Hjelp til identifisering av Elgi-lommeur

Medlem
11. aug. 2013
Sted
Oslo
Feil navn på klokken i tittelen. Mener selvsagt Elgin

Heisann

Jeg har hatt et gammelt lommeur fra Elgin, som jeg arvet etter faren min, i noen år nå. Har aldri tatt meg bryet med å prøve å datofteste det, samt finne ut hva det kan være verdt. Det eneste jeg vet er at mekanikken fungerer og at det er rosegull på baksiden. Utover dette lar jeg de vedlagte bildene tale for seg selv. Hvis det er noen her som har god kjennskap til denne typen ur, og som kan bistå meg litt i det jeg lurer på, hadde det vært suverent! :)

IMG_0920_zpsd9f85fe9.jpg

3_zpsc895426d.jpg

2_zps6f00bd0f.jpg

1_zps0ef08564.jpg

Du må nok åpne baklokket og ta noen bilder av verket samt se etter serienummer på verket. Elgin lagde fantastiske lommeur i railroad sjikte, men de lagde også mye "billig ur" for privat markedet. Håper du har noe lekkert på lur under lokket!!:)

Da fikk jeg til å åpne det. Det gikk ikke opp med en gang, og jeg turte ikke å ta i noe særlig.
Nummeret som står på selve urverket (det i gull på bildet) er 17264671
Inne i selve kassen er nummeret 4517024
Mulig dere får sett infoen på bildene, men har ikke noe macro så det blir ikke det beste.
Står også "Guaranteed Sterling" inni. Betyr det at det er sølv?

Her er et par bilder fra innsiden:
image_zps27771b4d.jpg

image1_zps29769990.jpg

Ser ut som klokka ble laget rundt 1912 iflg nummeret på verket. Dette er nok et type bra"standard verk" som de masseproduserte i flere år. Når det gjelder hva det er verdt så er det enklest å søke litt på bukta. Se hva power selgerne priser dem. Dessverre her hjemme så er ikke markedet for lommeur noe stort. Bortsett fra de som kjøper seg bunad og skal ha bunadsklokke.

Ser ut som klokka ble laget rundt 1912 iflg nummeret på verket. Dette er nok et type bra"standard verk" som de masseproduserte i flere år. Når det gjelder hva det er verdt så er det enklest å søke litt på bukta. Se hva power selgerne priser dem. Dessverre her hjemme så er ikke markedet for lommeur noe stort. Bortsett fra de som kjøper seg bunad og skal ha bunadsklokke.

Har nok ikke tenkt å kvitte meg det, så hva det selges for i Norge atm er nok ikke det viktigste. Tenker å bruke det som bunadsur hvis jeg får shinet det opp litt.

Var innom en urmakermester Soleim i Oslo i dag for å få tatt en titt, men han tok ikke inn nye klokker før i september og mente at han brukte ett år på service på et lommeur :O
Han sa det at når han tok service, så satt han samtidig sammen et hefte med det som var av informasjon om det aktuelle uret du har levert inn. Virket spennende, men for en ventetid da

Kan anbefale deg Erik, han driver urmakerbutikken øverst i Bentsebrugata. Rundkjøringa Bjølsen. Eller Vidar på Kolbotn ur. Begge er raske og rimelige. At det tar et år å ta service på et lommeur hørtes lenge ut.

Kan anbefale deg Erik, han driver urmakerbutikken øverst i Bentsebrugata. Rundkjøringa Bjølsen. Eller Vidar på Kolbotn ur. Begge er raske og rimelige. At det tar et år å ta service på et lommeur hørtes lenge ut.

Takk for tips! (y)