Hjelp til førstegangskjøp!

Medlem
15. nov. 2014
Sted
Bærum
Hei!

Jeg har i noen år nå fått en økt interesse for klokker, og har funnet meg min "Holy Grail".. En Patek Philippe 5960P Annual Calendar Platinum Blue Dial.. Denne er flere tiår unna min lommebok, spesielt som en fattig student :( Jeg har også sansen for Audemars Piquet og spesielt Royal Oak, og syns designet er helt fantastisk. Prisen er igjen fortsatt høy for min lommebok. Jeg har derimot oppdaget 56175.. en 33mm Quartz ut fra 90-tallet.. Det ligger en ute på finn.no nå til 32K.
Hva er deres tanker rundt denne klokken? Burde jeg spare opp mer for så å kjøpe en Automatic?

Takk på forhånd for svar :)

Dersom du har planer om å kjøpe en klokke i dette prissjiktet ville jeg heller anbefalt en Rolex. Denne kan du benytte deg av mens du sparer opp de resterende kronene til å kjøpe deg en AP 15300, 15400 eller 15202. En quartz AP i den størrelsen vil bli svært vanskelig å omsette igjen dersom du skulle ønske å oppgradere, og du vil neppe få noen særlig glede av en AP i den størrelsen IMHO.
Dersom du hadde fått den på håndleddet ville du nok ikke opplevd den gleden som du hadde sett for deg på forhånd.

Har lite/ingen erfaring med PP og AP, men det første jeg tenker et 36mm er veeeeeeldig lite.. Skulle gjerne hatt en PP/AP i samlingen min, men en på 36mm hadde aldri vært aktuelt. Som @Lien sier, den kan bli veldig vanskelig å omsette dersom du velger å flippe.

Flott ur på bilder, puslete på armen. (mine tanker).

Redigert av en moderator:
Føler dere at 36mm generelt er lite, eller spesielt denne modellen?

Er ikke spesielt fan av store klokker, slik som Nixon klokker jeg ser veldig mange har. Er også litt redd for å ha en klokke som skiller seg ut altfor mye. Panerai er kjempefine, men jeg føler de er så synlige.. Om dere skjønner hva jeg mener.

Om du finner et godt eksemplar av modellen du linket til ser jeg ikke noe problem i gå for det. Men automatisk er nok veien å gå med Royal Oak. Jeg har selv hatt en 15300 som er 39mm, men Royal Oak bærer større enn de er. Så vil tro at en 36mm RO kan sammenligner med klokker som er 37-38mm i størrelse. Og når den i tillegg koster halvparten vil jeg ikke tro at det skal være noe problem å flippe. Vi har ikke mange 36mm RO i omløp her til lands, og jeg har ikke personlig sett noen til salgs i Norge.

Jeg angrer mye på at jeg solgte min, men kunne ikke forsvare å sitte på Royal Oak, Speedmaster + litt annet småtteri som student så jeg måtte la den gå til fordel for en Submariner. Men hadde det ligget en 36mm RO ute til under 50´hadde jeg ikke nølt med å gått for det isteden ;)

Takk for svar :)
Den fra chrono24 var altså ikke dugelig?
Jeg er litt grønn på alt dette med klokker, har for det meste bare siklet på bilder. Så jeg får beklage om jeg kommer med noen teite spørsmål

Takk for svar :)
Den fra chrono24 var altså ikke dugelig?
Jeg er litt grønn på alt dette med klokker, har for det meste bare siklet på bilder. Så jeg får beklage om jeg kommer med noen teite spørsmål

@Teddy91 det finnes ikke "teite spørsmål" bare "teite" svar!:D

Lykke til med jakten!

@Teddy91 - Jeg har selv hatt en 36mm AP. For meg var den litt liten, men den var større enn min Tudor Date-day som er 37mm. Er den 36mm i bredden, er den ca 40mm i høyden. Så dersom du prøver på en Rolex Datejust hos en lokal AD, og du er komfortabel med den størrelsen så kommer du til å bli fornøyd med AP´en.

Mye bang for the buck hvis du syntes størrelsen er fin.

@Teddy91
Jeg synes du fint kan ha en 14790. 36 mm.
Hvis du ikke liker store klokker så ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe en kloss til å ha på armen.
Jeg har en 15300, 39 mm, men den bærer større enn dette, så som det er nevnt her så vil nok en 36 mm bære nærmere 37-38 mm.
Har ikke prøvd en AP i 36 mm, men vil tro at denne har like god bærekomfort som sine storebrødre, om ikke bedre. Det er lite som overgår Royal Oak på nettopp bærekomfort. En utrolig lekker og behagelig lenke, og en kasse som ligger over og ikke oppå håndleddet.

Men en 33 mm ville jeg nok holdt meg unna.

Jeg har bestemt meg nå, jeg skal prøve å finne en 36mm Royal Oak :) Har en Rado Ceramica Chronograph som jeg fikk i 18årsgave, og jeg tror ikke at jeg vil ha en spesielt mye større klokke enn den :) Tror den er rundt 35mm :)
Nå må jeg bare være flink til å titte litt ofte på chrono24, se om jeg finner en til rundt 45 max :)

Har ikke mye peiling på fallgruver, men kan være greit å finne en som er i god kosmetisk stand og som det ikke er så alt for lenge siden har vært servet. Service og polering av AP er dyrt!