Hjelp! Eldre Seiko

Medlem
30. juni 2012
God dag!

Etter min fars bortgang i fjor så fikk jeg arve en klokke han har hatt så lenge jeg kan huske.
Det er en Seiko Quartz Diver fra 70/80 tallet antar jeg.
Klokken har nok ingen stor verdi, men som dere forstår så er affeksjonsverdien skyhøy.
Jeg husker at den slo "dobbelt-slag" med sekundviseren i noen år, men nå har den stoppet helt.

Så mitt spørsmål til dere er om dere kan anbefale meg en dyktig urmaker? Jeg er bosatt i Oslo, så veldig fint om urmakeren holder til på Østlandet.

På forhånd takk :)
IMG_1588.jpg

• Liker
Reaksjoner: sydvester og Nicolai
Jeg regner med at du har sjekket at det ikke er batteriet som må skiftes;)

Ellers er vel Urmaker Sutterud på Bjølsen et greit sted å prøve. Han har ihvertfall hjulpet meg med et par automatiske klokker og en Quartz.

Kan det være batteriet?

Hvis ikke ville jeg hørt med urmaker Næss i Sandefjord. De gangene jeg har vært der har jeg fått rask og god hjelp. Vært positivt overrasket over prisene hvergang også :)

Kul Seiko! Referansenummeret står på baklokket, og det første tallet i serienummeret indikerer hvilket år den er produsert i. I mitt tilfelle med en lignede Seiko-dykker med ref.nr. 6309-729a (man finner lett ut hvilket ti-år modellen er produsert) og serienummer som begynner på 7 vet jeg at den er produsert i 1987. Enkelt og fint system.

Dobbelslag er vel en vanlig måte å indikere at batteriet begynner å gå tomt, så hvis ikke du har fått byttet batteriet ville jeg startet der.

Takk for tips! Jeg mener at det ble byttet batteri på den, men klokka slo stadig dobbelt. Men dette er jeg ikke helt sikker på, så jeg får prøve det først :)

Fantastisk fin klokke. Den må du beholde, da den er et smykke. Har til og med den orginale z-199 lenka som er det beste Seiko noen gang har laget. Solide ledd i hele lenka. Hvis prod. Nummeret starter på 7 , er den nok fra 1977 og ikke 87. Dobbeltslag er tegn på at batteriet er modent for skifte.

Rettelse: 7548 ble produsert fra 78-85, så prod.nr som begynner på 8 eller 9, vi si 78 eller 79.
0-5 vil si 80-85

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Det stemmer at det står 7548-700b på baksiden. Og klokka skal selvsagt beholdes :)
Skal til en urmaker etterpå, så da blir det spennende å se!
Takk igjen for tips og hjelp.

Dette er en gledens dag for meg karer! :) Var hos Urmaker Sutterud i stad. Og det viser seg at det kun trengtes å bytte batteri! Samt å korte ned lenka så den passer meg.

Jeg mener å huske at faren min sa at det ville koste ganske mye å få denne klokka i stand. Så han har nok vært hos en eller annen med manglende kompetanse, eller som var ute etter å tjene penger.

IMG_1595.jpg
IMG_1596.jpg
IMG_1597.jpg
IMG_1599.jpg