Hjelp, krise explorern stoppa!!!

Medlem
16. jan. 2012
Sted
Trondheim
Det finnes kanskje noen andre tråder om dette, og svaret er sikkert service, men når kaldsvetten kommer og hjertet hopper over noen slag så må man fyre ut sine spørsmål..

Som tittel tyder på så har min Explorer stoppa opp. Dette skjedde for 2 minutter siden. Den har gått fint og innenfor SCOC så lenge jeg har hatt den og gangreserven har vært helt fin. Den fungerte fint og gikk bra til og med i går. I dag formiddag la jeg merke til at den hadde sakket 5 minutter, og justerte for dette. Når jeg sjekket igjen for en time siden så hadde den på nytt sakket et par minutter, og så stoppet den helt.

Forrige eier skal ha hatt den på service hos bjerke i april i fjor, men jeg har ikke annet en et mobilbilde av den kvitteringen. Blir serienummer registrert på service slik at Bjerke kan bekrefte/avkrefte at den har vært på service? Er det normalt at en klokke stopper så kort tid etter at den har gått helt fint? ser bare for meg at den vil sakke en periode før den stopper..

Noen som har noen anelse om hva som kan få en klokke til å oppføre seg på denne måten?

Selv om jeg ikke har noen grunn til å tro det, får man jo en liten stein i magen når en klokke man har kjøpt brukt stopper... Enn om den ikke er ekte...

Håper noen kan berolige meg litt her!! Takk for eventuelle svar...

Josef..

Hvis denne har vært på service i fjor hos Bjerke synes jeg dette er meget mistenkelig. Hvis du ikke har kvittering - kontakt Bjerke med tidligere eiers navn og klokkereferanse så vil du nok få svar på om dette stemmer. Her er det noe som ikke stemmer. :mad:

Hvis denne har vært på service i fjor hos Bjerke synes jeg dette er meget mistenkelig. Hvis du ikke har kvittering - kontakt Bjerke med tidligere eiers navn og klokkereferanse så vil du nok få svar på om dette stemmer. Her er det noe som ikke stemmer. :mad:

Har en kvittering. Dvs bilde av en kvittering da han glemte å sende med klokken. Står selgers navn på denne, men ser ingen serienummer referanse på kvitteringen. Men dette føres sikkert logg over.

Sender deg kvittering på PM (så legger jeg ikke ut navn til tidligere selger i det åpne rom), i mine øyne ser jo dette ut som en legitim kvittering.

Har en kvittering. Dvs bilde av en kvittering da han glemte å sende med klokken. Står selgers navn på denne, men ser ingen serienummer referanse på kvitteringen. Men dette føres sikkert logg over.

Bjerke graverer vel fortsatt inn NUF-nummer på lugsene? Sist jeg ringte Bjerke for å få koblet en kvittering mot en klokke måtte jeg oppgi NUF-nummer, serienummer holdt ikke (servicekvitteringen fra Bjerke jeg satt med var lik din: uten serienummer).

Bruk lupe. NUF-nummeret kan være vanskelig å se.

Service er dessverre ingen garanti for at uret ikke kan stoppe opp. Har det fått seg et slag? Kan det være balansen / hairpring som er løs/skadet? Løs rotor? Rist det fram og tilbake i retning normalt på urskiven. Hører du metallisk lyder kan rotor være løs. På en tidligere Explorer jeg hadde løsnet nettopp rotor bare noen mnd etter service.
Post noen bilder av klokka så kan vi jo prøve bedømme ektheten i alle fall :)

Så, så... Her ville jeg pustet med magen, roet meg ned og tenkt litt. Så fremt du har alle papirer i orden samt kvittering på service med dato burde dette være greit?

Gå til Bjerke og forklar situasjonen. Ville tro at det er greit, de kan også eventuelt finne NUF-nummeret for deg.

Husk: Mekaniske klokker stopper opp i ny og ne (de her mekaniske... :) ), og det kan like gjerne være en bagatell som en eller annen kritisk feil. Spesielt hvis den var på service for ikke lenge siden.

Takk for beroligende svar her folkens. Når hjernen slutter å koke, blir det litt lettere å tenke seg om. Når jeg tenker meg om kommer jeg på at klokka datt ned i parketten her om dagen fra ca lårhøyde, så mulig at det har noe med saken å gjøre. Serienummer på klokken stemmer bra med serienummer på sertifikat. Det er rett nok stemplet i kina, men det må da være mulig å kjøpe Rolex der også:cool:

Når jeg studerer kvitteringen ser jeg at jeg kan ha godt på en blemme på denne, ser at det står cal3135 på den og det skal vel være cal 3186 i denne. Studerte ikke dette så nøye ved kjøp. Selgers navn står på kvitteringen så da stoppa jeg granskningen der. Kan være kvittering fra en annen klokke for alt jeg vet.

Status på klokka nå er at den har gått litt i natt, men bare noen minutter, hvis jeg rister på den går den i ca 5 sek før den stopper.
Hvordan bør jeg gjøre frem til jeg får den på service, krone igjen, eller bare skru opp krona?

Legger ved bilder av klokken samt en sladda kvittering.

Er det anbefalt å ta dette på Håkon Lian i Trondheim, eller sende til Lervik eller Bjerke?

Redigert:
Siden den relativt nylig har hatt service på Bjerke, hadde jeg levert den tilbake der. I tillfelle det er en feil som kan relateres til tidligere servicearbeide, fikser nok Bjerke dette kostandsfritt for deg. Jeg hadde i det miste først tatt en telefon til Bjerke og bedt om råd. Om de sier at du heller kan levere den til Lian hadde jeg nok heller gjort det, så sant de er villige til å ta regningen om det kommer frem at feilen er kommet som følge av en feil ved service. Good luck:)

Redigert:
@Josef denne har 3185. Det er kun de med RolexRolexRolex rehaut som har 3186. Så servicekvitteringen er riktig.

Redigert av en moderator:
Rolex har 2 års garanti på servise. Skulle følge med kort med urets serie nummer og servise hefte. Med mindre det er noe nytt i ar.
Hvis den stoppe etter du har trukket den med hånd hadde eg ikke tukklet mer med den, bare levere n inn. Lykke til :)

Liten oppdatering. Bjerke kunne bekrefte at den har vært på service der. Eller i alle fall at kvitteringen stammer fra en explorer2. Så da er det bare å pakke godt og sende den på langtur til Oslo med express over natten for diagnose.

Når jeg først har starta denne tråden kan jeg jo oppdatere litt på hva som skjer.
Fikk telefon fra urmaker hos bjerke i dag, med beskjed om at det var en del(fjær tror jeg han sa) som var slått løs/av, sannsynligvis etter støtskade. Ellers så verket meget bra ut. Jeg har hatt et glass som har hatt et lite skår så han anbefalte å bytte dette også.

Inkusiv justering, trykktesting pluss litt finpuss skulle dem ha 2200,- for jobben. Det hørtes i mine ører ikke ille ut, Håkon Lian skulle ha 1300 for å bytte glasset alene.

Så da har hvilepulsen roet seg mange hakk igjen.