Hjelp til kjøp av ny klokke

Medlem
8. juli 2014
Er på jakt etter min første ordentlige klokke, og har forelsket meg i Breitling. Navitimer er en av favorittene.
Har fulgt med på kjøp og salg tråden, men har ikke funnet rett klokke til rett pris enda.
Har prøvd gjennom finn.no men der er det dessverre mange useriøse. Har også sett på chrono24.com men er usikker å kjøpe utenlands. Noen som har erfaring med kjøp der? Må man plusse på moms osv? Håper på svar. Vil bare være på den sikker siden før man bruker en slump med penger.

Velkommen til Tidssonen. Dette kommer til å bli et dyrt og spennende bekjentskap.

Jeg har ikke spesiell god greie på Breitling, men kan komme med noen generelle råd.

1. En WTB (want-to-buy) annonse her på sidene kan gjøre underverker. Det kan hende det er noen der ute som har lyst til å selge som ikke vet det før du sier du er klar.

2. Det går også an å sende en høflig melding til noen (som du for eksempel gjennom postinger i Dagens Klokke) som har klokken du har lyst på. Av og til så har de gått med tanker om salg, ellers kan du kanskje få noen gode tips om hvordan akkurat de fant den klokken. Sånne PM (personlige meldinger) har jeg fått flere av, og selv om det aldri har endt med salg av mine klokker, har det alltid vært en hyggelig melding å få.

3. Chrono24 er et greit sted å finne ur, men du må altså beregne 25% mva på prisen du forhandler fram med selger. Det er lettere å finne rimelige ur på Timezone, WUS og andre steder. Du kan søke på de fleste sidene på en side som heter Watchrecon.com - Her er mange private selgere, så gjelder det å finne noen du stoler på og finner tonen med. Men du må betale 25% mva også fra disse.

Et generelt råd er også å søke litt på salgssidene bakover for å finne ut hvor mye urene du er interessert for har blitt solgt for tidligere, så du kan være realistisk i møte med potensielle selgere.

Tvi, tvi.