Denne Flagship-modellen ref. 3308-3 med dato kl. 1200 ble etter sigende kun produsert i 1961. Den inneholder Longines sitt cal. 341 som er et in-houseverk. In-house betyr at verket i sin helhet ble produsert av Longines. Vanlig praksis blandt mange manufakturerer på den tiden var å bruke et standardverk produsert av f.eks. Lemania, Valjoux, Felsa etc. i sine klokker. Enten som de var, eller mer eller mindre modifisert for å tilpasse dem sine behov og ønsker. I hovedsak var det kun de dyrere manufakturerene som produserte in-house på den tiden.
Cal. 341 blir betraktet som et høykvalitetsverk og ref. 3308 er en flott klokke som er attraktiv blandt Longines-samlere. En klokke i over gjennomsnittet stand antar jeg ville kunne selges for rundt 5-8000 kroner. Denne trenger en service, ny krone, rens og ei ny reim. Jeg tipper at en full service av verket og en generell opp-pussing av kasse og glass vil ligge på rundt 3-5000 kroner hos en kompetent urmaker som er villig til å gjøre jobben. Slikt sett er det absolutt verdt å pusse opp klokka, men tror nok at du ikke kan forvente så mye fortjeneste, du kan også fort gå i null slik markedet er i dag.
Personlig ville jeg ha fått restaurert klokka, spesielt hvis det hadde vært min fars gamle klokke. Klokka er flott, liker spesielt medaljongen på baksiden av lokket. Hvis den ikke er for liten for deg, kan du f.eks. få den fikset og restaurert, bruke den noen år for siden å selge den hvis du føler for det. Generelt har det vært en prisstigning i vintage-markedet den siste tiden, og det kan fort fortsette. Kanskje om noen år kan du både ha hatt gleden av en fin klokke og få solgt den med en litt større fortjeneste.
Eneste lille utfordring er å finne en god urmaker som er villig til å ta jobben. Vet ikke hvor du bor, men du kan f.eks. høre med Erik Sutterud på Bjølsen her i Oslo. Han er flink med gamle klokker. Du finner han på nettet og her på Tidssonen under nicket
@Arcticboy.
Lykke til!