(Hjelp!) Vintage Omega Seamaster De Ville

Medlem
15. juli 2014
Sted
Bodø
Hei TS!

For flere år siden arvet jeg en Omega Seamaster hos min far (som han fikk av sin far). Den fikk (dessverre) ligge i fred i lang tid før jeg leverte den til service ifjor sommer. Klokken fungerer nå utmerket og ble springbrettet mitt inn i "klokkeverdenen".

Men, det plager meg at jeg ikke vet mer om klokken. Min far mener den er kjøpt på 60-tallet en gang (!?) men vi er ikke sikker. Kall meg gjerne kort, for jeg spurte ikke urmakeren som gjennomførte servicen noe særlig om klokka, utover at urmakeren mente den var 100% original (minus lenka).

Jeg håper noen på forumet her kan fortelle meg noe mer. Et enkelt google-søk gjorde meg dessverre ikke særlig klokere.

Legger ved ett bilde av klokken:

På forhånd takk :)

Hei og velkommen!

For å si noe mer om klokka og denne modellen, trenger vi å få vite referansenummeret. Dette står på innsiden av baklokket. Du må gå til en urmaker for å ta av baklokket, det er ikke anbefalt at du prøver å gjøre dette selv. Når baklokket er tatt av, noter serienummeret på verket. Det vil gi oss muligheten til å si noe om årstallet.

Lykke til!

Hei, ganske sikker på at denne er fra 60 tallet en gang. Jeg har i hvert fall en som ligner. De Ville modellene hadde også ofte en hel kasse uten avtagbart baklokk, i så fall må kronen trekkes ut og verket ut ved å ta av glasset i front >> Urmaker.
Alternativt har den et tradisjonelt skrulokk eller lokk som kan åpnes ned en lommekniv. Sannsynligvis har den et Omega 5xx verk. Men som sagt i tråden vil referanse og serienummer avklare saken

Hei igjen, og takk for tilbakemeldinger.

Ette en kjapp visit hos urmakeren fikk jeg tak i både serienr og modellnr, de er som følger:

Modell: 166.020
Serienr: KR1077

Jeg finner litt mer om klokka ved bruk av google, men kjekt med deres innspill (om dere har). :D

Modellnummeret kan ihvertfall gi oss en god del relevant informasjon :)

Reference
CD 166.0020

International collection
1962

Movement
Type: Automatic (mechanical)
Caliber number: 562 / 565
Cal. 562
Created in 1958, 24 jewels
Cal. 565
Created in 1965, 24 jewels
Both with central sweep-second hand

Functions
Date

Case
Gold-cap on stainless steel

Case back
Unishell (case opening on dial side)

Dial
With hand-rivetted gold hour markers and "stick" hands.

Crystal
Armoured hesalite

Bracelet
Leather

Water resistance
30 meters

Håpløst. På lappen fra urmakeren står overnevnte nummer oppgitt som serienr.
Litt klokere ble jeg uansett. Takk for hjelpen :)

Det går bra. Er du sikker på at han var urmaker og ikke en batteri-skifter? :)

Jeg tipper serienummeret er i spennet 21 millioner til 28 millioner, dvs. ca. 1962-68.

Her er litt informasjon, sånn top-of-my-head:

Ser at @acnorway har limt inn litt informasjon fra Omega Vintage Database, vi kan utbrodere litt. Verk i 500-serien var det mest brukte (og antageligvis det beste) verket Omega produserte i perioden. Slikt sett har du ei kvalitetsklokke.

Omega begynte å lage Seamastere allerede seint førti- tidlig femti-tall. Dette var klokker som tålte vann, typisk ifb med svømming og bading (din var "vanntett" ned til 30 meter, merk at jeg bruker ordet var). Utover 50- og 60-tallet utviklet Seamasterne seg i to retninger; den ene var mer dressy varianter lik den du har og en annen var verktøyklokker, typisk Semaster 120/300 (vanntett ned til 60/100 meter). Alle hadde referansenumre som lå i 165/6 som tre første siffre, de med 6 til slutt var dato-varianter, jf. den du har.

Dress-klokkene ble på 60-tallet delt inn i to modell-serier, en som bare ble hetende Seamaster og en annen som var mer up-scale kalt De Ville. Den du har er en slik en. I tillegg kom Seamaster 600 (med verk i 600-serien, ikke vanntett til 200 meter som noen tror). På slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet kom budsjett-variantene kalt "Geneve".

Det ble produsert utrolig mange slike Seamastere, og de dukker ofte opp i markedet. Typisk går de for en 4-6000 kroner for strøkne eksemplarer. Verket er som nevnt noe av det ypperste som Omega har laget, og riktig justert burde de ikke avvike mer en 2-4 sekunder i døgnet.

Håper det var litt i gata av informasjon du var ute etter. Et bra kjøp av din bestefar i sin tid. :)

Det er ei flott klokke og som du sier: den ser original ut. Mange av disse har i dag fått byttet både visere, krone og annet som gjør at de ikke er den opprinnelige modellen lenger. Disse har ikke noe samle-verdi for oss klokke-folk, og kalles frankenklokker. Ofte har de også blitt restaurert, noen ganger amatør-messig andre ganger profesjonelt.

Bruk den og nyt den. Spør du meg, ta av den lenka. Den ser bedre ut på en fin, klassisk skinn-reim. Men det er nå min smak. :)

Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy

Takk for suveren informasjon. Klokken er uten tvil lekker ja, sikkert også med sort rem. Klokken har litt sentimental verdi, og slik den er nå brukte min bestefar den også- ergo er jeg litt nølende til å bytte noe. :) Det var faktisk min bestemor som kjøpte klokken en gang i tiden i presang til min bestefar.

Igjen, takk for hjelpen :D

@SpaceCowboy

Takk for suveren informasjon. Klokken er uten tvil lekker ja, sikkert også med sort rem. Klokken har litt sentimental verdi, og slik den er nå brukte min bestefar den også- ergo er jeg litt nølende til å bytte noe. :) Det var faktisk min bestemor som kjøpte klokken en gang i tiden i presang til min bestefar.

Igjen, takk for hjelpen :D

Bare hyggelig!

Gitt det du sier ovenfor, synes jeg du skal bruke den med lenka som er på. :)

Men det er enkelt å skifte frem og tilbake, så for å ha litt variasjon kan det være lurt å ha ei reim eller to på lager... ;)