Hjelp til kjøp av min første klokke

Medlem
14. nov. 2012
Sted
Asker
Hei folkens

Er ny i dette forumet og finner mange fine og innspirerende ord og debatter rundt klokker.
For å ikke gjøre introen for lang så går vi rett på sak:

Er ute etter å kjøpe min første "high end" ordentlig klokke.

Budsjett mellom 40 og 50 tusen.

Sett på en del klokker , tatt en tur innom Bjerke og fått prøvd noen også. Til budsjettet så fikk jeg sett blant annet:

Tag Heuer sin nye 1887, brunt skinnrem, hvit skive, rødt gull visere med tall med in house urverk. Nydelig klokke men føler ikke helt å betale rundt 40 000 for en Tag.

Sett på et par av Jaeger sine klokker men føler at de er passende når jeg blir rundt 50 årene.

Rolex - submariner \ explorer 2 fine klokker men følte ikke at dem falt helt i smak enda.

Så det jeg egentlig landet på var en Panerai 359. Fin klokke... men er fortsatt litt usikker.

Noen som har noen tips eller anbefaling?

Finn en brukt JLC Master Compressor Memovox...

memovoxcompressorpressfgi6.jpg

Redigert:
har dere noen bilder av de forskjellige klokkene som derer anbefaler? Gjerne en liten antydning på pris også

Hei, og velkommen til sonen.

Et par generelle råd:

- man får veldig mye mer klokke for pengene hvis man kjøper brukt framfor nytt. Jeg forstår godt hvis du vil at den første "ordentlige" klokken skal være splitter ny og ikke besudlet av andre, men jeg tenkte jeg skulle nevne det.

- det kan være greit å kjøpe en klokke som ikke har så veldig stort verditap hvis du en gang skulle ønske å selge klokken. Tag Heuer må du regne med et enormt verditap på, Omega litt mindre, JLC enda mindre, og Panerai og Rolex minst av de merkene som har vært nevnt her. Panerai er i realiteten et ganske nytt merke, og det er vanskelig å si hva du vil få for det om 10-20-30 år. Rolex vil du (sannsynligvis) kunne selge igjen om 10-10-30 år for det samme du ga for klokken nå, eller kanskje til og med mer.

- det viktigste er selvfølgelig uansett å kjøpe en klokke du liker her og nå, men det kan være greit å ha noen tanker i bakhodet hva du kommer til å synes om den i framtiden. Når jeg komfirmerte meg på midt på 80-tallet insisterte jeg på smoking med kort kelnerjakke, rosa sløyfe og rosa magebånd. Akkurat da var det helt perfekt, noen år senere - not som much. ;)

I så måte må jeg si at jeg elsker Hublot. De har på et eller annet vis fått Panerai til å bli mer classy og dressy enn mange oppfattet det som tidligere.

Panerai 312 er intet dumt tips, hvis du liker designen. Inhouse og greier. Har den selv.

Et alternativ er OMEGA Speedmaster cal 9300 (inhouse). Låner bildet av Mogens:
IMG_2341.jpg
Lekker!

Ellers så kommer jo mye an på om du er ute etter et sportsur, et dressur eller en slags kombinasjon, og om du vil ha kompliksasjoner og evt hvilke. Kjøper du brukt får du også vesentlig mer klokke for pengene - men dette må selvsagt veies mot fordelene med noe helt nytt.

For ca 50 laken, eller noen få tusen til, nærmer du deg både Rolex Daytona og Audemars Piguet Roal Oak (begge brukt). To udødelige klassikere.

2-Daytonas-Wristshot-400x287.jpg

tumblr_mcyl13oSSf1rrno6ao1_500.jpg

70d12336.jpg

Dersom jeg skulle legge 50K på bordet er dette klokker jeg ville studert nærmere, forhørt meg om og lest meg opp på.

Du har en spennende tid i møte! :)

Om første ur må være nytt må gjensalgsverdi være et tema synes jeg. Sånn sett er Rolex og Panerai godt stilte av det som er nevnt.

Gå for 359 om du liker den!

det var jo masse gode tips å få her ja.. føler at mine følser for panerai og ikke i det minste rolex begynner å bli sterkere når man nevner ordet gjensalg. Det har jo selfølgelig en betydning når man legger rundt 50 laken på bordet.

Hvilken type av rolex bør man gå for da om man skal tenke på å få mest mulig verdi tilbake med salg?

Explorer 2 \ yachtmaster 1 eller 2 (så en hos Bjerke med blå skive.. nyyydelig klokke men litt dyr). Har dessverre ikke så mye sans for en sub.

Ellers virker det som om Panerai stiller ganske sterkt. 359 er forsåvidt den eneste klokken jeg har sett og prøvd av det merket men det er vel nok en del forskjeller rundt de forskjellige modelen også når det gjelder verdi ved gjensalg?