Hjelp: Hva gjør en forlover?

Medlem
27. sep. 2011
Sted
Rogaland
Ok, spørsmålet er selvsagt litt teit, ettersom jeg vet sånn forholdvis godt hva mine oppgaver er, men jeg tenkte at det kanskje er noen her som har mer erfaring enn meg. Jeg kan av ulike grunner knapt nok huske sist bryllup jeg var i.

En kamerat skal gifte seg i mai, og har spurt meg om å være forlover. Jeg drar til Oslo i morgen for å angivelig planlegge litt.
Vi blir å farte rundt litt i byen på lørdag, mulig vi tar en tur innom noen klokkeforandlere.

Så ja, hva gjør en forlover? Noen som har råd og erfaringer å dele?

Din viktigste oppgave er utdrikkingslaget. Feiler du har kan du nesten like godt vurdere å ikke møte i kirken.

Utdrikkingslaget må planlegges i svært god tid!

Jeg har vært forlover tre ganger.
Utdrikkingslaget er det værste.
Det beste er å gjøre det enkelt; god mat, masse sprit og en stripper bruker gjøre susen.
Problemet er som regel bare at du må forskuttere alt og det alltid er en eller to nisser som er trege med betalingen.
Også er det sermonien; husk ringene.
Til sist kommer talen under middagen. Den trenger hverken være stand up eller en orgie i flaue historiet. Kok det ned til vennskap og flotte opplevelser. En tale blir sjelden for kort, men ofte for lang.

Lykke til!

Jeg har vært forlover tre ganger.
Utdrikkingslaget er det værste.
Det beste er å gjøre det enkelt; god mat, masse sprit og en stripper bruker gjøre susen.
Problemet er som regel bare at du må forskuttere alt og det alltid er en eller to nisser som er trege med betalingen.
Også er det sermonien; husk ringene.
Til sist kommer talen under middagen. Den trenger hverken være stand up eller en orgie i flaue historiet. Kok det ned til vennskap og flotte opplevelser. En tale blir sjelden for kort, men ofte for lang.

Lykke til!

Særdeles godt oppsummert, minner veldig om egne forlover-opplevelser :D

Jeg har også vært forlover et par ganger, og Frodo er inne på det viktigste her. Utdrikningslaget må for all del ikke planlegges med for mange aktiviteter på for kort tid. Da blir det fort heseblesende, ting må kuttes ned på, og alle har egentlig bare lyst til å sitte i ro og fred og drikke pils og skravle. Husk for all del å ha en plan B i tilfelle dårlig vær hvis det er noe som skal skje utendørs.

Et godt tips i utdrikningslaget er å passe på brudgommen med tanke på spritinntaket. Folk blir veldig fort veldig gira og skal skjenke brudgommen. Jeg var med på at fyren var stup pære drita allerede klokken 16.00, bare spy og helvete i timesvis etterpå. Neste gang var jeg litt mer kompis, og passet (litt i skjul) på at ting ikke gikk helt over styr før middagen var overstått. Etter det er det fritt fram.....

Jeg trodde også det var tradisjon at forlover fikser bil og kjører fra kirken/tinghuset? Jeg har i alle fall gjort det. Lei en stilig gammel bil, eller en skvett ny Mercedes, så kan det ikke gå så veldig galt.

Jeg trodde også det var tradisjon at forlover fikser bil og kjører fra kirken/tinghuset? Jeg har i alle fall gjort det. Lei en stilig gammel bil, eller en skvett ny Mercedes, så kan det ikke gå så veldig galt.
Får jeg kjøre eller ordner jeg en sjåfør?

Får jeg kjøre eller ordner jeg en sjåfør?

Den ene gangen kjørte jeg selv, den andre gangen leide jeg en pakke med en veteranbil som eieren kjørte selv. Det siste var veldig behagelig, det ga en etterlengtet pust i bakken.

Jeg glemte å nevne at det mange steder også er tradisjon at forlover og brudgommen tilbringer starten på selve bryllupsdagen sammen. Jeg dro til brudgommen tidlig om morgenen, heiste flagget og laget frokost og kaffe. Så hjalp jeg til med påkledningen (bunad!) og holdt ham med selskap til det var på tide å komme seg i kirken. Veldig hyggelig, og fint for brudgommer med nerver.....

Den ene gangen kjørte jeg selv, den andre gangen leide jeg en pakke med en veteranbil som eieren kjørte selv. Det siste var veldig behagelig, det ga en etterlengtet pust i bakken.

Jeg glemte å nevne at det mange steder også er tradisjon at forlover og brudgommen tilbringer starten på selve bryllupsdagen sammen. Jeg dro til brudgommen tidlig om morgenen, heiste flagget og laget frokost og kaffe. Så hjalp jeg til med påkledningen (bunad!) og holdt ham med selskap til det var på tide å komme seg i kirken. Veldig hyggelig, og fint for brudgommer med nerver.....

Nice. Gode råd.

Du hørtes ut som en god forlover:) Cred til deg!

For min del har jeg aldri vært forlover, men jeg har selv vært brudgom.
Jeg satte veldig pris på å ha en liten dialog med forlover angående utdrikningslaget. Det var viktig for meg at det ikke ble et utdritningslag, da ville jeg sikekrt bare dratt uansett (jeg har da litt mer klasse enn det).

Det endte med en hyggelig vestlandstur med de 6-7 beste kompisene. Klart, jeg ble jo så pære drita at jeg knapt husker noenting, men jeg måtte i alle fall ikke gjøre noe jeg ikke ville (tror jeg). I bunn og grunn var det to fine sommerkvelder i Hardanger med gutta, god mat og godt drikke, + litt småaktiviteter som lerdueskyting, sannhetens sigar og "sprit opp brudgommens øl".

Resultatet ser dere her;

[video=youtube;nuTtNB0xgHE]http://www.youtube.com/watch?v=nuTtNB0xgHE[/video]

Jeg sverger fortsatt på at gutta ikke klarte å få på meg den redningsvesten.
Og jeg røyker ikke. Men, jeg er glad i Toto, og overdubben viser at jeg, selv full som et øsekar, kan luftgitarsoloen til "Pamela".

PS: for de som lurte: 16610 på Bondnato

Viktig er det som er nevnt her med utdrikkingslag.. Ikke noe vits å skjenke brudgommen alt for full, det er ikke gøy for noen parter..

Vi leide en nightliner, reiste rundt å gjorde div. Sendte han opp i seilfly, kjørte go-cart, etterfulgt av en bedre middag etterfulgt av at han måtte tigge penger til bussen hjem ( han tjente 2500 den jævelen ) så var det strip og ut Oslo :p

Utdrikkingslaget er det viktigste, holde en liten tale, ordne bil og sjåfør osv, fikser du jo et par dager før avspark! :p

Har hørt om mange tilfeller der stripper ikke er like populært hos bruden... :p
Men igjen, ville du at en eller annen solariumsbrun slask skal gnikke kølla si opp i trynet på din kommende kone? (Jepp, det har skjedd)

(Og, ja, det var litt satt på spissen)

Jeg har en kamerat som gjorde noe fryktelig morsomt da han var forlover. uheldigvis før vi ble kjent...
Passer veldig når brudgommen er alt for høflig. Tre uker før bryllupet overrasker de han hjemme og har tidenes kjipeste utdrikningslag. Det er bare brudgommen som drikker alkohol for de 5 andre har unnskyldninger og det som er. Så er jo denne fyren så sporty at han stiller opp på hele opplegget, skaffe seg horekunde i Oslo, på rollerblades ned Karl Johan og hele bøttebaletten... Så kjører de han hjem pære full utkledd som en kvinnelig hore... Høflig som han er takker han for et fantastisk utdrikningslag og det er ikke måte på.. SÅ; helgen etter har de lang tid i forveien avtalt hyttetur på Geilo og på veien opp ( her skrytes det fortsatt av utdrikningslaget og at det bare var sååå kult) later forlover som om han får motorproblemer ved Nesbyen. Plutselig triller en bil inn på bensinstasjonen med noen venner og jøss hva gjør dere her osv, også en til og til slutt er alle hans venner der, og ting tar helt av. De skal ikke på hytta, men suite på holmes og helikopterflying og rafting og dagali opplevelser og sinnsykt med festing.

Det var en skikkelig suksess å overraske han så til de grader:)