Hjelp til batteriskifte Suunto Elementum aqua

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Hei. Var innom urmaker i Sandvika i dag for å skifte batteri på ovennevnte, men når jeg kom tilbake etter den avtalte tiden fikk jeg beskjed om at de ikke klarte å åpne kassen. Urmakeren er bra og seriøs nok, så jeg begynner å få bange anelser. Kjøpte klokken fra USA i sommer. Det er (tro det den som vil) en slags high-end forsøk fra Suunto, og jeg har ingen andre klokker fra produsenten å sammenligne med, vet derfor ikke om det er noe spesielt med akkurat disse kassene. Denne modellen er ikke til salgs i Norge. Ser ut som det er fire skruer på baksiden hvor man må benytte en mikroskopisk pipenøkkel. Noen som vet hvor man kan foreta batteriskifte på disse klokkene i Oslo-området? Takknemmelig for svar.

Hvis det ser likt ut som på Terraen, ser det ut til å være noen bittesmå torx-skruer.
backjns.jpg

Bør vel være mulig å få tak i noen små torxtrekkere eller bits i en velassortert verktøyforretning. Mulig de har det på Dealextreme, hvis du finner ut hvilken størrelse du trenger?

Slike små torxtrekkere får man på Biltema og Claes Ohlsson for under en femtilapp (hvis de ikke har steget i pris).

Og om det er krise fungerer det også fint med en liten flattrekker:) men anbefales ikke.

Mente jeg leste at akuratt denne hadde phillips skruer når jeg tok en liten runde på google..

Fant desverre ingenting om hvordan en skulle bytte da.. Regner med at det ikke bare er å skru ut skruene.. For det burde urmakeren klart.... :p

takk for svar mine herrer......

Det er nøyaktig slik som bak på terra ja, men la merke til når jeg tittet nøyere etter, at to av skruene hadde merker innerst i "hullet" så det er mulig (anklager ingen) at urmaker har hatt noe som ved første øyekast kunne benyttes men så gikk det ikke allikevel. Klokken er ikke såååå dyr, så jeg kan jo se om jeg tør å fremskaffe noe og skru opp selv, men dette er en dyr quartsdykker som jeg hadde tenkt å benytte til nettopp dykking. Kunne kanskje skrudd opp selv, skiftet batteri og evt tatt trykktest hos urmaker før badering iføres. Uansett, hadde også tenkt å stikke innom en sportsbutikk og høre/titte litt omkring de modellene som selges på det norske marked for å se om det er lignende patent på noe dette. Er nok litt redd for å bli skuffet, denne her har skikkelig stål i seg, mens de suunto`ene jeg har fiklet med hos kollegaer ect, har føltes ut som plast og/eller lettmetall. Men jeg skal ikke gi meg. Klokka er dritkul.

Kan nok virke som om noen har brukt verktøy som ikke passet da ja, man får nemlig noe som heter t-torx, er det samme som en torx bare at den har en rundt tapp under for å styre bedre, om urmakeren din har brukt en t-torx nøkkel kan det hende at selve torx-"profilen" ikke har kommet dypt nok. Hadde jeg hvert deg ville jeg bare tatt den med til en annen urmaker, alle burde klare å skru opp disse skruene.

Det ordnet seg.

Var innom en urmaker i torggata i Oslo - vis à vis glasmagasinet. Han ordnet det hele elegant. Sa at enten så hadde du det rette verktøyet eller ikke, og siden han hadde så............

Spurte forresten om han tok service på Rolex (alltid nysgjerrig på pris rundt omkring). Han fortalte at han ikke gjorde det selv men sendte til en han samarbeidet med. Dette viste seg å være y. Enebakk urmakeren som Amund har laget en tråd om her tidligere. Han fikk de beste skussmål. Så ingen tvil, 16750 skal oljes i Y E.