investering og taper 20% over natten fordi OP (eller hvem som helst ellers) plutselig lanserer samme greia i massevolum. Så det er et gyldig poeng at man som produsent har en forpliktelse til å holde seg til det de lover ift å ikke produsere mer enn x osv. Synes nå jeg.. :)

Ja, på limiterte spesielle modeller, men panerai har i hovedsak limiterte modeller PR år... 320 er vel 1500 pr år til den blir ekskludert fra katalogen (hvis det skjer)
Lavt opplag pr år er med på å gi stabile priser. Remakes av klassikere er jo på ingen måte samme greia.
Det er ikke rolexverk i nye california-dial radiomir liksom...
Men, om panerai eller andre merker hadde lagd identiske remakes av begrensede limiterte klokker som feks equation of time eller 341 (egyptian) etc så tror jeg det ville blitt dårlig stemning.
Bronzo er ikke en identisk klokke som den nye med power-reserve på skiven, og vi vet alle hvilken som vil bli ettertraktet i fremtiden.