Heuer gis bort ***AVSLUTTET***

Medlem
3. april 2011
Sted
New Jersey, USA
Jeg klarte av en eller annen grunn å skaffe meg en slags stoppeklokke som jeg ikke vet helt hva skal brukes til. Dette orker jeg ikke lenger å spekulere på og nå vil jeg ha et svar - selv om det koster meg klokka.

Det er nok et tachymeter, men det spesielle er at den kun holder styr på femten sekunder. Dvs den går runde på runde, men det er ingen indikator som forteller hvor mange runder den har gått.

Uret er laget i et aluminumslignende materiale. Matt sort og matt alu er vel den beste fargebeskrivelsen.

Den som først kommer med en skikkelig og dokumenterbar forklaring på hvilken sport eller aktivitet dette uret er beregnet for skal få det gratis mot betaling av porto.

Værsågod - ordet er fritt:D

002-1.jpg

Den måler hastighet pr 100 meter. Derfor er det ingen poeng med noe annet enn en sekundviser eller femtensekunders intervaller.

Jeg tar den gjerne!

Edit: mer spesifikt motorsport.
Der har man ved banekjøring 100m merker langs banen. Disse ble benyttet til for eks å kalibrere speedometeret. Særlig nyttig var dette under f.eks. LeMans 24t. Vibrasjoner og slitasje skaper slakk i wires og annen mekanikk.

Den er i utgangspunktet til industri

Den er for omregning til enheter i timen, hvis man skal telle antall enheter som blir produsert i timen er det litt kjedelig og telle en time, så start klokken på første enhet og stopp på neste og les av hvor mange som lages på en time, også fin til å telle hvor mange biler som passerer i timen. For og telle km i timen må man ha en bane som er nøyaktig en km eller merker som er det.

Mvh

Roger Sveian

Jeg har en viss anelse om hva den er beregnet brukt til, men det er mulig at jeg er helt på villspor og nå skal jeg til bunns i saken.

Bilsport er troverdig. Måler tiden over 100 meter stemmer med hva jeg har funnet ut.
Men sjekking av speedometer på LeMans??? Visste ikke at de hadde speedometer på et rent hastighetsløp - og hvorfor skulle de det?

Telling av enheter forstår jeg ingenting av. Da burde den gått opp med seksti sekunder. Hvis man produserer 2 enheter på 15 sekunder bør det være en tabell på klokka som sier at dette blir 8 enheter pr minutt.
Telling av biler....???

Nei, her kreves mer research gutter.

Som den nysgjerrige kanskje har lagt merke til er det flere tachoskalaer :) Det betyr at den også måler hastighet på en 50meter strekning.

Hva uret spesifikt har blitt brukt til tør jeg ikke tippe, racing, stor nøyaktighet (oppløsning på 1/20 sekund), korte etapper/runder.. Jeg vet ikke helt...

Jeg har en viss anelse om hva den er beregnet brukt til, men det er mulig at jeg er helt på villspor og nå skal jeg til bunns i saken.

Bilsport er troverdig. Måler tiden over 100 meter stemmer med hva jeg har funnet ut.
Men sjekking av speedometer på LeMans??? Visste ikke at de hadde speedometer på et rent hastighetsløp - og hvorfor skulle de det?

Telling av enheter forstår jeg ingenting av. Da burde den gått opp med seksti sekunder. Hvis man produserer 2 enheter på 15 sekunder bør det være en tabell på klokka som sier at dette blir 8 enheter pr minutt.
Telling av biler....???

Nei, her kreves mer research gutter.

De har hastighetsmåling ganske enkelt for å sjekke at man holder tempo. I dag er dette selvfølgelig helt unødig.

De har hastighetsmåling ganske enkelt for å sjekke at man holder tempo. I dag er dette selvfølgelig helt unødig.

Det er ikke kartleser eller co-pilot på Le Mans - eller?
Jeg tror heller ikke de måler 50- og 100-metersintervaller, men rundetider.

Klokka ble, og blir sannsynligvis fortsatt, brukt i PO-løp (pålitelighets- og orienteringsløp) - noe som var ganske populært her i landet på 60- og spesielt 70-tallet.
Pålitelighetsdelen gjennomføres på snitthastighet og hvert sekunds avvik belastes med "prikker". Dette måles også underveis i løypa av hemmelige kontrollposter så det gjelder å passe på. På små og ofte elendige grusveier var 50 km/t i snitt ofte et vanskelig mål å klare. Spesielt hvis man tok feil vei i et kryss og måtte snu.

I dag arrangeres det ikke mange PO-løp og det største er sannsynligvis Monte-Carlo Challenge, et løp som går samtidig med Monte-Carlo Rally. Det er kun vintagebiler som får delta i dette og etter hva jeg forstår er det flere veteraner (folkene altså) fra "gamle dagers" PO-løp som deltar.

Vel, nok om det. En vinner må kåres.
Frodo kom tidlig opp med motorsport, og selv om det neppe kommer som en bombe at et tachymeter bruks i den sporten, utropes han til "konkurransens vinner".

Takker for interessen og tilbakemeldingene i denne tråden og gratulerer Frodo med "seieren" :D

Uret postlegges i løpet av pinsen.

Jeg kommer med bedre svar snart, motorsport er ikke så sannsynlig.. Har noen forespørsler ute.