Helvetia info

Qwestern

Støttemedlem
Medlem
4. feb. 2016
Sted
Kongeriket Norge
Er det noen av vintage unikumene her inne som har noe info om denne rariteten som jeg fikk av en kollega? Finner lite info om denne på nett annet enn en med sølv skive. Etter gårsdagens overhaling, er det eneste jeg finner ut at det er et kaliber 64 manuelt urverk med 17 juveler og av merket Helvetia. Var nok ikke datidens mest populære klokke, så sikkert ikke mange av disse. Håper noen kan dele litt kunnskap om denne :)

IMG_3979.jpg
IMG_3981.jpg
IMG_3982.jpg
IMG_3965.jpg
IMG_3968.jpg
IMG_3969.jpg

Tja, hva kan man si om Helvetia? Det jeg vet er at merket ble importert og distribuert av Den Norske Ur-Import som var veldig store back in the day.
Har du researchet urverket nærmere? Helvetia hadde både inhouse verk og
kjøpte ebauche'r fra underleverandører om jeg ikke husker feil.

image.jpg

Som en liten fun fact kan det nevnes at NUI også var importør av Rolex;)
image.jpg

Har null peiling, men kul sub sekund skive ;)
Litt artig ja. Blanding mellom sunburst og subdials til Speedy Tuesday

Tja, hva kan man si om Helvetia? Det jeg vet er at merket ble importert og distribuert av Den Norske Ur-Import som var veldig store back in the day.
Har du researchet urverket nærmere? Helvetia hadde både inhouse verk og
kjøpte ebauche'r fra underleverandører om jeg ikke husker feil.

Vis vedlegg 64279

Som en liten fun fact kan det nevnes at NUI også var importør av Rolex;)
Vis vedlegg 64278
Du leverer som alltid, takk for info :)

Ser ut til å være Kaliber Helvetia 64. Medio 50 tall. Tror urverket er basert på Unitas

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?12&ranfft&2&2uswk&Helvetia_64
Noe rundt der jeg tenkte og, mid 50s. Virker som et nokså enkelt urverk.

Flott, klassisk ur.
Husker å ha sett noen Helvetia som Wehrmacht-issue, delt ut under WW2. Disse er stemplet «D» foran serienummeret, og «H» bak. «Dienstuhr Heer». Helvetia leverte også til de allierte, så det var et kvalitetsur.

https://www.google.no/amp/s/penrose...ch-by-morgan-denyer-penrose-antiques-ltd/amp/
På selve urverket står det ingneting annet enn Swiss Made, Helvetia på det ene tannhjulet og 17 jewels. På innelokket er det gravert inn mest sannsynlig et serienummer som betår av kun tall, dessverre ingen bokstaver. Virker solid og av god kvalitet. Går bra og etter å ha ligget i en skuff i 50 år.

Ser at Helvetia/General Watch co deltok 5 ganger i Observatorie konkurransene i Neuchatel i perioden 1950-53. De mottok alle sertifikat og to fikk i tillegg henholdsvis en 2. pris og en 3. pris. Det må sies å være bra uttelling :)
Regulert av W.-A. Dubois, La Chaux-de-Fonds