Hjelp til ny hverdagsklokke

Medlem
11. aug. 2014
Jeg er i markedet for en ny hverdagsklokke. Skal endelig flytte sammen med madamen og det krever at jeg gjør svenske av meg og da jobbytte. Prosessene er nå egentlig i boks, det er bare snakk om oppsigelsestid… Det er en stor begivenhet i mitt liv og må så klart markeres med en ny klokke.
Jeg har akkurat passert midten av 20 årene. Skal jobbe med innkjøp, vil være tilstede ved forhandlinger med leverandører i Asia og Sentral-Europa. På kontoret vil jakke være en del av antrekket. Både sports og blazer vil være innafor, men må da også regne med å trekke i dress når jeg møter eksterne. Jeg vil dog også kunne bruke den til t-skjorte og jeans på fritiden.
Dette er ment som et steg opp for meg da jeg til nå har holdt meg til Seikos >10K. Klokken skal helst ha noe blått og den må passe under skjorteermet. Har noen Seikos nå og noe på vei inn, men kommer til å selge meg ned. Skal prøve og bare beholde en en diver og en med lys skive (cocktail time eller sarx41).

Jeg har per nå 3 kandidater som jeg har en del meninger og følelser om. Velger å holde de for meg selv til jeg hører deres innspill, men jeg kan si at jeg syns alle tre er fantastiske og jeg er sikker på at jeg vil bli fornøyd uansett hvilke jeg velger. Kandidatene i tilfeldig rekkefølge under. Bilder stjålet fra nett.
Det er lov å komme med andre forslag men da må det begrunnes (, hvis ikke det er snakk om sub).
På forhånd takk, slitter fælt med dette luksusproblemet:)

Brukt IWC Ingenieur (3239, blå eller svart)
home_image.3624118.jpg

NOMOS Timeless Club II (Blå/rød, må bli ny da det bare er 100 tilgjengelige)
NOMOS_TIMELESS_CLUB_II_DIAL5.jpg

Tudor Black Bay Blue (Pent brukt ETA eller ny inhouse, hvilken utgave ønsker jeg ikke innspill på)
_img.jpg

• Liker
Reaksjoner: aksgro
Nå har jeg akkurat kjøpt meg Black Bay selv, men Nomos er nydelig da.. Men det er Ingenieur også.. Ser dilemmaet ditt! Det eneste er at du vel betaler en del mer for merket hos IWC kanskje? Dette var null hjelp. Jeg beklager. Må jeg velge ville jeg gått for Nomos. Peneste av de blå imho. Lykke til med flytting og ny jobb!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Habs og holmby
Det er vel kun Nomos som uanstrengt vil kunne gjøre jobben på jobben.
Samtidig har de to andre lenke - og vil passe godt på fritiden. Kun IWC har dato, men antar det ikke er viktig for deg.

Har du Seikodykker el. lign fra før vil Nomos antakelig være det fornuftige valget.

• Liker
Reaksjoner: aksgro og Habs
Nå har jeg akkurat kjøpt meg Black Bay selv, men Nomos er nydelig da.. Men det er Ingenieur også.. Ser dilemmaet ditt! Det eneste er at du vel betaler en del mer for merket hos IWC kanskje? Dette var null hjelp. Jeg beklager. Må jeg velge ville jeg gått for Nomos. Peneste av de blå imho. Lykke til med flytting og ny jobb!

Gratulerer med rå dykker!:) Og takk for innspill! Det var til hjelp, det er jo veldig fint å få bekreftet at det ikke er så lett å velge, følger meg ganske gal og må minne meg støtt og stadig på at "det bare er klokker":p
Jeg er faktisk villig til å betale litt ekstra for at det skal være IWC. Klokkeinteressen satt først fart etter et besøk i Schaffhausen. Men MÅ ikke ha en Ingy og må ikke ha IWC NÅ. Er midlene tilgjengelig når jeg blir gammel gubbe vil en Portuguese stå høyt:) Ser ut til at jeg skal få en pent brukt ingy til rundt 35k (jeg blir svensk så kan kjøpe brukt mva fritt i hele EU). Men for å gjøre det enkelt henger vi oss ikke opp i pris. En stemme på Nomos notert:) Takk for det!
Det er vel kun Nomos som uanstrengt vil kunne gjøre jobben på jobben.
Samtidig har de to andre lenke - og vil passe godt på fritiden. Kun IWC har dato, men antar det ikke er viktig for deg.
Har du Seikodykker el. lign fra før vil Nomos antakelig være det fornuftige valget.

Takk for innspill! Dato er ikke viktig nei. Du er absolutt inne på noe her og det er i de baner jeg tenker selv. Har endelig forstått at en ikke får en klokke som er perfekt til alt. Jeg har stor glede av mine Seiko-hockeypucker. Det er billig morro. Jeg tror ikke jeg vil få like mye glede av billig alternativer som skal fungere på jobb. Jeg tror det derfor er bedre for meg å legge en større sum på "jobb/halv formell" klokke nå og krydre med litt Seikos til jeg har nok ressurser til å kjøpe en rå diver senere.
Har en god stund trodd at jeg skulle kjøpe meg en BBB. Dette er klart den dressy diveren som snakker mest til meg innenfor budsjett. Men det har ikke blitt noe av, kanskje nettop fordi det ikke er en dressy diver jeg skal ha nå.
Da jeg kom over Club'en med denne fargekomboen i går tok følelsene overhånd, jeg glemte helt BBB'en og ringte til Timeless. Hadde en hyggelig prat med eieren Dan og fikk bekreftet at depositum kan refunderes. Depositum ble betalt så det blir denne hvis jeg da velger å gå videre. Jeg er vanlighvis ikke så impulsiv så ønsker å ta noen dager å tenke på det. Fint å høre hva de erfarne sier og få tid til å gjøre litt research om Nomos. Så langt har det vært beroligende det jeg har hørt og lest:)

Dette er fortsatt ikke skrevet i stein så bare å komme med flere innspill:)

• Liker
Reaksjoner: aksgro
IWC Ingenieur all day erry day. IMHO. Du får skinnremmer til den, du får gummiremmer til den, og den kommer med lenke og har dato. En tidløs klassiker med Genta DNA som snart er historie, da modellen fases ut i løpet av neste år.

• Liker
Reaksjoner: Habs
Nomos Club er nydelig. Jeg liker min veldig godt på Admirality Grey NATO-reim også, og siden den er vanntett til 100m kan den brukes til det aller meste. Jeg har den vanlige med lys skive, men synes som deg at den blå er helt rå!

• Liker
Jeg elsker utseendet på Nomos generelt, og denne var spesielt lekker. Så en vanntett Nomos høres ut som et meget godt valg. Men - fra en som aldri har prøvd et eksemplar på armen, framstår avstanden mellom rem og klokke ekstra stor på dette bildet, eller er det en Nomos-greie med lange lugs? Ser litt voldsomt ut.

Wrist-Shot-Yellow-Club-2.jpg

• Liker
IWC Ingenieur er en veldig bra allround klokke. Passer bedre en divere til kontorbruk etter min mening, når det er sagt synes jeg den nye Black Bay er noe av det mest interessante man kan kjøpe om dagen.
Hva med Tudor North Flag? Samme bruksområde som Ingyen og med Tudor sitt nye inhouse urverk.
Ligger jo også en nesten ny her på ts:
http://www.tidssonen.no/forum/threads/libn-tudor-north-flag-med-lenke.40181/

• Liker
Jeg elsker utseendet på Nomos generelt, og denne var spesielt lekker. Så en vanntett Nomos høres ut som et meget godt valg. Men - fra en som aldri har prøvd et eksemplar på armen, framstår avstanden mellom rem og klokke ekstra stor på dette bildet, eller er det en Nomos-greie med lange lugs? Ser litt voldsomt ut.

Wrist-Shot-Yellow-Club-2.jpg

Bildet ditt vises dessverre ikke her hos meg, men det er absolutt en Nomos-greie med lange lugs. Nå for tiden blir det laget mange ur med stor kasse og korte lugs for å få de til å sitte på mindre håndledd, Nomos går litt motsatt vei med mindre kasse og lengre lugs som gjør at de sitter bra på voksne håndledd. For å ta meg som eksempel, så trives jeg godt med ur 40-42mm, selv Panerai på 47mm funker greit når jeg har prøvd på hånden, men Nomos Club sitter perfekt med sin lille 36mm kasse.

Jeg anbefaler selvsagt at du prøver en på hånden hvis du har mulighet til det, jeg har ikke vært der selv, men har hørt at Thune i Oslo har endel modeller inne.

P8182380_zpsplqk5pjk.jpg

IWC Ingenieur all day erry day. IMHO. Du får skinnremmer til den, du får gummiremmer til den, og den kommer med lenke og har dato. En tidløs klassiker med Genta DNA som snart er historie, da modellen fases ut i løpet av neste år.
IWC Ingenieur er en veldig bra allround klokke. Passer bedre en divere til kontorbruk etter min mening, ...
Enig alle punkter! I min bok er nok dette det nærmeste jeg kommer en allrounder. Liker historien og Dna'et. Dimensjonene er ganske så perfekte, lenka er rå og den sitter godt på mitt håndledd! Det eneste jeg har å si på designet er at de 5 hullene ikke har noe funksjon. Hvis jeg måtte klare meg med kun en av disse klokkene resten av livet hadde det blitt denne. Vil (forhåpentlig) beholde klokken jeg går for, men det kommer ikke til å bli min eneste. Tenker dette hadde vært en perfekt 30 års gave til meg seg selv. Men det er 4 år til, kanskje litt tidlig?

... Hva med Tudor North Flag? Samme bruksområde som Ingyen og med Tudor sitt nye inhouse urverk.Ligger jo også en nesten ny her på ts:http://www.tidssonen.no/forum/threads/libn-tudor-north-flag-med-lenke.40181/
North Flag er grisekul! Men gult er dessverre ikke for meg. Videre syns jeg BBB er små feit og NF føltes som en sikkelig tjukkas. Jeg har vært monogen siden før Tinder slo ann men jeg antar det er litt som internettsjekking. Farlig å kun se på ansikt... Selv om hun ikke skaper den den samme interessen til å starte med er det kanskje bedre å gå for hun stramme eldre. Hun har ikke tapt seg mye de siste årene samtidig som teknikken har blitt raffinert til perfeksjon... Dere vet hva jeg snakker om. Jeg tror jeg syns Tudor'ene virker tykke pga de helt flate sidene på kassen. Kassesidene ser jeg også for meg at er fingermerke magneter. Men en kan ikke få alt, BBB sitter bra på min arm, og selv om den er litt smålubben føles den ikke topptung.
Om jeg skulle komme opp med en 4. kandidat tror jeg det hadde vært en Tudor men da BB36.

Akkurat dette. Gap mellom kasse og rem og kanskje litt vell mye gjenskinn i glass er hva jeg er mest skeptisk til med Nomos'en:eek:
Club%202%20Yellow%20Main%203_0.jpg

Timeless%20Nomos%20Club%202%20%2820%29_0.jpg

Bildet ditt vises dessverre ikke her hos meg, men det er absolutt en Nomos-greie med lange lugs. Nå for tiden blir det laget mange ur med stor kasse og korte lugs for å få de til å sitte på mindre håndledd, Nomos går litt motsatt vei med mindre kasse og lengre lugs som gjør at de sitter bra på voksne håndledd. For å ta meg som eksempel, så trives jeg godt med ur 40-42mm, selv Panerai på 47mm funker greit når jeg har prøvd på hånden, men Nomos Club sitter perfekt med sin lille 36mm kasse.

Jeg anbefaler selvsagt at du prøver en på hånden hvis du har mulighet til det, jeg har ikke vært der selv, men har hørt at Thune i Oslo har endel modeller inne.

P8182380_zpsplqk5pjk.jpg
Og det er da dette igjen som beroliger litt! Tror det hadde vært katastrofe med samme type gap med lenke. Fortsatt stor gap med rem, men det ser en ikke like unaturlig ut i mine øyne. Videre tror jeg dette er noe jeg fokuserer mer på når jeg er i geek mode og ser på bilder, på armen irl tror jeg ikke jeg vil henge meg opp i det. Det vil nok heller som det nevnes hjelpe på bærekomforten.
Thune er et godt tips og det har jeg fått annet steds fra også! Jeg bor dessverre i Trondheim. Er ganske ofte i Oslotraktene men da er det besøk av venner og familie som er prioritert. Tror det blir å bestille uprøvd hvis jeg går for Nomosen.

Takk for alle innspill!:) Har ikke heeelt klart å bestemme meg men kommet en del fremmover:)

• Liker
Reaksjoner: Ban
Grattis! Godt valg ;)

PS: Jeg er superfornøyd med Black Bayen, men jeg skal si meg enig i kommentaren din. Den er litt "småfeit".. Velger å kalle den muskuløs :p Men Nomosen er mer elegant helt klart.

• Liker