Hjelp & Kjøp av ny Panerai Pam 112 - Luminor base 44mm

Medlem
28. juni 2010
Sted
Østlandet
Heisann,

Etter flere års jakt er tiden inne for en ny klokke og en Panerai 112. - Luminor base 44mm.
Tar litt tid før man blir en paneristi :D "innstegsmodellen" men en klassisker i form, design & urskive uten mye annet.

[video=youtube;rTmFzn-gcFQ]http://www.youtube.com/watch?v=rTmFzn-gcFQ[/video]

Martin Wilmsen Panerai Luminor base 112 test: http://www.wristwatchphoto.com/2010/06/pam112-luminor-base-44mm.html

Endelig funnet det jeg har vært på jakt etter etter noen års lesning av div klokke magasiner. Kunne vel helt sikkert gått for en feks Panerai 320 GMT .-) også men lommeboken strekker ikke til. Blir morsomt og prøve ut forskjellige remmer etc, samt at det ikke er "dusinvare" og litt "retro-diskre". Skal ut å reise litt i sommer, spania, london etc. Er det noen ulemper å ta den inn fra feks London mht garanti, er vel 24 Måneder, Panerais world-wide garanti uansett. Kjøpes selvfølgelig fra en velkjent AD, og man sparer vel litt på vat/tax kanskje? Forskjell i andrehåndsverdi?

Det er vel en liten start, hva sier ekspertene?

Å skrive "en Panerai Pam 112" blir blitt smør på flesk, da Pam står for PAnerai Model. ;)

En 112 er en enkel historisk modell som mange Panersitis har begynt "karrieren" sin med.
En klassisk håndopptrukket, veldig blank modell, som trygt kan anbefales.

Vær obs. på at den polerte kassen krever at du er ekstra forsiktig / påpasselig når du skal bytte remmer. Remmebytter er jo gjerne et "must." :D

Kan ikke se noen ulemper om du kjøper klokken hos en utenlandsk AD. Besparelsen er minimal, får du fratrukket mva'en er du jo egt. pliktig å fortolle klokken inn i landet......... :cool:

Lykke til og velkommen som Paneristi.

Takk, for svar! Gikk litt fort i svingen, klart riktig innførsel er en selvfølge. Remmer er et must. Kom over noe spenstig her:

Friday, June 25, 2010
The coolest way to store your straps

Sure, you can store your straps in a shoe box, hell you can just throw 'm in a drawer. But come on, all those nice straps deserve to be taken care of - so how about a cool box to keep things organized. If you're into Panerai then you'll probably have a bunch of ammo straps like I do. And I seriously can't think of a cooler way to organize my straps then this original metal ammo container!

http://www.wristwatchphoto.com/2010/06/coolest-way-to-store-your-straps.html

Ikke dumt,- men jeg foretrekker skinn i skinn :D :
DSCN1188.jpg

DSCN1189.jpg

Har forøvrig en slik custom-made mappe tilsalgs....

Den var lekker, mye lekre reimer der! Helt enig må ha noe ordentelig å ha slikt i.

Blir jo litt etterhvert ;) Hva tror du om andrehåndpris ved kjøp i utlandet, har det noe å si tro?

Hva tror du om andrehåndpris ved kjøp i utlandet, har det noe å si tro?

Må fortsatt legge til 25% fortollingsgebyr fordi avsender/selger forsikrer klokka når han skal shippe den, og da må kjøpspris oppgis på fraktseddelen. Kjøpe brukt i utlandet lønner seg sjeldent... Beste er å kjøpe pent brukt her til lands. Eller kjøpe hos AD i utlandet, helst Europa, og få trukket fra moms på flyplassen, så er det opp til deg å avgjøre om du skal betale 25% når du kommer til Norge :p

Må fortsatt legge til 25% fortollingsgebyr fordi avsender/selger forsikrer klokka når han skal shippe den, og da må kjøpspris oppgis på fraktseddelen. Kjøpe brukt i utlandet lønner seg sjeldent...

Jeg tror han lurer på om det har noe for verdien på klokken å si hvis han senere skal selge den, om den er kjøpt i utlandet...

Yepp, takker for svar.-)

Egentlig kjøper jeg ikke klokke for å selge men hvis det en gang skulle gå slik, har den noe da å si på andrehåndsverdien hvis den kjøpes hos AD i utlandet ved oppmøte i butikk. Feks hvis man etter en stund bestemmer seg for å selge den for å finansiere feks en annen - selvfølgelig Panerai modell. Har det noen å si at den er kjøpt feks i London eller Madrid istedenfor i Norge?

PaneraiFamilyMJA.jpg

• Liker
Reaksjoner: John05
Yepp, takker for svar.-)

Feks hvis man etter en stund bestemmer seg for å selge den for å finansiere feks en annen - selvfølgelig Panerai

Hvis du selger den for å finansiere noe annet vil det slå hardt ut på prisen;)

Jeg tror på en 112 kan dette ha litt å si, men langt viktigere er hvor mye riper og hakk du går i den polerte kassen.

Eneste forskjellen er vel at du i Norge har 5-års reklamasjonsrett på produkter kjøpt i Norge. Med forbehold om at produktet er lagd for å vare i lang tid, dvs en klokke.

Forbrukerkjøpslover § 27.

Jeg snakker av erfaring når jeg med med 100% sikkerhet kan gå god for at 112 er en meget god måte å bevege seg inn i Panerai sin vidunderlige verden. Det var nemlig akkurat denne modellen som ble min første (men ikke siste) panerai, da jeg skred til verket under et ferieopphold i Sør-Frankrike i det herrens år 2007.

Jeg hadde i flere år siklet på Panerai og da den riktige klokken - ja, jeg hadde forhørt meg rundt med hver eneste forhandler i sørlige deler av frankrike om mulighetene for å fremskaffe en 0, 5, 111 eller 112 uten hell - da den plutselig dukket opp i en bruktbutikk. Ja, brukt og brukt var den vel strengt talt ikke... Garantikort stemplet tre dager i forveien, men prisen var selvsagt redusert i forhold til veiledende pris. Uansett, bestemte jeg meg i løpet av 1 time og dro kortet. Noe jeg ikke har angret på ett sekund! Dog kom jeg dessverre i skade for å selge dette vidunderlige uret for 1/2 år siden, noe jeg har angret på hver eneste dag siden.

For å mimre litt, her er et par bilder, som forhåpentligvis gir deg enda litt mer lyst på akkurat denne klokken:
007.jpg

IMG_0074.jpg

IMG_0078.jpg

Vel.... Jeg skal vel ikke gråte alt for mye over spilt melk. Heldigvis har det kommet inn en ny Panerai som fyller plassen på armen. Uansett hva du ender opp med, så er 112 den klassiske base-modellen med sandwich-dial og safirglass på baksiden et sikkert og godt valg!

Egentlig kjøper jeg ikke klokke for å selge men hvis det en gang skulle gå slik, har den noe da å si på andrehåndsverdien hvis den kjøpes hos AD i utlandet ved oppmøte i butikk.

Når det gjelder dette sprøsmålet så tror jeg nok at man ved salg i Norge (f.eks via finn.no) vil kunne få litt mer for klokken om den er kjøpt av norsk forhandler. For "hvermansen" er dette en sikkerhet, samt betryggende at Bjerke vil kunne verifisere klokken som solgt hos seg. Selger du derimot via f.eks tidssonen vil det ha minimal betydning om klokken er kjøpt i inn- eller utland, så lenge garantikortet er stemplet av autorisert forhandler.

Derimot vil jeg helt klart råde deg til å kjøpe klokken i utlandet grunnet gunstige priser. Selv var jeg for litt siden i kontakt med diverse utenlandske forhandlere angående mulig kjøp av en 5´er.. Listepris i Norge er (etter prisforhøyningen her forleden) på 28.500,-, mens jeg kunne få klokken for godt under 22´ tax-fritt i utlandet.

Så om man ser regnestykket under ett er det mulig du "taper" en tusenlapp på å selge en klokke kjøpt i utlandet, men samtidig spares det langt mer ved innkjøp. I tillegg bør det bemerkes at det selges relativt få av innstegsmodellene til Panerai brukt i Norge, og følgelig er det vel uansett "selgers marked" så lenge uret er pent og prisen overkommelig. Med andre ord har kjøper ikke anledning til å være alt for kritisk til hvor klokken opprinnelig er solgt!

Lykke til i jakten og husk at jakten og gleden før klokken kommer på armen er minst halve moroa :)

Hei, takk for så mye tips & info!

Yepp, enig. Jakten har pågått i 2-3 år. Lest mye klokkemagasiner, urmakerbesøk etc, så nå er jeg uberklar! .-)

Tok litt tid for å bli Panerai klar, tror man må "klokkemodnes" Panerai 112 blir min neste. Det er og blir en klassiker!
Og ikke minst litt ordentelige skinnreimer, forskjellige typer og farger. Så det meget friske utvalget til Brio 1368.

Bildene, det er den klassiske base-modellen med sandwich-dial og safirglass på baksiden er lekkert. Gleder meg til den kommer i hus.
Synd at pund og euro har steget så mye i det siste, kjøpte en liten post pund i apr/ mai på 7,80 men solgte igjen desverre. Nå kr 9,73

I hvertfall 3stk klokkekontoer klare for fremtiden: Usd, Eur og Pund. Det viktigste er gleden og at man har endelig funnet det man har jaktet etter, ikke avsluttet enda og vet at neste etter Paneraien blir en med hvit skive og noe blått. For klokke- interesserte spinner tanken allerede videre

Panerai web: http://www.viapaneristi.com/

Heisann Paneristi's

Så takknemmelig for en Panerai 112 kjøpt i London for 2 dager siden. Her er godbiten, Beklager dårlig mobil bilde m/ zoom. Men tross alt et bilde foran selve Big Ben, fra The River Thames i båt - også på jakt på etter en orange reim/ flere reimer etterhvert :D

2472010045.jpg

;)

Hei!

Så takknemmelig for a uno Panerai 112 kjøpt i London for 2 dager siden. Her er godbiten Beklager dårlig mobil - bilde men tross av av foran BIG BEN , setter pris å forslag til vedlikehold etc, også på jakt på en orange rem eller noe spesiale :D

Graziiiie! ;)

Gratulerer :) Meget bra valg!

Flere enn meg som var over i London i helga ja. Blei kun glaning i vinduene på Bond-street for min del.
Meget pen klokke du fikk med deg hjem, gratulerer :)

Takk! :D

Beklager sent svar, litt av en tre boks som følger med samt fikk katalogen fra panerai i posten da jeg kom hjem. En ordentelig "god-bit" av en solid kvalitets katalog. Kan bestilles gratis via panerai's sider. https://www.panerai.com/secure/s_contatti.xpd?id_sezione=11&id_lingua=2&mode=new

Sjekket før jeg dro og da hadde disse 4 Panerai Authorized Dealers inne ca 1stk hver:

1) David M. Robinson
2) Harrods Fine Watch Department
3) DM London The Wonder Room, Selfridges
4) The Watch Gallery

panerai_logo.jpg

http://www.panerai.com/s_distributori.xpd?id_area=235&id_lingua=2&id_sezione=6&continente=EUR&mode=show_distributors
Prisen er den samme overalt i UK med 3100 GBP. Problemet er vel heller å sikre seg en. Tax Refund ca 400 GBP. Alt blir ordnet lett der og da , ca 4-5 uker før refund.