Hjelp til valg av dressklokke

Medlem
3. april 2013
Jeg er på jakt etter en okei dressklokken, og etter mye om og men har jeg landet på to modeller, og trenger hjelp til å velge.

Hensikt med klokkekjøpet er å bruke klokken til dress og ved andre kjekke anledninger, er ikke et investeringsobjekt, men først og fremst tenkt som en bruksgjenstand.

De to klokkene jeg snakker om er:

Cartier Tank Solo (XL) W5200027 i stål (URL: W5200027 - Tank Solo watch, extra-large model - Timepieces - CARTIER ) og

Jaeger LeCoultre Grand Reverso Ultra Thin Duoface Q3782520 i stål (URL: Grande Reverso Ultra Thin Duoface - Jaeger-LeCoultre E-boutique )

Er selvfølgelig mottakelig for andre alternativer, men ser helst at det er en rektangulær klokke med manuell/automatic urverk, og ikke for dyr (under 50k).

Mvh

Trond

Hei og velkommen hit, Trond.

Reverso - uten tvil. Det er en av de store klassikerne, kommer fra et meget anerkjent manufaktur, den er ti ganger så fin i virkeligheten som på bilder og den passer på de fleste håndledd.

Jeg tør vedde en natorem på at de fleste her inne vil si omtrent det samme ;)

Hei,

IMHO: JLC > Cartier. Har ikke noe "tung" kunnskap om verk eller lignende til å understøtte dette, utelukkende basert på emosjon og estetikk (E&E).

Dog er det flotte klokker begge to, men personlig hadde jeg tatt Reversoen.

Jeg er kanskje ikke helt objektiv, men Reverso for alle penga!!!
Ett ikon uten like, og som etter min mening passer like godt til dress som t-shirt.

EtV04Ar.jpg

JoYceNO.jpg

Er etter min mening en no-brainer:cool:
Lykke til, ta en telefon til Urmakermester Tidemann, og så gleder jeg meg til unboxing:)

Enig med de andre her. Jeageren er en klokke du på ingen måte kan bomme på.
Kan ikke uttale meg om Cartieren. Men som sagt, går du for JLC bommer du ikke! :)

Ser frem til unboxing.

Nydelige klokker du å velge mellom!

Jeg synes ikke Cartieren står tilbake for JlCen estetisk eller på bakgrunn av historikken. Cartier Tank-modellene har en historie helt tilbake til 1917 IIRC, mens Reverseon ble introdusert i 1931.

Estetisk holder jeg faktisk i dette tilfellet Cartieren et lite knepp foran, jeg synes den ser flott ut :)

Det som likevel taler nokså sterkt i Reversoens favør er at den har et inhouseverk kontra lett modifisert ETA 2892-2 verk i Tanken (hvis jeg har forstått det riktig). I denne prisklassen er inhouse selvsagt å foretrekke, men det er vel riktig å si at med unntak av eksklusiviteten av et inhouse-verk, så står neppe ETA-verket tilbake på annen måte.

Så dette koker ned til hva du velger å vektlegge. Begge er flotte klokker.

Prøv helst begge på armen, om mulig, før du bestemmer deg.

Lykke til, og husk å poste masse bilder!! :)

Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg uten tvil valgt JLC! Når det er sagt, det er ditt valgt, og du bør velge den du selv liker best :)

Ikke tvil om hvilke forslag du kommer til å få her inne. Det blåser en JLC-vind over Tidssonen, og reversoen er som mange her inne har påpekt: Et ikon. Vil vel også tro at den er mer anvendelig enn en Cartier Tank, i og med at du får klokke med både hvit og svart skive hvis du går for en duoface som den du linker til.

Men når man gir andre råd, så har man jo den fordelen at man ikke trenger å tenke på prislappen. :) Det er vel temmelig stor prisforskjell på de forslagene du har her. En duoface ultrathin reverso ligger vel i nypris på godt over 50.000 (uten at jeg kan de prisene utenat), mens du vel kan sikre deg en Cartier Tank for ca. 20 - enda lavere hvis du kjøper brukt.

Reversoen du linker til er vel også en litt sjelden variant som kan være vanskelig å få tak i? Går man for en "vanlig" Duoface så vil den også være litt tykkere enn en Cartier Tank. Siden klokken primært skal brukes som dressur, er jo tykkelse et poeng. En reverso uten duoface, men med stålbakside er vel omtrent like tykk som en Cartier Tank, men her må man vel også opp i over 40.000.

Min stemme går uansett til JLC, men det er jo lett å si når man ikke skal betale selv. :)

I likhet med Santos liker jeg estetisk sett Cartieren meget godt, og hvis prisforsjellen er så stor som han skriver er det jo noe å vurdere. Samtidig er det ikke til å komme fra at Reverso er et ikon, saueflokkmentaliteten er gjeldende, og hvis busjettet mitt hadde tillatt det er nok dette et sikrere kjøp.

Konklusjon: JLC'en er et knapphull foran spesielt med tanke på urverket, men hvis man har begrenset budsjett er Cartieren en nydelig klokke og et godt alternativ.

Takk for mange gode svar.

Når det gjelder merkevaren JLC mot Cartier så er jeg enig i at JLC er superior, men hvis jeg virkelig vil ha "drømme"-JLC'en vil dette bli en mye dyrere klokke.

Jeg er fremdeles litt i villrede, prøver å oppsummere for/imot:

Tykkelse: her er JLC 2mm tykkere, så poeng til Cartier

Utseende: dette punktet er kanskje det viktigste - føler at Cartier er mer estetisk enn JLC, selv om JLC tilbyr to forskjellige sider, føler jeg at Cartier drar det lengste strået.

Urverk: er ikke så veldig fokusert på hvem som er best, begge har gode urverk - JLC trolig det beste, men jeg føler at vedlikeholdsaspektet spiller en store rolle her - dette vet jeg ikke - kan noen si noe om det?

Rem: begge har krokodillerem, vil tro at kvalitet for begge er god - så uavgjort.

For å imponere damene: trolig Cartier

For å impunere gutta: JLC uten tvil - klokken kan jo snus!

Andrehåndsverdi: for meg er det uvesentlig

Konklusjon? Jeg har alltid siklet etter en JLC Reverso Grande Date GMT, men føler at denne er for stor til dressbruk, så JLC som merke er å foretrekke. Synes Carter som dressklokke er utrolig fin, men har ikke funnet riktig klokke (har stort sett vært Quarts urverk på aktuelle modeller) før nevnte modell kom på markedet - så jeg kan konkludere med at jeg fremdeles er i tenkeboksen, men heller 60/40 mot Cartier.

T.

Urverk: er ikke så veldig fokusert på hvem som er best, begge har gode urverk - JLC trolig det beste, men jeg føler at vedlikeholdsaspektet spiller en store rolle her - dette vet jeg ikke - kan noen si noe om det?

Vedlikeholdsmessig er det nok både enklere å billigere å serve et ETA-2892 basert verk enn JLC's egne inhouseverk...

Dette er, så langt, en av de merkeligste trådene jeg har opplevd innen denne genren her på sonen.

1. Du har ikke fått ett eneste forslag om en annen klokke enn de to du viser til.

2. Du har ikke blitt anbefalt Rolex Submariner - ref pkt 1

3. Du har ikke blitt anbefalt Rolex - ref pkt 1

4. Du har ikke blitt anbefalt en dyrere klokke enn de to du viser til - ref pkt 1.

Det sagt, så gleder jeg meg til du tar en beslutning - og til en flott unboxing med bilder her på sonen.

;)

Jeg ville stemt JLC.

For å blidgjøre @Minuteman foreslår jeg dessuten at du kjøper en enklere reverso, med mindre du virkelig trenger to tidssoner på dressklokka.

Redigert av en moderator:
Dette er, så langt, en av de merkeligste trådene jeg har opplevd innen denne genren her på sonen.

1. Du har ikke fått ett eneste forslag om en annen klokke enn de to du viser til.

2. Du har ikke blitt anbefalt Rolex Submariner - ref pkt 1

3. Du har ikke blitt anbefalt Rolex - ref pkt 1

4. Du har ikke blitt anbefalt en dyrere klokke enn de to du viser til - ref pkt 1.

Det sagt, så gleder jeg meg til du tar en beslutning - og til en flott unboxing med bilder her på sonen.

;)

Haha, +1!!