Hjelp! Bursdagsgave til meg selv

H

HCWL

Guest
I anledning 20 års dagen min, ønsker jeg å overraske meg selv med en "ny" klokke.
Jeg er vinglepetter til 100 og lar ofte følelser ta overhånd, derfor trenger jeg hjelp fra dere når det kommer til klokkekjøp.

Jeg har vurdert alt fra en Rolex 16610 og 16600 til AP 15300 til PAM 233 og 270(pris?).
Her har dere altså ganske så fritt spillerom, og ALLE forslag(helst med bilder) blir mottatt med stor takk;)

Krav:
- Brukt
- Skal kunne brukes i det daglige liv(ikke dress-ur)
- Ikke noe sykt prisfall de neste årene
- Maks 50-60k
- Vanntett

Mvh

Ostepåpp

Synes 233 er 1.pl og AP på andre. Du har rolex fra før og den er strøken.

Liker helt klart 233 med Dot, men føler også at 270 er en jevn god kandidat.

JLC Compressor et-eller-annet - en sånn en som Frodo og et par andre her har.

Har sett Frodo sin JLC i Dagens klokke noen ganger, og det er helt klart min type klokke. Hva er heter den, og ca pris?

I anledning 20 års dagen min, ønsker jeg å overraske meg selv med en "ny" klokke. Jeg er vinglepetter til 100 og lar ofte følelser ta overhånd, derfor trenger jeg hjelp fra dere når det kommer til klokkekjøp.

Jeg har vurdert alt fra en Rolex 16610 og 16600 til AP 15300 til PAM 233 og 270(pris?).
Her har dere altså ganske så fritt spillerom, og ALLE forslag(helst med bilder) blir mottatt med stor takk;)
Krav:
- Brukt
- Skal kunne brukes i det daglige liv(ikke dress-ur)
- Ikke noe sykt prisfall de neste årene
- Maks 50-60k
- Vanntett

Mvh
Ostepåpp

Nice - jeg pleier tenke slik jeg også, hva gjelder påskudd for nye ur.
Enten en bursdag, eller annen hyggelig milepæl.
Ettersom bursdager (min egen ihvertfall) kommer såpass sjelden, så blir det oftest med å finne andre happenings for å skaffe seg et nytt stykke ur.

Forøvrig tror jeg ikke du skal la deg bekymre for denne...
Jeg er vinglepetter til 100 og lar ofte følelser ta overhånd,.....
Den der gjelder alle og enhver som har latt seg friste til å ha ur som hobby.

Det er alle gode alternativer du har skissert.

Siden du har en Submariner, ville jeg nok gått for et annet alternativ enn Rolex. Jeg har selv en 16600, og føler den er hakket hvassere enn Submariner. Jeg stanser der, så ikke denne tråden utarter seg....;)
AP 15300 har jeg hatt, og kan absolutt anbefale deg den. Den er et evig ikon, og en brukt slik kan du muligvis rekke innenfor 60k.

PAM er et "must". For min del 1950-kasse.
Jeg har selv en 270, og det er også en til her på sonen av den. (ref. våre bilder på "Dagens klokke" i går).
Generelt er de svært sjelden å se på bruktmarkedet i Norge. Nypris er ca 110k i Norge, og utenlands ligger de på rundt USD12k og oppover. Brukt. PAM står relativt godt i kurs, bokstavelig talt.

Når det er sagt; - hva med en sporty og elegant IWC Ingenieur?
Mye "value for money" hva den angår. Kjøper du brukt er prisfallet tatt, og du får som regel pengene tilbake om du lar den gå etter et års tid eller to.
Glashutte Original har gode alternativer i Sport Evolution-linjen.
Også dette "bang for bucks" på bruktmarkedet.

Dette får være mine USD 0,02 en søndag ettermiddag.
Lykke til - det er uansett intet som blir feil i den listen over alternativer du har sett deg ut!:cool:

AP 15300 har jeg hatt, og kan absolutt anbefale deg den. Den er et evig ikon, og en brukt slik kan du muligvis rekke innenfor 60k.

PAM er et "must". For min del 1950-kasse.
Jeg har selv en 270, og det er også en til her på sonen av den. (ref. våre bilder på "Dagens klokke" i går).
Generelt er de svært sjelden å se på bruktmarkedet i Norge. Nypris er ca 110k i Norge, og utenlands ligger de på rundt USD12k og oppover. Brukt. PAM står relativt godt i kurs, bokstavelig talt.

Når det er sagt; - hva med en sporty og elegant IWC Ingenieur?
Mye "value for money" hva den angår. Kjøper du brukt er prisfallet tatt, og du får som regel pengene tilbake om du lar den gå etter et års tid eller to.
Glashutte Original har gode alternativer i Sport Evolution-linjen.
Også dette "bang for bucks" på bruktmarkedet.

Takk for innspill Moore, skal sjekke ut Glashutte!
Si i fra hvis du skal selge PAMen din;)
For øyeblikket er det PAM 270 og AP 15300 som står høyest på listen

Har sett Frodo sin JLC i Dagens klokke noen ganger, og det er helt klart min type klokke. Hva er heter den, og ca pris?

Disse ligger typisk fra 35-42 i 2. håndsmarket sist jeg sjekket. Dette var den første skikkelig flotte klokken jeg kjøpte, og føltes som et stort skritt opp fra Seamasteren jeg hadde den gang.
http://www.tidssonen.no/2010/11/20/jaeger-lecoultre-master-compressor-memovox/

Var jeg i dine sko ville jeg kikket nærmere på 15300ST. En fantastisk klokke.
http://www.tidssonen.no/2010/11/04/audemars-piguet-royal-oak/

Du har ufattelig mye å velge blant i den prisklassen.
Ettersom du har en "røff" klokke allerede, hva med å se på noe mer dressy?

https://www.chrono24.no/patekphilip...ds=194&urlSubpath=/patekphilippe/index-10.htm

Med sine 36mm er den kanskje litt snau, men det kommer jo litt an på lanken din ;)

Eller finne noe fra fødselsåret ditt. Det ble laget mye fint den gangen også, og den følger deg gjennom livssyklusen inntil du en gang gir den videre til kommende generasjoner.

Du har ikke vurdert IWC 7-days Portuguese? Ligger jo en pen svart på Finn nå :) Det er et killer-ur!

Flere gode forslag her!

Det finnes i hvertfall ingen grunn til å supplere med en dårligere Rolex enn du har;) Nå er det jo ganske stort sprik i dine alternativer, men jeg hadde vurdert IWC Portuguese 7 days eller Yacht Club og JLC Diver. Eller så er slett ikke Moore sitt forslag om GO dårlig. Er usikker på om min "gamle" Sport Evolution GMT fortsatt befinner seg på sonen, men den var i hvertfall her. Ellers synes jeg at Senator Panorama Date dekker mitt behov i "Panerai-klassen" med et fantastisk urverk på kjøpet.

Disse ligger typisk fra 35-42 i 2. håndsmarket sist jeg sjekket. Dette var den første skikkelig flotte klokken jeg kjøpte, og føltes som et stort skritt opp fra Seamasteren jeg hadde den gang.
http://www.tidssonen.no/2010/11/20/jaeger-lecoultre-master-compressor-memovox/

Var jeg i dine sko ville jeg kikket nærmere på 15300ST. En fantastisk klokke.
http://www.tidssonen.no/2010/11/04/audemars-piguet-royal-oak/

ååååå, den JLC vokser på meg:D

Du har ufattelig mye å velge blant i den prisklassen.
Ettersom du har en "røff" klokke allerede, hva med å se på noe mer dressy?

https://www.chrono24.no/patekphilip...ds=194&urlSubpath=/patekphilippe/index-10.htm

Med sine 36mm er den kanskje litt snau, men det kommer jo litt an på lanken din ;)

Eller finne noe fra fødselsåret ditt. Det ble laget mye fint den gangen også, og den følger deg gjennom livssyklusen inntil du en gang gir den videre til kommende generasjoner.
Som en 20 åring som heller bruker tiden på fjellet enn på byen, ser jeg ikke helt behovet for et dress-ur enda:)
Etterhvert som behovet melder seg får jeg nok gå til innkjøp av IWC Portuguese 7-days.

En 16610 eller 16600 fra 1991 kommer nok inn i samlingen i løpet av 2012;)

Kjøp deg en pent brukt AP RO 15300 :)
Kloke ord!

Flere gode forslag her!

Det finnes i hvertfall ingen grunn til å supplere med en dårligere Rolex enn du har;) Nå er det jo ganske stort sprik i dine alternativer, men jeg hadde vurdert IWC Portuguese 7 days eller Yacht Club og JLC Diver. Eller så er slett ikke Moore sitt forslag om GO dårlig. Er usikker på om min "gamle" Sport Evolution GMT fortsatt befinner seg på sonen, men den var i hvertfall her. Ellers synes jeg at Senator Panorama Date dekker mitt behov i "Panerai-klassen" med et fantastisk urverk på kjøpet.

JLC Diver er absolutt et akutelt alternativ!
Når det gjelder GO så er jeg usikker, føler ikke at kjøpelysten melder seg. Dette er vel en modningsprosess, og så ny som jeg er i Gamet er det nok mye som endrer seg de kommende årene.

Tittet bare på ebay linken og dette tenker jeg;
Send Mail til selger og forsikre deg om at han sender til Norge. Be om flere bilder og helst ett der han legger en lapp synlig i bildet med ditt navn på etc så du vet at klokken er i hans eierskap osv.

Prøv å finn ut hva han har solgt til de 355 kundene sine og kontakt gjerne noen kjøpere og be om ytterligere refferanse.

Normalt ville jeg valgt en selger med flere salg bak seg, men han kan jo gjøre opp for seg ved å ha ypperlig service.

Kul klokke! Lykke til