Hjelp angående Baume et Mercier-kjøp :)

Medlem
7. sep. 2013
Jeg er ny på forumet her, og skal nå kjøpe en ny klokke av god kvalitet. I introduksjonsposten min listet jeg opp noen klokker jeg er interessert i, blant annet en Baume et Mercier-klokke.

Ser veldig lite av disse klokkene her på forumet. Er det neon spesiell grunn til det? Jeg var innom Protid i Trondheim å så på klokker noen år tilbake, og kom over Baume et Mercier-klokkene. Falt pladask for disse klokkene, da de ser veldig bra ut. Omega Speedmaster er et av alternativene og, er det noen grunn til at jeg heller bør se på denne? (Tenkte det siden så få har dette merket...).

Modellene jeg har sett på er:

MOA8688
MOA8791
moa08869

Noen gode plasser å kjøpe klokken fra? Urverket.no? Erfaringer med Chrono24? Jeg bor på bygda i Nordnorge, så ingen forhandlere i nærheten… Eller jeg kan vente til neste gang jeg drar til Trondheim.

Tusen takk for all hjelp :)

Jeg liker veldig godt utseende på 8791, den som ikke har open heart. B&M er en leigitim, tradisjonsrik produsent, selv om de ikke lager urverka selv. Det er feil å si at "det er få som har dette merket". Det er vel snarere heller det at du sammenlikner B&M med Omega - et av verdens mest populære brands.

Det er også vanskelig å sammenlikne disse tre ura med en Speedmaster. Svært ulik stil. Hva er bruksområdet ditt? Dress/pent? Casual? Liker du lenke eller reim?

Du betaler kanskje litt mer, men tror de fleste vil anbefale å enten bruke AD (garanti/service/skape relasjoner), eller handle fra good guys her.

BM har fine klokker. Kjør på!

Jeg skal likevel nevne et par ting jeg ville hatt i mente :)

En ting å tenke på, er at om du kjøper flett ny BM, vil du antagelig ta et stort tap om du senere bestemmer deg for å selge/flippe. Flippesyken rammer hardt og uventet på TS ;)

OMEGA holder seg generelt bedre i verdi - men det er nå engang ikke pengene som gjør at de aller fleste av oss holder på med dette her.

Om jeg kan få komme med en anbefaling, er det å stagge kjøpslysten i noen uker, og bruke tiden til å lese seg opp her og på andre nettsteder, evt lese den nyutgitte "Nesten Velkledd", gå til ADer å prøve ulike klokker, delta på en GTG om mulig. Knowledge is power ;)

Lykke til :cool:

Jeg liker veldig godt utseende på 8791, den som ikke har open heart. B&M er en leigitim, tradisjonsrik produsent, selv om de ikke lager urverka selv. Det er feil å si at "det er få som har dette merket". Det er vel snarere heller det at du sammenlikner B&M med Omega - et av verdens mest populære brands.

Det er også vanskelig å sammenlikne disse tre ura med en Speedmaster. Svært ulik stil. Hva er bruksområdet ditt? Dress/pent? Casual? Liker du lenke eller reim?

Du betaler kanskje litt mer, men tror de fleste vil anbefale å enten bruke AD (garanti/service/skape relasjoner), eller handle fra good guys her.

Dårlig ordlagt av meg, mente ikke at det er få som bruker merket. Heller det at jeg leser veldig lite om merket her på forumet. Det gjør at det føles "mindre populært her på forumet".

Ja, stilene på disse urene er svært forskjellig, og planen min var/er å ha en speedmaster og en BMklokke i eie til slutt :)

Casual, og liker reim :)

Ad = authorized dealer? Er det ikke AD på Chrono24, bare at det er i utlandet?

BM har fine klokker. Kjør på!

Jeg skal likevel nevne et par ting jeg ville hatt i mente :)

En ting å tenke på, er at om du kjøper flett ny BM, vil du antagelig ta et stort tap om du senere bestemmer deg for å selge/flippe. Flippesyken rammer hardt og uventet på TS ;)

OMEGA holder seg generelt bedre i verdi - men det er nå engang ikke pengene som gjør at de aller fleste av oss holder på med dette her.

Om jeg kan få komme med en anbefaling, er det å stagge kjøpslysten i noen uker, og bruke tiden til å lese seg opp her og på andre nettsteder, evt lese den nyutgitte "Nesten Velkledd", gå til ADer å prøve ulike klokker, delta på en GTG om mulig. Knowledge is power ;)

Lykke til :cool:

Takk for det :)

Jeg kan ikke si noe for sikkert, men jeg tror ikke jeg kommer til å selge klokka ved en senere anledning. Men jeg kan godt kjøpe brukt om det kommer et godt eksemplar til salgs her på
forumet.

Hva er GTG? Gathering?

Blir nok å bruke langt tid her inne på forumet, ikke vær redd for det ;) jeg liker å gjøre reaserch før jeg kjøper...

Redigert:
Hoy.. her ser jeg vi bruker en del forkortelser du ikke kunne. Det er uføflig av oss, men du har faktisk skjønt dem. Er enig med Striky. Ikke ha hastverk med klokkekjøpet. I den prisklassen du befinner deg i (20-25?) er det ganske mye pent. Prøv så mange klokker som mulig på hånda di. Dersom Classima er den som gir deg godfølelse, ja da er det den rette klokka. Men ta deg som sagt god tid. Jakten kan være veldig morsom.

Striky. Jeg vil anbefale deg til også å se på lignende klokker som Omega De Ville, Omega Aquaterra og Rolex Date Just. Se om du finner en "preloved" (brukt - og omsettelig valuta) på markedet her på TS. Ellers er det bare en klokke som gjelder her på TS, den store guden - Rolex Submariner - "Respect man" (har dessverre ingen selv).

Hoy.. her ser jeg vi bruker en del forkortelser du ikke kunne. Det er uføflig av oss, men du har faktisk skjønt dem. Er enig med Striky. Ikke ha hastverk med klokkekjøpet. I den prisklassen du befinner deg i (20-25?) er det ganske mye pent. Prøv så mange klokker som mulig på hånda di. Dersom Classima er den som gir deg godfølelse, ja da er det den rette klokka. Men ta deg som sagt god tid. Jakten kan være veldig morsom.

Går fint det :)

Opp til ca 25 k ja. Skal ta meg en tur til AD om en ukes tid, for å se nærmere på konkurenten (omega). Men tror første klokke blir en BM. Skal ta meg god tid i jakten :)

Striky. Jeg vil anbefale deg til også å se på lignende klokker som Omega De Ville, Omega Aquaterra og Rolex Date Just. Se om du finner en "preloved" (brukt - og omsettelig valuta) på markedet her på TS. Ellers er det bare en klokke som gjelder her på TS, den store guden - Rolex Submariner - "Respect man" (har dessverre ingen selv).

Rolex har aldri falt meg helt i smak. Kall meg sær, men det bare er slik :) er alltid på utkikk etter andre klokker, så skal sjekke dem. Omega Seamasterklokkene har også noen fine klokker, blant annet Aqua Terra.

Er helt åpen for bruktmarkedet her på TS.

Jeg har en Baume selv - dog en Capeland og ikke Classima.

Personlig synes jeg dette er utrolig fine klokker å se på, har flotte urverk og er litt utenom "typisk TS". Jeg plukket dette uret som en "keeper" før jeg kjøpte den, så for meg har aldri "flippe-verdi" vært viktig. Kvaliteten og håndfølelsen er utrolig god.

Men dersom dette er et ur som skal flippes med tid og stunder, så ville jeg kanskje valgt et annet merke - som det ble nevnt tidligere her.

Har en god kamerat som har en Classima, så jeg kan hente erfaringer der dersom du ønsker, @Striky !

Redigert av en moderator:
Jeg har en Baume selv - dog en Capeland og ikke Classima.

Personlig synes jeg dette er utrolig fine klokker å se på, har flotte urverk og er litt utenom "typisk TS". Jeg plukket dette uret som en "keeper" før jeg kjøpte den, så for meg har aldri "flippe-verdi" vært viktig. Kvaliteten og håndfølelsen er utrolig god.

Men dersom dette er et ur som skal flippes med tid og stunder, så ville jeg kanskje valgt et annet merke - som det ble nevnt tidligere her.

Har en god kamerat som har en Classima, så jeg kan hente erfaringer der dersom du ønsker, @Striky !

Flott ur!

Liker også urverk som er litt uetenom det vanlige. Selv om jeg vil ha en klassisk speedmaster i sammlingen, er jeg mest glad i litt spesielle klokker som ikke alle har. Og jeg kommer ikke til å flippe BMklokken når jeg får den, det er jeg ganske sikker på.

Erfaringer mottas med takk :)

Redigert av en moderator: