Hjelp til valg av finanskalkulator

Medlem
31. jan. 2009
Sted
her og der
Sitter med en HP 19b fra sist gang jeg var "blåruss" men den virker ikke mer :(

Da er det å finne en ny:

Studiestedet sier HP 17BII+ - den virker å være lite utviklet siden 1991....

Lurer på - er det andre modeller som gjør AKKURAT samme jobben men med bedre grafikk etc evt andre tillegsfunksjoner ..Har kikket på noen Casio modeller på nettet men er såpass usikker på funksjonalitetene at jeg måtte spørre et sted.

En gang HP alltid HP, sier de. Det var en større reportasje om dette i DN eller Finansavisen for en liten stund siden.
På de nyere variantene tror jeg ikke man behøver å trykke enter før man trykker på pluss, minus eller noe annet, men om det er bra eller ikke skal jeg ikke si noe om.

Bruker fortsatt min HP 12C fra 1986!!

Selv er jeg trofast til Casio, nå er det ikke økonomi jeg studerer, så kravene er ikke så store.

Minuteman: regner med at du mener omvendt polsk notasjon som er en notasjonsmåte som sparer deg for drøssevis av tastetrykk. De sier en gang OPN alltid OPN, ikke vet jeg.

Husker jeg rett så var det en annen kalulatortråd her inne også.

Selv er jeg trofast til Casio, nå er det ikke økonomi jeg studerer, så kravene er ikke så store.

Minuteman: regner med at du mener omvendt polsk notasjon som er en notasjonsmåte som sparer deg for drøssevis av tastetrykk. De sier en gang OPN alltid OPN, ikke vet jeg.

Husker jeg rett så var det en annen kalulatortråd her inne også.

OPN er sikkert den rette beskrivelsen.

Den gamle lefsa klarer visstnok de fleste finansielle kalkulasjoner. Selv har jeg kun brukt den til låne- og leasingkalkulering.

Da min 17b fra nittitallet takket for seg i fjor kjøpter jeg den nye 17b som du refererer til. Ser ikke fordelen med grafikk på en finanskalkulator. Skal du ha grafer finnes det feks excel. Har utviklet en avhengighet til kalkulatoren og forsøkte faktisk å få den gamle reparert...

Da min 17b fra nittitallet takket for seg i fjor kjøpter jeg den nye 17b som du refererer til. Ser ikke fordelen med grafikk på en finanskalkulator. Skal du ha grafer finnes det feks excel. Har utviklet en avhengighet til kalkulatoren og forsøkte faktisk å få den gamle reparert...

Ok tar dette som et godt råd - takk så mye :)

Min gode venn gjennom 4.5 år med finans/økonomistudier er Texas BA II Plus. Regner ut rente, annuiteter, NPV, lån, cash flow osv... alt det man har behov for.

Har brukt Texas Instruments TI-83 og HP 48G. Veldig gode begge to, men har vært mest fokusert mot realfag jeg da.

Hvis du har vent deg til HP så er det jo ingen raskere måter å kalkulere på. Bruker både en gammel HP 48 som har grafisk grensesnitt og en nyere 17B.

I og med at jeg har svært liten bruk for tunge matriser og trippelintegral lenger, så brukes HP 17b til finansregning. Det finnes absolutt ingen som slår denne......bare du har lært å bruke den.

....og det heter opprinnelig RPN - Reverse Polish Notation

Henger meg på HP folket, en gang HP alltid HP. Startet med HP12c i 1983, denne ble stjålet på 2000 tallet og prøvde 19b - det var ikke det samme, HP tok til fornuft igjen og begynte å produsere 12c igjen etter stort press i fra gamle 12c brukere, etter dette har jeg skaffet meg 4 stykker det ligger alltid en 12c i nærheten enten hjemme eller på jobb. Gå for HP12C det er et must for finansfolketnog en keeper

iPad/iPhone

Hei !
Hvis du har kastet deg på Apple-bølgen så finnes det jo en del "apper" til disse.
Begynner å bli noen år siden for meg men regner med at Texas Instruments har et utvalg ?

mvh