Hjelp til å finne en Panerai

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
I min aller første post her på forumet for ca. to år siden ba jeg om hjelp og innspill rundt Paneraikjøp. Jeg har ennå ikke kjøpt noen Panerai, fordi det var så mye annet jeg ville ha på plass først. Nå er derimot samlingen såpass full av grails (for meg) at jeg nok en gang har vendt åsynet mitt mot Panerai.

Jeg blir imidlertid ikke klok på dem. Det er så mye forskjellige modeller, og noen forsvinner ut mens andre kommer inn. Noen er begrenset opplag, og andre er geografisk begrenset osv.

Jeg tenker å begynne researchprosessen nå, med tanke på kjøp til neste år. Det jeg vil ha er en klokke som oppfyller følgende krav:

- 44mm
- Luminor
- inhouseverk
- stål
- ingen komplikasjoner. Kun tid. Enten timer/minutter/sekunder, eller kun timer/minutter.

Jeg trodde dette måtte det jo finnes hos Panerai, men jeg kan ikke finne det? :confused: Jeg vil altså ha en tilsvarende klokke som PAM000/005/111/112, men med inhouseverk. Finnes det virkelig ikke?

PAM510 kom vel på Basel i år, men finnes ikke i katalogen ennå eller hos forhandlere. Den oppfyller jo alle kravene mine, men det må vel finnes noen andre modeller som også gjør det? Dette er jo røttene til Panerai. DNAet deres. :confused:

Tror du må vente tolmodig på 510. Utenom den, tror jeg ikke at det finnes noen Luminor med Bettarini-kasse og in-house verk. I 1950-kassene er vel mesteparten i-house, men det var vel ikke de du er ute etter.
Blir det til at du kjøper en 510, gleder jeg meg til en staselig unboxing her på Sonen!

Tror du må vente tolmodig på 510. Utenom den, tror jeg ikke at det finnes noen Luminor med Bettarini-kasse og in-house verk. I 1950-kassene er vel mesteparten i-house, men det var vel ikke de du er ute etter.
Blir det til at du kjøper en 510, gleder jeg meg til en staselig unboxing her på Sonen!

Kan gjerne være 1950-kasse, men finner ikke noen der heller som oppfyller kravene. :confused:

47mm bærer du fint.

372

Jeg har jo prøvd din, og den er utrolig flott. Den går nesten på meg. Legger jeg godviljen til, så kan jeg si at den passer, men med mine håndledd på litt under 17cm så er den vel i grunnen bittelitt for stor.

Kan du ikke leve med dato heller?

Nei (og nå fornærmer jeg både deg og alle andre med 312 eller 320), men jeg synes datovinduet ødelegger symmetrien i skiven. Den blir for "venstretung" med bare dato på høyresiden. Ser mye bedre ut med et digert 3-tall der. :)

Her er det bare å ringe Bjerke og bestille 510. Da blir du nok første i Norge som får den også!

Dessverre ikke inhouse på denne (heller) men synes absolutt du skal vurdere PAM 390.
En av de peneste som er, spør du meg.
81c6f9c7ec6f8632e8b47d3a878f0055.jpg

Her er det bare å ringe Bjerke og bestille 510. Da blir du nok første i Norge som får den også!

Spent på hva den kommer til å koste i Norge. Prisen i USA skal visstnok være $7000, noe som vel vil si at den ender opp rundt 50K her.

176

Dog med out-house :)

Fin, men jeg vil ha stål ikke titan.

Dessverre ikke inhouse på denne (heller) men synes absolutt du skal vurdere PAM 390.
En av de peneste som er, spør du meg.
81c6f9c7ec6f8632e8b47d3a878f0055.jpg

Veldig, veldig fin, nesten som en mini-372. Jeg vil imidlertid ikke ha med ETA-verk. Jeg er ikke noen "urverksnobb", men jeg har allerede 5 klokker med ETA, så når jeg kjøper en Pam vil jeg ha Pam-verk. :)

Sjekket med Bjerke om prisen, og den kommer til å ligge på 44.300,-. :D:)

Det vil jeg jo påstå er billig! Inhouse verk med 8-dagers gangreserve for den prisen. (Det er selvfølgelig slett ikke billig i vanlig folks øyne, men siden vi her inne er langt forbi vanlig folkelig fornuft ift. hva som er billig og dyrt når det gjelder klokker, så er det i hvert fall i mine øyne en veldig sympatisk pris :)).

Et lite bilde må også til:

pam510.jpg

Får bare sette i gang med å spare. Denne klokken har jeg lyst på. :)

PAM 510 ser jo ut til å ha alt man kan ønske seg... En 111 med in-house movement (veldig forenklet selvsagt)!

Denne ville vært perfekt for meg... :)

PAM 510 ser jo ut til å ha alt man kan ønske seg... En 111 med in-house movement (veldig forenklet selvsagt)!

Denne ville vært perfekt for meg... :)

+1 :) har litt blande følelser da det kommer til panerai, men må jo selvfølgelig prøves!

Ble forelsket i @Yallaboy sin 372 da jeg prøvde den på urmakerkurset, men så var det prisen da.... jeezzzz! :)

En 510 tror jeg kunne vært en fin PAM for meg.
Eller havner jeg på en Tudor BB?

Livet er vanskelig til tider.

Redigert av en moderator:
+1 :) har litt blande følelser da det kommer til panerai, men må jo selvfølgelig prøves!

Ble forelsket i @Yallaboy sin 372 da jeg prøvde den på urmakerkurset, men så var det prisen da.... jeezzzz! :)

En 510 tror jeg kunne vært en fin PAM for meg.
Eller havner jeg på en Tudor BB?

Livet er vanskelig til tider.

En liten rettelse. :)

Jeg hadde med en 312, det var Minuteman som hadde 372.

Jeg kjente hjertet hoppet over et slag da jeg prøvde den på armen. Den var aldeles nydelig! :)

Tudor BB er heller ikke å kimse av, har blitt utrolig glad i min. Den ser veldig flott ut i forskjellige lys, vakkert spill i viserne og skiven. :)

En liten rettelse. :)

Jeg hadde med en 312, det var Minuteman som hadde 372.

Jeg kjente hjertet hoppet over et slag da jeg prøvde den på armen. Den var aldeles nydelig! :)

Tudor BB er heller ikke å kimse av, har blitt utrolig glad i min. Den ser veldig flott ut i forskjellige lys, vakkert spill i viserne og skiven. :)

Åååååååå... da skjønner jeg! Uansett eier; fin var den!

Det som først "tok meg" med BB`en var ikke den røde bezelen, eller visere i gull. Men kassa. De linjene, og den supre kvalitetsfølsen. En BB må jeg bare ha en gang!

Men nok off-topic! :)

Hvordan går det med PAM-prosessen @runes? Har du bestemt deg for og betalt inn depositum på 510 ennå? Eller har du kanskje bestemt deg for noe annet? :)

Hvordan går det med PAM-prosessen @runes? Har du bestemt deg for og betalt inn depositum på 510 ennå? Eller har du kanskje bestemt deg for noe annet? :)

Jeg er fortsatt rimelig sikker på at 510 blir min første Panerai, men jeg har ikke betalt inn noe depositum. Vil gjerne prøve den ordentlig før jeg bestemmer meg. Basert på bilder og generelle specs må jeg imidlertid si at (for meg) er det den perfekte Paneraien. :)