Hjelp til valg av klokke (automatisk "dressur")

Medlem
19. nov. 2016
Sted
Trondheim
Jeg er ny her på forumet og ønsker gjerne hjelp til kjøp av ny klokke. Har bestemt meg for å kjøpe min første mekaniske klokke etter at jeg i flere år stort sett har gått med sports-/treningsklokker på hånda (fy skam!). Jeg ønsker et enkelt "dressur" uten chronograf og synes skinnreim er penere enn metal-lenke. Har så langt sett meg ut et par ulike klokker:

Raymond Weil Freelancer w/ open balance wheel

Victorinox Alliance Automatic
http://www.tidssonen.no/forum/threads/victorinox-alliance-mechanical-241668.27836/

Klokkene er i nokså ulik priskategori, men disse to klokkene viser hva jeg tenker i forhold til utseende - en relativt enkel klokke, mørk/sort skinnreim og sort urskive. Det synlige mekaniske drivverket i Raymond Weil klokken synes jeg er veldig stilig. Jeg ser ikke for meg å bruke noe mer enn 20-30k på klokken.

Hadde nærmest bestemt meg for Raymond Weil klokka etter å ha sett det hos urmaker (han anbefalte det varmt mtp kvalitet). Her på forumet ser jeg imidlertid at det er mange som mener at man i denne prisklassen eller litt høyere kan få andre ur med bedre kvalitet. Ser noen kaller Raymond Weil er et mote-ur eller design-ur. Akkurat dette håper jeg noen kan gi meg en tilbakemelding på. Hvordan er kvaliteten på RW? Raymond Weil uret koster ca 20k hos urmaker. Har dere andre tips til klokker som dere mener er bedre kvalitet og som oppfyller mine ønsker på utseende, gjerne med åpent vindu inn til mekanikken? Ønsker også innspill fra dere som eventuelt har noe positivt og si om Raymond Weil.

Håper noen kan komme med gode tips til en ny på forumet :)

Jeg har ingen kjennskap til Raymond Weil og har ingen formening om kvalitet, men vil vel anta at det ikke er så veldig forskjellig fra mange andre som bruker ETA urverk.
Personlig er jeg ikke så veldig glad i disse "open heart" skivene, men det er jo smak og behag. Uansett tror jeg det ville sittet langt inne for meg å bruke 20k+ for en Raymond Weil.

Skulle jeg kjøpt et enkelt dressur som du beskriver hadde jeg gått for en Longines Conquest Heritage. Eller den kanskje enda penere Longines Flagship Heritage, men lys skive er kanskje ikke aktuelt?
L1.645.4.52.4.jpg

L4.795.4.78.2.jpg

Eller hvorfor ikke Frederique Constant?
FC-705N4S6.jpg

FC-710N4S4.jpg

FC-312G4S4.jpg

...og så finnes det sikkert masse annet som jeg ikke kommer på i farten. Hvis du er villig til å vurdere brukt kan du veldig mye fint for 20k-30k :) (F.eks Omega, Zenith etc.) Lykke til.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og aksgro
Takk for gode forslag, Ban. Flere virkelig pene ur der :) Er Longines og Frédérique Constant (og Omega, Zenith som du også nevner) mer "kjente" klokkemerker og av bedre kvalitet? Når det gjelder og handle brukt, er ikke det litt utrygt for en nybegynner? Redd jeg kan bli lurt av folk som selger klokker som er falske. Finnes det noe som er sikre forum for handel av brukte klokker?

Jeg kan på det varmeste anbefale Zenith Elite Ultra Thin. Klassisk eleganse med en meget pen skive som ser mye bedre ut irl enn på bilder. Jeg hadde droppet Raymond Weil'en. Mye annet flott å velge i.

03_2010_681_01_C493_4.jpg

Raymond Weil har nok ikke samme stjerne som de andre merkene du nevner. Ikke det at det er dårlig, bare mindre attraktivt. Det er mange faktorer som avgjør dette. Blant annet historie og arv.

Det er ikke skummelt å handle brukt bare du er litt forsiktig. Første bud er å kjøpe selger. Er noe for godt til å være sant så er det gjerne det. Får du en dårlig følelse så skygg banen uansett hvor godt tilbudet er. Når det er sagt så bør du i de fleste tilfeller se etter komplette pakker. Dvs. at du får med boks og papirer. Dette reduserer sjansen for at det er fake eller stjålet.

Når dette er sagt så er neste bud å spørre hvis du er i tvil. Det er mange kunnskapsrike folk på forumet her, og du får som regel gode svar.

• Liker
Reaksjoner: aksgro
Den Zenithen så veldig lekker ut på en del bilder jeg fant på nett også. Så dersom den er enda penere irl skal jeg forsøke å få sett på den hos urmaker. Tar med meg det du sier om å handle brukt. Tror jeg helt sikkert vil rådføre meg med folk på forumet her før jeg handler :) Takk for hjelpen! Har i alle fall bestemt meg for å bruke mer tid før jeg bestemmer meg, så blir neppe Raymond Weilen.

• Liker
Reaksjoner: KMK9000
Finnes det noe som er sikre forum for handel av brukte klokker?

Ja, Kjøp og Salg her på TS. Flust av ærlige folk her inne. Sjekk Goodguy-tråden.
(Du skal selvsagt "kjøpe selger" også her .)

Ps. Du finner mange lignende tråder som denne her under Startgropen. Les alle sammen. :)

• Liker
Reaksjoner: AndreMolar
Finnes det noe som er sikre forum for handel av brukte klokker?
Ja - Tidssonen :)
Feks denne Montblanc dressklokka som er til salgs her inne. Riktignok ikke automatisk
Ellers er jo NOMOS, feks denne en favoritt i dressklokkekategorien. De finnes også i din priskategori.
1.jpg

Selv falt jeg for denne dressklokka fra Mido (et nokså ukjent merke i Swatch Group familien) som så vidt holder seg under 7mm høyde.
P6241538.jpg

Dette med størrelse på klokka var et viktig kriterium for meg når jeg valgte dressklokke. Alt over 40mm i diameter og 10mm høyde er for stort når den skal gli elegant under penskjorta mener jeg.
Egentlig jo tynnere jo bedre og nevnte Montblanc innledningvis scorer veldig bra, ikke minst med tanke på prisen.
Lykke til med valget

Takk for gode forslag, Ban. Flere virkelig pene ur der :) Er Longines og Frédérique Constant (og Omega, Zenith som du også nevner) mer "kjente" klokkemerker og av bedre kvalitet? Når det gjelder og handle brukt, er ikke det litt utrygt for en nybegynner? Redd jeg kan bli lurt av folk som selger klokker som er falske. Finnes det noe som er sikre forum for handel av brukte klokker?

Longines, FC og spesielt Omega og Zenith er nok mer kjente og annerkjente merker enn RW. Nå skal man ikke alltid gå etter det andre mener, det viktigste er at man liker klokken selv, men som @KMK9000 også nevner så er det endel faktorer som gjør noen merker mer attraktive enn andre. Kvalitet er vel litt vanskeligere å si noe om og kan være så mangt. Driftssikkerhet på urverk er en ting, kvalitet på resten av klokken kan være en annen og så har vi kvalitet på finish og utførelse. Det er vel kanskje på det siste punktet man har de de største forskjellene. Andre kan vel bidra mer enn meg når det gjelder kvaliteten på det tekniske.

Kjøper du brukt av en "Good guy" her inne på tidssonen er du vel rimelig sikker, jeg føler meg ihvertfall trygg med det, men gjør også dine egne undersøkelser av klokke og selger og som nevnt er papirer på klokken alltid greit å ha:)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby og aksgro
Det de andre sa :) Har ingenting i mot RW, men det finnes veldig mye annet mer spennende i den priskategorien spør du meg. Har også lagt merke til at RW er noe som selges omtrent hos "alle" urmakere/gullsmeder. Det er litt negativt i min bok.

Nå er ikke jeg på jakt etter dressur, men jeg sikler veldig på Nomos for det. Du vil ha svart skive? Se om du liker den nye Nachtblau-fargen til Nomos. Helt nydelig spør du meg. Og her får du mye for pengene.

Eksempel:
slider_metro_neomatik_nachtblau_bu__hne_1600x1100px.jpg

• Liker
Reaksjoner: holmby
Jeg kan på det varmeste anbefale Zenith Elite Ultra Thin. Klassisk eleganse med en meget pen skive som ser mye bedre ut irl enn på bilder. Jeg hadde droppet Raymond Weil'en. Mye annet flott å velge i.

03_2010_681_01_C493_4.jpg
Siden modellen er nevnt kan jeg jo informere om at jeg vurderer og selge min, kontakt på PM om du er interessert :) mye penere enn på bildet.

Hva med en Speedy FOIS?

IMG_0228.PNG

Bør kunne plukkes opp meget pent brukt til +/- 30k.

Ellers kan jeg anbefale Frederique Constant Worldtimer, nypris ca. 36k - bør vel være mulig å få litt rabatt. Utrolig flott klokke, som IMHO slår ut konkurrenter langt over egen prisklasse:

IMG_0227.JPG

• Liker
Reaksjoner: Ban og aksgro
Veldig mange gode forslag her. Takk for tipsene! Har sett på veldig mange klokker på nettet det siste døgnet ;)

Det de andre sa :) Har ingenting i mot RW, men det finnes veldig mye annet mer spennende i den priskategorien spør du meg. Har også lagt merke til at RW er noe som selges omtrent hos "alle" urmakere/gullsmeder. Det er litt negativt i min bok.

Nå er ikke jeg på jakt etter dressur, men jeg sikler veldig på Nomos for det. Du vil ha svart skive? Se om du liker den nye Nachtblau-fargen til Nomos. Helt nydelig spør du meg. Og her får du mye for pengene.

Eksempel:
slider_metro_neomatik_nachtblau_bu__hne_1600x1100px.jpg

Wow! Har siklet på Nomos klokker de siste timene her. Nomos Ahoi Atlantik er så langt favoritten. Utrolig pen klokke! :) Den er ikke blant de absolutt tynneste, men i motsetning til Minimatiken er den skikkelig vanntett. Noen som har tips til forhandlere av Nomos i Trondheim? Ser noen her på forumet skriver at den kan bestilles enkelt via nettsidene til Nomos og de har priser inkl frakt og moms/fortolling. Har man ikke bedre garanti (5 år) dersom man handler klokke hos forhandler enn dersom man kjøper den fra utlandet på nett? Ser Nomos skriver at de har 2 års garanti. Noen som har erfaringer med Nomos-klokker og evt kjøp direkte fra nettbutikken deres?

Veldig mange gode forslag her. Takk for tipsene! Har sett på veldig mange klokker på nettet det siste døgnet ;)

Wow! Har siklet på Nomos klokker de siste timene her. Nomos Ahoi Atlantik er så langt favoritten. Utrolig pen klokke! :) Den er ikke blant de absolutt tynneste, men i motsetning til Minimatiken er den skikkelig vanntett. Noen som har tips til forhandlere av Nomos i Trondheim? Ser noen her på forumet skriver at den kan bestilles enkelt via nettsidene til Nomos og de har priser inkl frakt og moms/fortolling. Har man ikke bedre garanti (5 år) dersom man handler klokke hos forhandler enn dersom man kjøper den fra utlandet på nett? Ser Nomos skriver at de har 2 års garanti. Noen som har erfaringer med Nomos-klokker og evt kjøp direkte fra nettbutikken deres?
Er kun Thune Aker Brygge som forhandler dem i Norge såvidt jeg vet. Du kan bestille fra dem:)

Ellers kan jeg trygt anbefale Nomos!

• Liker
Har lest en del på forumet om diverse nettbutikker som fører klokker (Urverket / Chrono24 etc.). I utgangspunktet er jeg veldig for å støtte opp om lokale urmakere rundt om i Norges land. Det er tross alt disse vi har bruk for den dagen noe går galt med urverket. Prisforskjellen kan imidlertid være så store at man lett blir fristet av å handle hos slike aktører, men da dukker jo selvsagt usikkerheten på om dette kan være noe lureri.

Har de siste dagene siklet etter Nomos Ahoi Atlantik og finner flere forhandlere som fører denne til en hyggelig pris på Chrono24. Noen som har tips eller erfaringer når det gjelder denne nettsiden. Ser at selgeren jeg vurderer er "Trusted Seller" og har anbefaling fra 10 andre forhandlere på Chrono24. Dette sier meg ingenting ettersom for alt jeg vet kan mange andre aktører på disse nettsidene være svindlere. Setter pris på om noen kan ta en titt på linken jeg legger ved og gir meg en tilbakemelding. Vil jeg kunne forvente å ha en få en reparasjon utført på Nomos egen garanti hos eksempelvis Thune Aker Brygge - forutsetter selvsagt at det blir betalt norsk MVA og all import gjøres lovlig.

http://www.chrono24.no/nomos/ahoi-atlantik-ref-552--id3082462.htm

Kjenner ikke Watchfever selv men erfahringstråden om butikken fra mai i år på Uhrforum.de er positiv , riktignok bare fra 2 kunder som hentet varen der selv. Original vare men de er vel kanskje ikke AD for Nomos? Logistikk, mva håndtering etc er ikke alltid strømlinjeformet fra mindre tyske butikker slik som denne. Slet litt med det selv da jeg kjøpte dressklokka fra en mindre forhandler i Tyskland.
Ahoi er nydelig og holder seg knappt innenfor mine idealmål for dressklokke, men modellen som sådann er mer sporty enn dressy synes jeg, tekstil rem bl.a.

• Liker