Hjelp til kjøp av første klokke - mekanisk eller ikke?

Medlem
16. april 2017
Sted
Oslo
Mulig svaret gir seg selv her inne, men prøver allikevel ;)

Jeg er i utgangspunktet ikke superinteressert i klokker (og bruker ikke klokke til daglig nå), men har i de siste fått lyst på et armbåndsur. Siden jeg fyller rundt tall om noen uker byr muligheten seg for en liten bursdagsgave til meg selv.

Budsjettet er ca 5-8000. Ønsker helst at klokken er robust og tåler litt, slik at den kan være med på alt fra daglige gjøremål, turer i skog og mark til en fest og en konsert i ny og ne.

Har i utgangspunktet peilet meg inn på DS Action-serien til Certina. Liker diver-klokkene da de har en klassisk, tidløst utseende som ikke går av moten - pluss at det ser ut som de er bygd for å tåle litt.

Så kommer spørsmålet, bør jeg gå for mekanisk utgave? Jeg har lest nok om klokker i påska til å skjønne at det er "the shit", men er det verdt det - min bruk (og klokkeinteresse) tatt i betraktning? Jeg kan absolutt like tanken om at det er et ordentlig urverk på armen min og at det ligger lange tradisjoner bak. Men bortsett fra det virker det som quartz vinner både på robusthet, nøyaktighet, pris, etc. Finnes det noen rasjonelle grunner til å velge mekanisk urverk?

Burde jeg bekymre meg for at et mekanisk urverk tåler mindre enn en quartz-klokke? (Noen som har spesfikk erfaring med DS Action?)

Vil det påløpe servicekostnader av betydning? Har googlet meg frem til at mekaniske klokker bør ha service fra alt til 2-5 år og at kostnadene er alt fra 1000-3000 per service. Noen som kan si noe om hvordan dette er for DS Action?

Velkommen!

Jeg kjørte kvarts i mange år og skjønte ikke greia med mekanisk før jeg fikk det selv. Har ikke sett meg tilbake siden.

Det finnes mange fete kvartsur, jeg ville imidlertid lagt inn 3-4' i en mekanisk Seiko og kjent på følelsen derfra.

Merk at det ikke finnes rasjonalitet i dette :cool:

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Men bortsett fra det virker det som quartz vinner både på robusthet, nøyaktighet, pris, etc.

I alle fall pris og nøyaktighet.

Finnes det noen rasjonelle grunner til å velge mekanisk urverk?

Nei.

Burde jeg bekymre meg for at et mekanisk urverk tåler mindre enn en quartz-klokke? (Noen som har spesfikk erfaring med DS Action?)

ikke i utgangspunktet. DS Action har jeg ikke erfaringer med, men antar at det samme gjelder her.

Vil det påløpe servicekostnader av betydning? Har googlet meg frem til at mekaniske klokker bør ha service fra alt til 2-5 år og at kostnadene er alt fra 1000-3000 per service. Noen som kan si noe om hvordan dette er for DS Action?

Service om 2-5 år: Rundt kr. 2-3000 (minimum). Batteri om 2-5 år: Noen hundrelapper.

Konklusjon: Kjøp Quartz.

(Som du skjønner handler ikke det å kjøpe og eie et mekanisk armbåndsur om noe av de tingene du spør etter ovenfor. :) )

• Liker
Reaksjoner: chronometer og UJU
Mekanisk gir deg en artig gimick med at sekundviseren glir fint og jevnt. På et quartzur hopper den med et sekunds intervall. Denne glidende bevegelsen vil du etterhvert legge godt merke til. Den kjennetegner mekaniske ur. Du bør derfor se etter en klokke med mekanisk urverk og sekundviser montert i sentrum. Dermed får du en lang og fin sekundviser. Alternativt er mindre sekundviser ved 9 eller nede ved 6. Disse er ikke like synlige, syntes jeg.

Tissot er et merke jeg liker godt i den prisklassen du viser til, @falsen. Nå er jeg litt usikker på om de har noen fine divere til den prisen. Seiko har derimot mye spennende divere i din prisklasse! Selvfølgelig mekaniske!

Servicekostnad? Det tar en del år! Innen den tid blir det noe du ikke tenker på. Du kan regne med fem år eller mer.

Husk at jakten er en del av gamet!!

8

Takk for svar! Mistenkte at dette ble en overveing mellom fornuft og følelser. Er ute etter en klokke som skal kunne brukes hver dag og i (nesten) alle situasjoner og som skal være med meg noen år fremover, så da lurer jeg på om konklusjonen blir quartz.

Er også usikker på dette med service. Mistenker at det er en kostnad som dukker opp fortere enn jeg aner og som kommer til å koste litt mer enn det smaker. Men en Certina-forhandler kan sikkert fortelle meg mer nøyaktig hva service-intervallene og kostnadene er på disse klokkene.

Løpet er ikke helt kjørt, men det spørs om det ikke får bli mekanisk ved neste korsvei :)

@Grendel Har sett på Tissot og, uten å finne noen klokker jeg virkelig liker. Men må ta meg en runde i butikk og se litt nærmere på de.

Klarer ikke å se hvilke situasjoner du kan havne i som ikke en velbygd mekanisk klokke ikke takler.
Husker jeg leste om en kar som havnet i håndgemeng og brukte Rolex'en som knokebeskytter.;)
Den gikk finere enn de andre etterpå.:p
Også har vi jo historien om Rolex'en som havnet i oljepanna på en båt, var det?
Fisket opp, overhaling og god som gull.
Har vært vitne til militær mishandling av en Rolex. Den tikket og gikk så fint atte.;)

Nei. Hvis unødvendig nøyaktighet er viktig gå for kvarts. Så sparer du sikkert lommeboken også, i det lange løp...
Hvis du derimot synes mekaniske ur er fascinerende og en skikkelig kul gutteting...o_O
Få deg en tøff klokke på håndleddet og se om ikke fornuften svinner hen.
Hvis ikke, kjøp en kjip kvarts, logg av her, bruk klokken og se deg aldri mer tilbake.

Redigert:
Jeg tror du skal kjøpe en mekanisk klokke. Når du allerede har begynt å lese deg opp på klokker her inne, tror jeg du har en gryende interesse for mekaniske klokker.
Jeg ser heller ingen tungtveiende argumenter for at du ikke skal velge mekanisk, annet enn pris og nøyaktighet. Men med litt leting finner du en fin mekanisk klokke innenfor ditt budsjett. Nøyaktigheten er heller ikke noe problem, den er nøyaktig nok.
Foreslår at du tar en titt på Hamilton, Helson eller Seiko. Strekker du budsjettet til 10K så får du en flott Longines Hydro Conquest.
Lykke til med valget!

Mekanisk gir deg en artig gimick med at sekundviseren glir fint og jevnt. På et quartzur hopper den med et sekunds intervall. Denne glidende bevegelsen vil du etterhvert legge godt merke til. Den kjennetegner mekaniske ur.

Vel, er du skikkelig entusiast kan du gå for en true second/deadbeat. Da betaler du noen titalls tusen for en klokke som "emulerer" quartz-hoppet til et ikke-mekanisk ur. Bare sånn for å illustrere galskapen med mekaniske armbåndsur. :D

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Guest571
Takk for svar! Mistenkte at dette ble en overveing mellom fornuft og følelser. Er ute etter en klokke som skal kunne brukes hver dag og i (nesten) alle situasjoner og som skal være med meg noen år fremover, så da lurer jeg på om konklusjonen blir quartz.

Er også usikker på dette med service. Mistenker at det er en kostnad som dukker opp fortere enn jeg aner og som kommer til å koste litt mer enn det smaker. Men en Certina-forhandler kan sikkert fortelle meg mer nøyaktig hva service-intervallene og kostnadene er på disse klokkene.

Løpet er ikke helt kjørt, men det spørs om det ikke får bli mekanisk ved neste korsvei :)

@Grendel Har sett på Tissot og, uten å finne noen klokker jeg virkelig liker. Men må ta meg en runde i butikk og se litt nærmere på de.

Ift til dine "bekymringer" er det nok Seiko som gir størst robusthet og nøyaktighet, og det til markedets beste pris, IMHO. Du kan klikke deg litt rundt på Creation Watches og se om det er noe du liker. De har også Seiko quartz-ur, skulle du komme i tvil. :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Min første "finere" klokke, @falsen, var en Tag Heuer, quartz. Når sant skal sies så har den ikke blitt brukt etter at jeg fikk min føste mekaniske klokke. "Magien" er borte. Jeg har den fortsatt, og har byttet batteri på den en gang. Etter batteribytte så har den ikke blitt brukt. Den har blitt en safe-queen. Mine mekaniske klokker har således gitt langt mer "valuta" for pengene. Således har quartz-klokken blitt en kostbar investering.

Men den har affeksjonsverdi!
Du ser den her:
TAG.JPG

Stilig klokke!
Egentlig trist at den ikke blir brukt. Problemet er nå at den må ha nytt batteri! Hadde den vært mekanisk så hadde jeg bare kunnet tatt den på og brukt den!

8

• Liker
Reaksjoner: sommerled
Vel jeg seger en Certina Action Diver 8 mnd gammel for 4000,- Ligger på Finn og tidssonen. Klokka tåler alt og er en glimrende starter.

For de som måtte ha interesse av en liten oppdatering: etter mye frem og tilbake og turer til urmakere for å se på forskjellige klokker, så vant til slutt følelsene over fornuften. Valget falt på DS Action Titanium Automatic og jeg er strålende fornøyd etter et en dags bruk! Så også på en del av modellene til Certina og Tissot med lærreim, men føler de ble litt for "dressete" for min daglige klesstil. Ds Action er liksom like klar for en tur på fjellet, en tur på byen eller et bryllup.

Særlig når selgeren sa at klokken "må lære seg å leve med deg" i forbindelse med at den kanskje må justeres om et halvt års tid, så skjønte at mekanisk kom til å gi meg mer glede enn et quartz ur. Så får det heller være med noen servicekostnader en gang i fremtiden :)

Så til et spørsmål: Er det noen som har erfaring med bytte av reim på DS Action? Lenke til butikker som selger reimer som passer? Kunne vært kult og hatt en lærreim eller en gummireim for litt variasjon.

Et søk på google gir meg at den har en rem bredde på 21mm. Dette begrenser i utganspunktet utvalget endel, men jeg har brukt 22mm remer på 21mm med suksess tidligere. Kan være litt trangt første gangen, men så går det seg til. Dvs at du kan bruke alle remmer som er 22mm brede. Så kommer det egentlig bare an på hvordan rem du vil ha, finner de alle prisklasser og varianter.