Hjelp til valg av diver.

Medlem
2. sep. 2012
Hei

Eg vurderer å kjøpe ei bruksklokke til vannbruk. Liker rolex looken, men det er langt frå mitt budsjett. Ønsker selvfølgelig best mulig/mest nøyaktig urverk.
Prisområdet eg har satt er under 10, helst under 5000 kr. Klokkene eg har funnet til no er

Certina ds action. Liker klokka, men trur den er litt stor for mine handledd.

Glycine combat sub, kjenner ikkje denne anna enn at den ser bra ut.

Longines hydroconquest L3.642.4.56.6, denne fås vel i 39 og 41mm som bør vere bra for min del. Det er derfor også denne klokka eg heller mest i mot.

Om det er andre klokker i samme stil er det berre å komme med tips.

Ikkje feil om det er mulig å få kjøpt klokka på Kreta sida eg skal der om ikkje lenge.

Alt av tips og info settes pris på.

Av de tre du nevner, vil jeg foreslå Glycine.

Ellers er det en av Seiko's mange modeller med mekanisk urverk, som står øverst på listen.
Enten importerer du selv (enkelt, raskt og greit) eller du kan titte på Finn.no
Det er p.t. et par stykker der nå.

Importere kan du bl.a gjøre fra www.chronograph.com

Lykke til!

Jeg liker alle tre. Det er neppe noen særlig forskjell når det kommer til nøyaktighet og kvalitet på disse.

Både Certina og Longines får du kjøpt på Kreta, kanskje Glycine også, men det finner du på hjemmesidene deres. Jeg var innom en liten by, tror det var Chania eller noe sånt, hvor jeg kikket på Longines. Rabattene satt løst.

Selges neppe på Kreta, men likevel: Helson Shark Diver. Fås nå i 40mm, 42mm og 45mm.

DSC_1905.JPG

DSC_1932.JPG

Se tråd: http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/helson-shark-diver-14190/

Hjemmeside:
Helson

Ellers vil jeg si at det er mange gode kjøp i klassen under under 5000K - så lenge du ligger unna Invicta ;)

Lukka te!

Ett annet alternativ kan være å kjøpe en Steinhart Ocean Vintage Red OG samtidig få råd til en Seiko dykker for samme sum du skisserer..

IMGP7535kopiera.jpg

103836d1210206185-fs-seiko-monster-combo-skx779k_blackmonster.jpg

Takk for kjappe svar.

Har sett på seiko lenge, men finner ingen dykker ur der som eg vil ha. Mulig eg trur andre klokker går meir nøyaktig enn seiko sine? Har uansett 3 seiko klokker og vil gjerne ha andre merker. Seiko spb001 premier klokka som eg kjøpte sist gjer vel sitt til at krav til nøyaktighet har blitt større. Har og ei med 4-36 urverk, men syns den er for unøyaktig.

Ein ting eg sliter litt med å like på denne typen klokker er runde markører som ofte brukast på 1,2,4,5,7,8,10 og 11. Det kjem litt an på dagsformen, men heller mest på at eg vil helst ikkje ha runde.

Skal sjå litt på tipsa dere kom med her.

Er det nåken som har meir info om urverka i dei forskjellige klokkene her?

PhSeiko

Redigert:
Så du liker kasseformen til Submariner, men ikke skiven?

Tudor Snowflake er tingen...

Redigert:
Liker for så vidt heile klokka, men når eg ser bilder som er tatt mot skiva tar eg meg i å reagere på dei runde markørene. Klokka er ellers rå. Er vel meir trangen til å sette fingeren på nåke.
Heller alltid tilbake på at eg vil ha ei sånn ei :)

Kan og nevne at følt kvalitet og kjent merke er viktig. Er vel ett eller anna med å få annerkjennelse frå andre som ikkje er like opphengt i klokker.

Prisområdet eg har satt er under 10, helst under 5000 kr.

Kan og nevne at følt kvalitet og kjent merke er viktig. Er vel ett eller anna med å få annerkjennelse frå andre som ikkje er like opphengt i klokker.

Jeg tror du skal slite lenge med å finne en klokke som oppfyller begge disse ønskene dine. Jeg tror til og med at jeg tør å si at det er umulig. Du får ikke et merke som er kjent for folk flest for den summen du vil bruke - folk flest kjenner til Rolex, Omega, Tag Heuer, Seiko og Citizen. De tre første forbinder de med kvalitet, de to siste med billigklokker. Du kan dessverre ikke få både i pose og sekk - du må gjøre et valg. Enten gå for noe som er billig (men likevel bra), eller gå for noe dyrt (som folk kjenner til). :)

Hvis det er aktuelt med brukt klokke, så kommer det jo innimellom opp en Tag Hauer eller en Omega i nærheten av 10k. Men det er ikke så ofte en finner til noe særlig under.

Brukt er aktuelt, men i denne omgang såg eg for meg nytt. (Omega seamaster po står høgt på lista)

Tenker på longines som kjent for min del. Kvalitet og nøyaktighet der har eg ingen ide på.
Vil og påstå at seiko klokka eg har er av bra kvalitet spb001, som koster under 10.
Det finnes selvfølgelig bedre, det gjer det alltid, men det er alikevel bra kvalitet. Er ute etter best mulig i det prisområdet.

Tissot, citizen, victorinox er og kjente slik eg ser det, men kjenner ikkje til nåken av merka meir enn med navnet.

Liker denne steinhart klokka som eg fant etter tips her. Blå skive og bezel? (Ringen rundt klokka)
Men det kan sjå ut som at den er vanskelig å oppdrive...
http://forums.watchuseek.com/f275/ocean-1-blue-dial-blue-bezel-503214.html

Redigert:
Er det nåken som har meir info om urverka i dei forskjellige klokkene her?

PhSeiko

Sitter vel samme urverket i alle tre klokkene du nevner i første post, ETA 2824-2. Dette urverket kommer i ulike graderinger..Litt usikker på hvilke gradering de ulike her har brukt, men Longines skal bruke "top grade" i alle sine klokker. Har hatt en Longines HydroConquest 41mm selv som jeg var fornøyd med og den lå vel på i underkant av + 10 sek i døgnet (uten regulering). Og har i dag en Certina DS Action Diver som lå på + 15 sek i døgnet (nå regulert ned og ligger på + 7).

ETA 2824-2

One workhorse of the ETA mechanical line is the ETA 2824-2, The 2824 is an automatic winding, twenty-five (25) jewel movement, available in four executions or grades: Standard, Elaborated (improved), Top and Chronometer. The key components which differ at the line of demarcation between Elaborated and Top are the barrel spring, shock protection system, pallet stones, balance wheel & hairspring and the regulator mechanism. In contrast, since the addition of the "-2" at the end of the movement number, there has been no difference between the standard and the chronometer grades in terms of the regulator mecanism, both being Etachron. To illustrate the differences in accuracy garnered by the successive grades, consider the following specifications:

The Standard grade
is adjusted in two positions with an average rate of +/-12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;

The Elabore grade
is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;

The Top grade
is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-10 seconds/day.

The Chronometer grade
an average rate of -4/+6 with a maximum daily variation of +/-5 seconds/day.

must meet strict standards prescribed by the COSC. Chronometer grade movements are serial numbered as that is a requirement of the certification authority. Moreover, it should be noted that the degree of decoration on the movement's parts, generally only an aesthetic improvement, increases as well with the grade.

Steinhart har mange fine sveitsiske dykkere godt under 5000,- (ca 3200 ink mva). De minste er vel 42mm. Ocean 1 er veeeldig likt Rolex i design, såkalt homage, vet ikke om du ser det som en fordel eller en ulempe. Det er litt forskjellig fra person til person. I steinhart klokkene sitter det gode pålitelige eta verk, vil tro det er samme verket i de som i Longines, ETA 2824 hvis jeg ikke husker feil, de har også Ocean 2 som er mere eget design..

Taucheruhren - Steinhart Watches - exklusive Uhren für Liebhaber

Redigert:
Takk for svar og god info om urverka :)

Steinhart og Glycine er to navn som segler opp. Ønsker stål, ikkje skinn eller tøy på lenka, so steinhart ser ut til å vere det enkle valget. I prisområdet her tenker eg ikkje so mykje på om det er kopiert eller egendesign. Syns uansett rolex klokka er kopiert av mange sjølv om eg ikkje har peiling på forskjellane og ka som meines med homage.

Finner ikkje forhandlere på kreta, nåken som veit ka merker eg kan forvente å finne der? (Nåken er allerede nevnt)

PhSeiko

Nettopp tilbake frå Kreta. Var ein tur innom Rolex forhandleren der nede, med mange feite klokker, desverre over mitt budsjett. Dama som låste meg inn var hyggelig og imøtekommande og gjorde sitt beste for å låse eit salg. Eg fekk derfor sett og prøvt litt forskjelligt der som var interesant Rolex, Tudor, Tag, Victorinox. Hadde Victorinox 500 klokka på neven, og alt med den var rått, men litt for stor for min del. Ivertfall enn so lenge.
Sleit litt med å finne alle butikkane der i og med det var kort tid og mange i følget. Ikkje so lett å forsvare tidsforbruket mitt i alle butikkane der eg kun sikler over feite klokker mens resten av gjengen sliter med å forstå at klokker kan koster meir enn eit par tusen....

Klarte alikevel å svi av eit par tusen og eit stort glis etter å ha brukt pengane... Litt merkelig det der..