Hjelp til å finne "riktig" Panerai

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Hei.

Har hatt to Radiomir tidligere, 183 og 190. Begge to var riktig flotte klokker (ikke minst 190), men de ble dessverre solgt av forskjellige årsaker.

Uansett så har jeg nå lyst på en ny Panerai, men sliter litt med å finne ut hvilken jeg skal ha. En ting er den nåværende kolleksjonen, men med alt som ikke produseres lenger blir det smått umulig (eller ihvertfall tidkrevende) å få oversikten. Jeg håper derfor på hjelp fra noen av dere kunnskapsrike mennesker her.

I utgangspunktet er min ideelle Panerai 372/422, altså enkle, nedstrippede varianter. Dessverre er begge disse for store for meg, så det er 44mm eller 45mm som er aktuelt.

Jeg synes den fineste klokken Panerai noensinne har produsert er 6152, og det overrasker meg stort at det ikke finnes noen moderne variant av den i kolleksjonen. En slik i 45mm hadde vært perfekt.

Uansett, her er kravene/ønskene mine, så håper jeg på tips om klokker som kan oppfylle disse:

- sandwich-dial er et must
- gullvisere en klar fordel
- manuelt verk
- gjerne noe annet enn ETA, men ikke noe krav
- 44mm hvis Luminor
- 45mm hvis Radiomir
- ikke noe slikt tull som 3ATM vanntetther

Har til min store overraskelse ikke funnet en eneste klokke som oppfyller alle disse ønskene. Håper på innspill.

Jeg tror ikke modellen du ønsker deg finnes i markedet. 632 har gullvisere, men ikke sandwich, inhouse og lav vanntetthet.
Så alle de nåværende modellene faller nok gjennom, så da er spørsmålet hva som er viktigst. Jeg liker 632 svært godt, utseendemessig. At det ikke er inhouse ser jeg ikke på som noen ulempe, ettersom dette betyr bedre deletilgang og rimeligere service. Når det gjelder vanntetthet synes jeg dette har fått i overkant stor betydning for den enkelte.

Jeg venter fremdeles på 9. måned på at urmaker skal få sourcet deler til en klokke med inhouse, så dette vil iallefall ikke være viktig for meg i fremtiden.

Jeg tror ikke modellen du ønsker deg finnes i markedet. 632 har gullvisere, men ikke sandwich, inhouse og lav vanntetthet.
Så alle de nåværende modellene faller nok gjennom, så da er spørsmålet hva som er viktigst. Jeg liker 632 svært godt, utseendemessig. At det ikke er inhouse ser jeg ikke på som noen ulempe, ettersom dette betyr bedre deletilgang og rimeligere service. Når det gjelder vanntetthet synes jeg dette har fått i overkant stor betydning for den enkelte.

Jeg venter fremdeles på 9. måned på at urmaker skal få sourcet deler til en klokke med inhouse, så dette vil iallefall ikke være viktig for meg i fremtiden.

632 er veldig fin. Skulle bare ønske den hadde sandwich. :)

ETA er OK. Det er det minst viktige for meg. Sandwich og gullvisere derimot "må" det være. ;)

Gå inn på Panerai.com. De har en god "Finn din klokke":)

Har brukt den, men fant dessverre ikke det jeg lette etter. :( Imidlertid ligger ikke (alle) gamle modeller der. Fant f.eks. ikke 190.

På en måte overrasker det meg litt at det ikke finnes noen 44mm/45mm versjoner av 372/422.

Jeg hadde omtrent samme utgangspunkt som deg @runes, men jeg innså at min perfekte Panerai ikke finnes....

Jeg havnet nylig på en 514, som riktignok er 47mm, men manglende kronebeskytter gjør at den virker noe mindre enn tallene skulle tilsi. Den har sandwich-dial, manuelt verk, 100m WR, visere/tall som er "ferdig patinert" og en meget slank kasse.

Fargen på visere/tall kler modellen godt, jeg synes faktisk ikke fargen står mye tilbake for gullviserne jeg hadde på min 351.

Det eneste jeg skulle vært foruten er dato, men komplikasjonen er om ikke annet svært nyttig.....

Lykke til med valget! Selv venter jeg trolig forgjeves på en 372 i 44 eller 45mm :)

Hei igjen.

Har lest og lest de siste dagene, og har vel innsett at jeg evt. må droppe sandwich/gullvisere/inhouse. I hvert fall hvis jeg skal kjøpe nytt.

Det er mulig jeg tar feil, men det virker som om alle 44mm med unntak av 510/560 nå leveres med snap on-baklokk og ikke "skru på"-lokk. Stemmer det? Selv om jeg gjerne biter i meg mangel på sandwich/gullvisere/inhouse, er snap on (i mine øyne) en uting.

Har forresten lagt ut en WTB, så får jeg se om det dukker opp noe. Hint, hint. ;)

Hei igjen.

Har lest og lest de siste dagene, og har vel innsett at jeg evt. må droppe sandwich/gullvisere/inhouse. I hvert fall hvis jeg skal kjøpe nytt.

Det er mulig jeg tar feil, men det virker som om alle 44mm med unntak av 510/560 nå leveres med snap on-baklokk og ikke "skru på"-lokk. Stemmer det? Selv om jeg gjerne biter i meg mangel på sandwich/gullvisere/inhouse, er snap on (i mine øyne) en uting.

Har forresten lagt ut en WTB, så får jeg se om det dukker opp noe. Hint, hint. ;)

Det er vel ingen av de med innsyn bak som har snap-on?

Kanskje en 346 er uret for deg?
IMG_0251.JPG

• Liker
Reaksjoner: Julien
Det er vel ingen av de med innsyn bak som har snap-on?

Såvidt jeg kan se er det vel bare urene i 5xx-serien som har innsyn bak?

Kanskje en 346 er uret for deg?
Vis vedlegg 26356

Var veldig fint (kanskje med unntak av datoen), men har vel egentlig endt opp med at jeg vil ha Luminor nå siden jeg kun har hatt Radiomir tidligere.

Begynner vel å helle mot 0000 eller 0005 eller 0112 eller noen andre "innstegsmodeller" hvis det dukker opp noen brukte. Eller kanskje begynne å pumpe jern i håp om større armer sånn at 372 blir passelig. :)

Da må du kjøpe brukt. For nå er det blitt 1000 og 1005 og de er ikke noe særlig.........

Hva med en 1312? Jeg hentet min på fredag. Den har dato og mangler gullvisere. Men sandwich og 1950-kasse
IMG_0488.JPG

IMG_0483.JPG

Det er ganske mange på 44 mm som har innsyn bak, inkludert 1312 som vist ovenfor, og min 233.
Ta en titt på: http://www.panerai.com/en/search.html

Takk for det. Må beskjemmet innrømme at jeg ikke har sett så nøye på 1950 i den tro at alle var 47mm.

Vil uansett helst ha manuelt verk.

Tenker jeg kanskje må ta meg en tur innom Bjerke og prøve litt forskjellige. Kan jo være at noen av dem jeg har avskrevet plutselig viser seg å være den "riktige". Får ikke gjort det på noen måneder, så satser på at det kanskje dukker opp en brukt i mellomtiden.

• Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy
Kva med ein 320 GMT?
- sandwich
- 1950 kasse
- ikkje noko 3ATM tull
- 44mm

Denne er forresten for salg nå ;)

Vedlegg

• IMG_0644.JPG
    IMG_0644.JPG
    109,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_0645.JPG
    IMG_0645.JPG
    104,9 KB · Visninger: 0
Hei Rune, og takk for sist selvom det begynner å bli lovlig lenge siden.
Hadde jeg vært i dine sko ville jeg hvertfall forsøkt å prøve 1312 (nye slankere 312).
Jeg vil også tro 424 vil gi deg barnslig glede?

Noen her som vet om en side som kan selge bezel til en 024 submersible? Min har børstet bezel, men jeg har sett de med høypolerte. Jeg vil ha en slik om mulig.

Takk det samme @Entropy.

Må vel rett og slett ta meg en tur til Oslo og Bjerke. De fleste Panerai har jeg jo bare sett på bilder, så de må vel prøves på armen før jeg tar den endelige avgjørelsen.