Heyerdahl (CC vest) negativ opplevelse

Pippen

Støttemedlem
Medlem
7. mars 2011
Innlegg
1.875
Sted
Bærum
Hadde en litt merkelig opplevelse hos Heyerdahl igår som jeg tenkte å dele.
Var en tur på CC Vest igår, og stakk innom Heyerdahl i en annen forbindelse enn klokker, men tenkte at når jeg først var der kunne jeg gjerne trykkteste klokken min.

Samtale:
Meg: "Kan du trykkteste klokken min?"
God voksen dame bak kassen: "Ja, det skal gå fint." Tar så på seg en lupe på det ene øyet og gransker baksiden av klokken inngående. "Hvorfor vil du sjekke om den er vanntett? Har du byttet batteri på den?"
Meg: "Nei, det er nå en mekanisk klokke, så jeg har ikke byttet batteri på den nei." (skjønte ikke helt hvorfor hun spør om batteri når viserne sklir fint avsted uten noe hakking).
Damen: "Ja, så har du byttet batteri på den?"
Meg: "Nei, den er jo mekanisk, så den går jo ikke på batteri..."
Damen: "ja, mekanisk ja, da går den jo på batteri da!"
Meg: "eh, nei, mekanisk betyr at det bare er mekanikk, altså inget batteri. Den er selvopptrekkende"
Damen: "Hos oss kaller vi klokker som går på batteri for mekaniske, og klokker som er selvopptrekkende for automatiske"
Meg: "ok, det var rart. Har aldri hørt noen kalle batteriklokker for mekaniske. Alle andre sier mekaniske om klokker som er automatiske og som må trekkes opp ved å trekke kronen, altså de uten batteri. Hva kaller dere klokker som du må trekke opp selv da?"
Damen: "Det er iallefall mekaniske de kalles her, og det har vi alltid gjort. Klokker som du må trekke opp selv kaller vi opptrekksklokker, men det er jo uansett ingen som produserer lenger"
Meg: "jo, det er vel fortsatt produsenter som produserer opptrekksklokker, men kjøperbasen er vel kanskje litt smal."
Damen: "Jeg tror ikke det er noen produsenter som har det lenger, jeg har iallefall ikke hørt om det på lenge".
Meg: "okei...."

Går så en liten stund, hvorpå damen pussler med klokken og trykktesteren på bakrommet... Hun kommer så ut igjen.

Meg: "Apropos det om opptrekksklokker, Omega som dere fører lager jo det" også peker jeg bort på Omega urene.
Damen: "Ja, jeg er klar over at Omega har laget det, men de har sine egne urverk så det er veldig sjeldent. Jeg tror ikke det er noen andre som gjør det."
Meg: "Joda, det er andre produsenter som også gjør det..."
Damen: "javel"

Jeg må vel innrømme at jeg aldri igjen kommer til å legge igjen noe penger hos Heyerdahl. Hvis de ansatte sier dette til kunder så driver de jo rett og slett med misinformasjon. Heyerdahl som klokkebutikk får en stor tommel ned av meg.

Til info sto det en yngre dame bak disken der og som ikke blandet seg i diskusjonen, og det kan godt hende hun var mye mer kunnskapsrik enn hun jeg snakket med. Og den yngre var også mye hyggeligere, i motsetning til den "eldre".

Kan godt hende dette var et engangstilfelle, eller at den "eldre" damen hadde en dårlig dag, men jeg trodde (iallefall håpet) at ansatte i butikker som selger Omega, TH etc vet litt hva de snakker om. Men så feil kan man ta...
 
Må trekke litt på smilebåndet her. Det er åpenbart at det finnes ukyndige i alle butikker og bransjer.
Den eneste måten å få forbedring på er å sende mail til ledelsen.

Du kan jo gi mailen tittelen; Et lite opptrekk.
 
Jeg tror det er greiest å se på Heyerdahl som en smykkebutikk som også selger klokker, og forvente kunnskapsnivå deretter (selv om dette hørtes ut som en fornøyelig håpløs diskusjon). Så kan man heller bli gledelig overrasket :)

Fikk du merker på lugsene etter trykktesten? Det fikk jeg en gang jeg var der, men håper jo at det var et engangstilfelle.
 
Må trekke litt på smilebåndet her. Det er åpenbart at det finnes ukyndige i alle butikker og bransjer.
Den eneste måten å få forbedring på er å sende mail til ledelsen.

Du kan jo gi mailen tittelen; Et lite opptrekk.

Hehe, ja, er helt enig i at det finnes forskjellig kunnskapsnivå i alle bedrifter og butikker, men her var det litt nivå av påståelighet og tone som irriterte meg også...
Ja, vi får se om det blir en mail til ledelsen, eller om det var nok å få lettet på trykket her på TS:)

Jeg tror det er greiest å se på Heyerdahl som en smykkebutikk som også selger klokker, og forvente kunnskapsnivå deretter (selv om dette hørtes ut som en fornøyelig håpløs diskusjon). Så kan man heller bli gledelig overrasket :)

Fikk du merker på lugsene etter trykktesten? Det fikk jeg en gang jeg var der, men håper jo at det var et engangstilfelle.

Ja, i utgangspunktet ser jeg det som en smykkebutikk med klokker jeg også, men da får de heller være litt mer åpne om kunnskapsnivået.
Nei, kunne ikke se noen merker etter trykktesten. Men nå er jo klokken tegimentet, så den skal vel forhåpentligvis være litt mer ripebeskyttet:)
Ja, jeg lot diskusjonen ligge etterhvert, følte ikke at det ville føre noe sted å fortsette den:p
 
Har litt samme opplevelser hos Thune. Klokker er vel en sidegeskjeft der. Er litt ille når du spør om å få titte på Speedmasteren i vinduet og så kommer de med en PO >_>
 
Har litt samme opplevelser hos Thune. Klokker er vel en sidegeskjeft der. Er litt ille når du spør om å få titte på Speedmasteren i vinduet og så kommer de med en PO >_>

Blir som en klokkebutikk som driver smykkebutikk på si, og selger sølv som gull:cool:
 
Historien minner meg om kollegaen som hadde en Eco-drive (det er vel Citizen?) som hadde stoppet.
Han hadde gått til den lokale Heyerdahl med den, de er ikke forhandler, men mente det bare var batteribytte som måtte til.
Når de hadde åpnet klokken fortalte de min kollega at det var et spesialbatteri og at de måtte sende den bort..
Tiden går, vi snakker uker, og han purrer opp og han får beskjed om at klokken er ødelagt.

Det er på dette tidspunktet han konferer med meg. Jeg får han til å be Heyerdahl om å sende den til importøren for min mistanke er at uret kun trengte lading, ikke batteribytte.
Som sagt så gjort. Klokken kommer tilbake til Heyerdahl som vil belaste min kollega for reparasjonsarbeid i forbindelse med at de har ødelagt det oppladbare batteriet...

Etter mye om og men fikk de ikke en krone.
 
Jeg var innom samme butikk for noen uker siden, i og med at jeg ønsker en service på min 2001 Omega Seamaster.
"Nei, den kan vi ikke ta imot, fordi vi ikke kan lagre klokker, i tilfelle de blir stjålet".
"Dessuten, siden den ikke er kjøpt her, så må du ordne service et annet sted".

Dette var en polert, ung dame med litt mye valpefett.

Tommy
 
Har vært innom og prøvd en Ploprof de har inne, og kan informere at hun yngre damen som både trådstarter og @Drturbo nevner ikke sitter på nevneverdig mer kunnskap for å si det sånn. :)

At de feilinformerer kunder er egentlig ikke en ting jeg reagerer så mye på. Det at det stilles så små krav av Omega for å bli AD derimot syntes jeg er urovekkende.

En ting er Tissot, Seiko og diverse produsenter, men et selskap som Omega burde sette større krav hvis det er sånn som dette kundene skal oppleve merket.

:/
 
Redigert av en moderator:
Kjenner ikke til butikken, men dette høres ut som en butikk der de ansatte selger mest "moteur". Nå som interessen for mekaniske ur blir større, må de snart følge med på utviklingen, ellers blir'e kroken på døra:)
 
Jeg har vært innom her én gang. Ikke videre imponert.
Hyggelig betjening, men det stopper der. Stusser også over at Omega benytter seg av slike smykkeforretninger som salgsted.
 
Ifølge ADen jeg kjøpte min Tudor BB hos, som også forhandler Rolex og Omega, planlegger Omega å stramme inn og ha færre utsalgssteder nettopp for å verne om og styrke kompetanse og eksklusivitet. Det er alltid irriterende når du henvender deg til en "faghandler", og så viser det seg at du kan mer enn han/henne. Men sånn har det blitt - nå blir jeg positivt overrasket hvis noen faktisk innehar kunnskap, for ikke å snakke om ekspertise.

Todda



Har vært innom og prøvd en Ploprof de har inne, og kan informere at hun yngre damen som både trådstarter og @Drturbo nevner ikke sitter på nevneverdig mer kunnskap for å si det sånn. :)

At de feilinformerer kunder er egentlig ikke en ting jeg reagerer så mye på. Det at det stilles så små krav av Omega for å bli AD derimot syntes jeg er urovekkende.

En ting er Tissot, Seiko og diverse produsenter, men et selskap som Omega burde sette større krav hvis det er sånn som dette kundene skal oppleve merket.

:/
 
Redigert av en moderator:
Jeg var innom samme butikk for noen uker siden, i og med at jeg ønsker en service på min 2001 Omega Seamaster.
"Nei, den kan vi ikke ta imot, fordi vi ikke kan lagre klokker, i tilfelle de blir stjålet".
"Dessuten, siden den ikke er kjøpt her, så må du ordne service et annet sted".

Dette var en polert, ung dame med litt mye valpefett.

Tommy

Tror nok den unge damen jeg nevner er samme som du snakker om...
Om ikke kunnskapsnivået var høyere var hun iallefall hyggeligere:)
 
Ifølge ADen jeg kjøpte min Tudor BB hos, som også forhandler Rolex og Omega, planlegger Omega å stramme inn og ha færre utsalgssteder nettopp for å verne om og styrke kompetanse og eksklusivitet. Det er alltid irriterende når du henvender deg til en "faghandler", og så viser det seg at du kan mer enn han/henne. Men sånn har det blitt - nå blir jeg positivt overrasket hvis noen faktisk innehar kunnskap, for ikke å snakke om ekspertise.

Todda

Det tror jeg er lurt! Omega kunne blitt et enda mer ekslusivt varemerke dersom de hadde vært flinkere til å kvalitetssikre selgere og utsalgssteder! De har mye flotte klokker med flotte verk, som dessverre blir solgt på endel "Brio-butikker". Det blir litt som å kjøpe Rolls Royce på "Ali´s Ærlige Autosalg avd Drammen".:p
 
Det tror jeg er lurt! Omega kunne blitt et enda mer ekslusivt varemerke dersom de hadde vært flinkere til å kvalitetssikre selgere og utsalgssteder! De har mye flotte klokker med flotte verk, som dessverre blir solgt på endel "Brio-butikker". Det blir litt som å kjøpe Rolls Royce på "Ali´s Ærlige Autosalg avd Drammen".:p

Var innom Larsen i Sandvika i går, og han bekreftet nettopp at omega har startet en slanking. Fikk inntrykk av at de nærmest kun skulle sitte igjen med de som er oppført som forhandlere på nettsiden deres. Ikke mange med andre ord.
 
Var innom Larsen i Sandvika i går, og han bekreftet nettopp at omega har startet en slanking. Fikk inntrykk av at de nærmest kun skulle sitte igjen med de som er oppført som forhandlere på nettsiden deres. Ikke mange med andre ord.

Blir spennende å se hva som skjer. Iflg. nettsiden deres er jo Thune på KJ den eneste forhandleren i Oslo, dvs. en smykkebutikk som selger klokker, med den manglende kompetansen det innebærer.

Er nok et riktig valg å fjerne en del utsalgssteder, men håper nå at f.eks. Bjerke får fortsette som AD.
 
Meg: "ok, det var rart. Har aldri hørt noen kalle batteriklokker for mekaniske. Alle andre sier mekaniske om klokker som er automatiske og som må trekkes opp ved å trekke kronen, altså de uten batteri. Hva kaller dere klokker som du må trekke opp selv da?"
Damen: "Det er iallefall mekaniske de kalles her, og det har vi alltid gjort. Klokker som du må trekke opp selv kaller vi opptrekksklokker, men det er jo uansett ingen som produserer lenger"
Meg: "jo, det er vel fortsatt produsenter som produserer opptrekksklokker, men kjøperbasen er vel kanskje litt smal."
Damen: "Jeg tror ikke det er noen produsenter som har det lenger, jeg har iallefall ikke hørt om det på lenge".
Meg: "okei...."

@Pippen
Det var en ting som plutselig slo meg - hvordan i all verden kan en person som selger Omega (og har gjort det en god stund) ikke ha fått med seg at Speedmaster Professional har manuelt opptrekk? Jeg skal ikke banne på at de har pleid å ha speedy pro inne, men læll da (som de sier der jeg kommer fra).
 
Redigert av en moderator:
Hadde en litt merkelig opplevelse hos Heyerdahl igår som jeg tenkte å dele.
Var en tur på CC Vest igår, og stakk innom Heyerdahl i en annen forbindelse enn klokker, men tenkte at når jeg først var der kunne jeg gjerne trykkteste klokken min.

Samtale:
Meg: "Kan du trykkteste klokken min?"
God voksen dame bak kassen: "Ja, det skal gå fint." Tar så på seg en lupe på det ene øyet og gransker baksiden av klokken inngående. "Hvorfor vil du sjekke om den er vanntett? Har du byttet batteri på den?"
Meg: "Nei, det er nå en mekanisk klokke, så jeg har ikke byttet batteri på den nei." (skjønte ikke helt hvorfor hun spør om batteri når viserne sklir fint avsted uten noe hakking).
Damen: "Ja, så har du byttet batteri på den?"
Meg: "Nei, den er jo mekanisk, så den går jo ikke på batteri..."
Damen: "ja, mekanisk ja, da går den jo på batteri da!"
Meg: "eh, nei, mekanisk betyr at det bare er mekanikk, altså inget batteri. Den er selvopptrekkende"
Damen: "Hos oss kaller vi klokker som går på batteri for mekaniske, og klokker som er selvopptrekkende for automatiske"
Meg: "ok, det var rart. Har aldri hørt noen kalle batteriklokker for mekaniske. Alle andre sier mekaniske om klokker som er automatiske og som må trekkes opp ved å trekke kronen, altså de uten batteri. Hva kaller dere klokker som du må trekke opp selv da?"
Damen: "Det er iallefall mekaniske de kalles her, og det har vi alltid gjort. Klokker som du må trekke opp selv kaller vi opptrekksklokker, men det er jo uansett ingen som produserer lenger"
Meg: "jo, det er vel fortsatt produsenter som produserer opptrekksklokker, men kjøperbasen er vel kanskje litt smal."
Damen: "Jeg tror ikke det er noen produsenter som har det lenger, jeg har iallefall ikke hørt om det på lenge".
Meg: "okei...."

Går så en liten stund, hvorpå damen pussler med klokken og trykktesteren på bakrommet... Hun kommer så ut igjen.

Meg: "Apropos det om opptrekksklokker, Omega som dere fører lager jo det" også peker jeg bort på Omega urene.
Damen: "Ja, jeg er klar over at Omega har laget det, men de har sine egne urverk så det er veldig sjeldent. Jeg tror ikke det er noen andre som gjør det."
Meg: "Joda, det er andre produsenter som også gjør det..."
Damen: "javel"

Jeg må vel innrømme at jeg aldri igjen kommer til å legge igjen noe penger hos Heyerdahl. Hvis de ansatte sier dette til kunder så driver de jo rett og slett med misinformasjon. Heyerdahl som klokkebutikk får en stor tommel ned av meg.

Til info sto det en yngre dame bak disken der og som ikke blandet seg i diskusjonen, og det kan godt hende hun var mye mer kunnskapsrik enn hun jeg snakket med. Og den yngre var også mye hyggeligere, i motsetning til den "eldre".

Kan godt hende dette var et engangstilfelle, eller at den "eldre" damen hadde en dårlig dag, men jeg trodde (iallefall håpet) at ansatte i butikker som selger Omega, TH etc vet litt hva de snakker om. Men så feil kan man ta...

Du er altfor godt oppdratt @Pippen. :)

Du må si: "Beklager, men du vet ikke hva du snakker om, nå skal du høre..." og så si en liten leksjon i merker, klokkehistorie og urverk. Gjort det noen ganger selv, og det går overraskende bra i de fleste tilfeller (de blir ikke så sure som man skulle tro). Funker på både eldre og yngre damer. ;)
 
Redigert av en moderator:
@Pippen
Det var en ting som plutselig slo meg - hvordan i all verden kan en person som selger Omega (og har gjort det en god stund) ikke ha fått med seg at Speedmaster Professional har manuelt opptrekk? Jeg skal ikke banne på at de har pleid å ha speedy pro inne, men læll da (som de sier der jeg kommer fra).

Det var det som slo meg når jeg sto og ventet der også, og til hennes forsvar så hadde hun hørt at Omega hadde det, men det var visst "veldig spesielt":p

Du er altfor godt oppdratt Pippen. :)

Du må si: "Beklager, men du vet ikke hva du snakker om, nå skal du høre..." og så si en liten leksjon i merker, klokkehistorie og urverk. Gjort det noen ganger selv, og det går overraskende bra i de fleste tilfeller (de blir ikke så sure som man skulle tro). Funker på både eldre og yngre damer. ;)

Hehe, får gjøre det neste gang jeg går forbi der:)
Evt kan jo neste medasylant som er innom der spørre litt rundt mekaniske klokker:cool: Tipper det er repetering som er nøkkelen her, får de høre det riktige mange nok ganger så synker det nok inn til slutt.

Ang. at Omega skal slanke antall utsalgssteder er nok det smart. Hvordan de butikkansatte oppfører seg henspeiler jo tilbake på Omega som produsent, og deres "image" som eksklusiv klokkeprodusent.
 
Redigert av en moderator: