Helt uvitende om hva jeg begir meg ut på...

Medlem
11. aug. 2017
Sted
Oslo
Hei Greg,

Jeg har lenge gått og hatt lyst til å bygge min helt egne automatiske klokke.
Dvs få kjøpt inn alt av deler og verktøy, bruksanvisninger og montere absolutt alt selv!
For så å kunne dunke meg på kassa og si -
"Huhhh...!!! Selvgjort er velgjort!!!"
- og så la klokken gå i arv!
Er klar over at dette er et kjempe prosjekt, men gevinsten vil være enorm!
Har googlet, snust rundt, men finner ingen fornuftige svar.
Har sett en del videoer på youtube, om demontering, og montering og føler at dette er noe jeg kan få til.
Men å kjøpe en demontert produksjonsklokke, for så å sette den sammen igjen vil jeg ikke. Jeg vil ha muligheten til å gjøre den personlig. Har en metallkunstner som kan lage skive til meg, men vil ha respektert automatisk movement inni, satt sammen av meg! Det kan godt være et just time ur..om det er enklere..
Vet ikke om jeg da skal kjøpe deler, en brukt skadet klokke som utgangspunkt...savner en fremgangsmåte..!
Derfor henvender jeg meg nå til klokkofantene for å høre synsinger og erfaringer på tema..

Jeg går inn med innstillingen at ingen svar eller respons er feil..og alle dytt fremover mot en realisering av drømmen tas i mot med stor taknemlighet!

Laster opp et par klokker jeg liker designet på som en pekepinn på hvordan ferdig produkt forhåpentligvis kan se ut :)

Vedlegg

• U-Boat-Classico-6548_1-frontfw920fh920.jpg
    U-Boat-Classico-6548_1-frontfw920fh920.jpg
    56,8 KB · Visninger: 0
  • $_35.JPG
    $_35.JPG
    9,1 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei @PetJac69.
Jeg har selv bygget meg et par klokker, eller rettere sagt; satt sammen. Ettersom du kaller tråden "helt uvitende om hva du begir deg ut på", så vil jeg anbefale deg å begynne å krabbe før du går, eller løper.... Selv vil jeg påstå at jeg fortsatt krabber....

Gjør slik som jeg har gjort. Det er et par tråder her på mine "prosjekter". Jeg kjøpte kasse, skive, urverk og visere på internett. Dette var noe jeg kjøpte fra enten eBay eller direkte fra "produsentens hjemmeside". Rem fikk jeg Olando her på forumet til å lage. Det ble rimelige deler, men en god rem gav god komfort til klokken.

Det å tukle for mye med urverket er mest for videregående. Det er vanskelig (og tidkrevende) nok å sette sammen noe slikt på "vanlig" måte.

Det er virkelig artig å sette sammen noe selv.
Hvis du ikke har det allerede, så MÅ du ha GODT verktøy.

Trådene til to av mine bygginger er nedenfor. Photobucket har blokkert disse bildene, men en del referanser til forhandlere og deres produkter, samt daværende priser, er er fortsatt.

http://www.tidssonen.no/forum/threads/en-enkel-bygging-av-klokke.33103/#post-471258

http://www.tidssonen.no/forum/threads/en-enkel-klokkebygging-nr2.33584/#post-485625

Det er bare å si lykke til!
Ellers så er det flere byggesett av "større kaliber" som kan være langt langt enklere enn armbåndsur. Det finnes flere veiledninger for hvordan du kan sage ut pendelklokker av finer...

Jeg gleder meg til å se hvordan det går!!

8

Nå er jeg på ferie og hadde ikke så mange bilder liggende.
Dette er Nr2 med "Spitfire profil". Selvfølgelig (dessverre) solgt. Derfor holder jeg på å lage en maken, men da med Mig29.
WP_20151022_19_29_44_Pro.jpg

Legg merke til at jeg har "snudd" kassen for at flyet skulle komme @3 og kronen kommer opp. Den støter da ikke så lett inn i håndleddet. Den vil lett gjøre det på en 47mm kasse.

Jeg har en som er litt tøff med F35 @12, som roller inn mot solnedgangen. Den hadde det vært artig å vise frem, men jeg fant ikke bilde (enda). Jeg ble ikke fornøyd med solnedgangen, så jeg holder på å lage ny skive...

8