Hjelp til klokkebytte!

Medlem
14. sep. 2011
Sted
Oslo
Hei folkens!

Jeg har lagt ut min TH Grand Carrera calibre 17 RS2 for salg, og har fått et tilbud om et bytte..
jeg synes det høres for godt ut til å være sant så derfor jeg spør...

Fått tilbud om bytte i Omega Scelletton og en IWC i bytte. Begge er manuelle og perfekte. Omega fra 1914 og
IWC fra 1960. Begge er ettersett av Tiedemann. Omegaen har verditakst til 60000.- Alle papirer medfølger. IWC venterjeg på info om.

Jeg har ingen peiling på klokker som er så gamle og om det er noe å " tjene " på her...
eller er dette en luring som prøver å lure meg trill rundt?

beklager at jeg enda er noob på det med klokker, men man lærer jo så lenge man lever :)

ønsker også alle en riktig god jul!

Mvh
GC

Hadde det vært noe å tjene ville han ha solgt de. Omegaen har en forsikringstakst på 60', reel salgspris på 5-10. OM det er hva jeg tror det er, et ombygd lommeur. Legg gjerne ut bilder om du får det.

Tror dessverre ikke dette er noe å slå til på.

Høres ut som en som prøver å lure deg, med viten eller så er han selv uvitende.
Men post bilder av urene så kan vi svare bedre.

Dog, Omega sceleton fra 1914 er nesten 100% garantert et ombygd lommeur som er modifisert i asia eller øst-europa..

Min mening: no go, tommel ned.

Ombygde lommeur er som regel generelt vanskelig å omsette og går for langt mindre enn det de fleste forespeiler seg. Som Mathfjeld skriver så er nok 5k-6k en mer reell pris kontra det verditaksten sier. Mulig den er verdt noe mer, men hvis du skal selge den innen en rimelig tidsperiode tror jeg ikke du får mange bud over 5k.

IWC fra 60-tallet florerer det av på Ebay. Jeg var i budrunde på en IWC (1960's) i 18k gull. Den gikk for rundt 900-1000 usd. Vil derfor anta at en stålversjon går for mindre. De er fantastiske klokker, men verdien er ikke til å skryte av i når det finnes såpass mange av disse.

Tips til kjøp/bytte av vintage ur: Hvis du ikke vet 100% hva du begir deg ut på så "stay away". det er så utrolig mange fallgruver å gå i. Mange vintage er fiklet med, har uoriginale deler, fake/replica osv. Ta en titt på Ebay sine auksjoner for å få input på hva de virkelig går for. Det funker greit som verdi-barometer. Endelig pris på de auksjoner er jo hva folk er villig til å betale. ALDRI stole på noen som sier at "disse går for ca xx $ på Ebay" eller verditakst/forsikringstaksten sier xx"

I realiteten, hvis alle klokker på stell osv, tror jeg verdien på det som tilbys her er på ca 20-30% av verdien på TAG'en din. Men jeg kan jo ta feil og det du tilbys er sjeldne klokker osv, men det virker som det er noen som prøver å lure deg her imho.

Enig med alle kommentarer!

Jeg ville også som et utg.pkt vært svært forsiktig på å begi seg inn på byttehandel med random folk fra finn.no uten referanser.

Når vedkommende forsøker å snakke opp verdien er det definitivt no go.

Behold TAGen! Du vet hva du har, den funker, og det er et fint ur. Bruktsalgsverdien av en TAG er vesentlig lavere enn bruksverdien, så den bør være en foreløpig keeper.

IMHO: Man bør eie en vanlig bil eller to før man begynner å fylle garasjen med veteraner og andre oppussingsobjekter (som igjen krever mer kunnskap, interesse, tid, og penger).