Hjelp til å fjerne stem/ krone nogenlunde trygt.

Medlem
9. des. 2010
Sted
Oslo
Hei dere.

Irriterer meg over krona på denne klokken, som tydeligvis har fått seg en smell.

1
IMG_1353.jpg

Er det en smal sak å fikse dette selv? Må vel bare fjerne stemen og så gi den en liten bøy? Er hverken veldig redd for å prøve eller klokken i seg selv. Men, lurer på hvor jeg "løser" ut stemen. Noen som har noen gode forslag?

2
IMG_1350.jpg

3
IMG_1349.jpg

Tar gjerne i mot tips.

Takker for hjelp.

God ettermiddag.

Det er ikke noe problem å fjerne stemmen: En av skruene rundt roten er en festeskrue - du trenger bare å løse den og dra kronen med stem rett ut. Jeg ville nok forsøkt å skifte stem fremfor å benke den.

Takker.

Usikker på hva du mener med å benke den, men planen var å ta ut hele saken for å vurdere metoder.

Hvilken skrue? Gamble på den nærmest til venstre for stemen på bildet? Muligheter for ordentlig krise om feil skrue?

Er mer vanlig i Norge og kalle det du her omtaler som stem for velle btw ;). Det er jo da ulike lengder og tykkelser på disse og om det er hyllevare kommer vel litt ann på hva din lokale urmaker har inne av slikt, men det kan godt hende det er noe som må bestilles opp! En urmaker vil nok greit fikse dette problemet for deg i alle fall..