HJELP jeg skal kjøpe min første klokke

Medlem
2. okt. 2018
Sted
Oslo
Jeg har sett en stund nå på ulike vintage-klokker, men har ikke helt turt å slå til på noen. Jeg har svært liten erfaring med klokker, men har begynt å få øynene opp for at det kan være gøy å ha ei litt ordentlig klokke. Utgangspunktet mitt er at jeg skal bruke klokken, kjøper ikke for å flippe videre (tror jeg per nå hvertfall).

Jeg har kommet over denne på Finn som jeg synes er helt nydelig. Typisk nok er den over hva jeg hadde planlagt å bruke, men det gjør at det blir desto viktigere for meg at jeg ikke går på en smell hvis jeg først bestemmer meg for å slå til.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104067741&fks=104067741

Kan noen som har litt mer peiling enn meg prøve å gi en vurdering av om dette er et godt kjøp ut i fra det som står i annonsen? Fremstår den ekte, tror dere jeg kan forvente det som fremgår av annonsen?

Videre har jeg avtalt å møte kjøper, har dere noen tips til hva jeg burde se ekstra nøye etter, være obs på etc?

Takk for all hjelp!

Rart det er så mange bilder av klokken, selv med urverk ute av kassen. Men ingen bilder av urverket.

Den har ligget ute en stund, så kanskje rom for pruting?

Hei, og velkommen til TS.

Skulle jeg ha vurdert denne, ville jeg ha googlet:
  • Modellen og sett på bilder av tilsvarende modeller og sett etter forskjeller, typisk visere, krone osv.
  • Verket, dvs. kaliberet og sett at det faktisk satt i denne modellen, og bedt om å få se verket før jeg kjøpte klokka
  • Gitt modell, se på historiske priser på f.eks. eBay for å se hva denne har gått for tidligere (Chrono24 er ikke særlig mye å stole på når det kommer til priser)
En annen ting: Denne er 22 mm, det er for mange veldig lite. Du får prøve klokka å se hvordan det ser ut på håndleddet ditt, og vurdere om du er komfortabel med en så liten klokke. Det du finner ut av undersøkelsene dine på nettet kan brukes ifb med å vurdere klokka i levende live og danne grunnlaget for eventuelle spørsmål du måtte ha.

Lykke til!

Redigert:
Kona har to Rolex hvorav den ene måler kun 16 mm, lite ja, men veldig flott klokke som gjør seg bra når hun har pyntet seg.... pga at både kasse og lenke er i helgull gjør den seg, den har “presence” som det heter.