Homage merker

Jah, begge har jo sorte skiver med runde markører, sorte dykkerbezeler og kasser i stål?

Med fare for å fornærme deg skikkelig - dette høres mest ut som om du nettopp har sett et bilde av SKX007 for aller første gang med et "lol se Seiko har kopiert en Rolex lol" og er komplett ignorant av Seikos innpå 50 år med produksjon av profesjonelle dykkerur.

Selvfølgelig designes ingenting i et vakuum, men de fleste designelementene i en SKX007 kan føres tilbake til mye eldre Seikoer som minner mindre om Rolex.

Selv synes jeg det er skikkelig morsomt at Seiko klarer å lage pakninger som holder helium ute, mens markedsføringsnissene i Sveits tviholder på heliumventiler for å slippe ut helium som ikke burde kommet inn i kassen i det hele tatt. :D

Det er jo nettopp derfor jeg spør om hvor skillet går. For som du sier så har begge runde markører, sort bezel og stålkasser (+trekantig markør kl 12, avlange markører kl 6 og 9 og dato kl 3). Det var akkurat derfor jeg valgte det som eksempel; fordi klokkene er ulike, men det finnes klare likheter. Spørsmålet er bare hvor man setter grensen. Skal forøvrig nevnes at jeg IKKE ville kalt SKX007 for en sub-homage.

Redigert:
Haha! Egentlig et godt eksempel, kanskje ikke på en homage, men på den faktiske verdien til eksempelvis PP/AP. Min første tanke var: den var gyselig! Det syns jeg ennå, men hvorfor? Fordi PP og AP sitt design er bedre eller fordi jeg er biased med PP sin markedsføring over tid, uoppnåelige priser og markedets forgudingen av merket?

PS: Såpass takhøyde for morsomheter og bensinhelling skal det være! Forsøker derfor også å være saklig i min motargumentasjon mot homager:)
PPS: Du har forøvrig en av de beste signaturene her inne!

Som noen skrev i et annet forum:

1. A tribute inspired by the original
2. A way of saving money
3. A tease

Det er litt spesielt at Burberry har laget homage av hellige PP. Som er et ikke fullt så kjent design for "vanlige" folk. Men så er det jo også slik at PP har noen av de mest tidsriktige innovative designene innen horology instrumenter. :)

Redigert:
Jeg vet egentlig ikke helt om jeg orker denne diskusjonen en gang til... Men:

[citation needed]

Etter hva jeg har hørt så skal vist Seiko sitt stål være bedre en 316L. At Rolex bruker 904L betyr jo ikke at det er noe bedre en 316. Hva bruker de andre high end produsentene?... Nettopp ! :)

Skrev dette i en annen tråd, men kjører det en gang til. Jeg har eid noen homager, et par av det populære merket Parnis som særlig gjør Panerai-liknende klokker og en del IWC og Rolex-liknende modeller. Ved den siste bestillingen hadde selgeren (Parnis Marina Militare watch) glemt meg litt av og sendte en åpenbart fake Mont Blanc-penn som plaster på såret. Dette ble den endelige bekreftelsen i forhold til hva jeg hadde mistenkt tidligere, altså at hele homage-industrien er tett linket til fake-industrien. Jeg tror på langt nær man kan si at å kjøpe en Parnis nærmest er det samme som å kjøpe en fake Rolex.

Det Steinhart og Helson gjør er selvfølgelig hakket bedre, men når man først pakker noen tusenlapper på bordet ville jeg heller ha kjøpt f.eks. en av modellene til Steinhart eller Helson som er mer deres egne designer. F.eks. Steinhart Ocean 2 eller en Helson Shark Diver. Det skulle hvertfall jeg ha ønsket jeg gjorde når jeg kjøpte en Ocean7 LM7 (Ploprof), gleden med den ble hvertfall kortvarig for min del, nettopp fordi det var en homage. Nå er jeg helt homage-fri i samlingen og slik kommer det til å være for all framtid :)

Redigert:
Her må jeg si meg litt enig med @Guybrush Threepwood når det gjelder gleden over homager. Jeg er stor fan av rolex GMT "pepsi" og vurderte derfor en stund Steinhart sin homage til denne klokken, men kjøpet ble aldri gjennomført nettopp fordi det ikke er Rolex. Og jeg er edd jeg hadde litt minnt på det hver gang jeg så på klokken. I tillegg er det en fare for at man en eller annen gang må svare "Nei det er ikke en Rolex, men en......."

Redigert av en moderator:
IMG_0809_zps276abde3.jpg

Ser for meg gleden du skal gi i øynene til noen på avstand med denne på hånden og den skuffelsen som inntreffer med en gang personen faktisk ser hva det er for noe.

Når begynte utviklingen? Blir Bugatti en videreutvikling av Renault sine racer biler på begynnelsen av 1900-tallet?

Historisk sett så var vel Rolex ute tidlig med vanntette klokker? Oyster var i alle fall noe av det bedre.
Sett tilbake til 50tallet så var vel Submariner ganske tidlig ute med sitt design. Herfra har Submariner utviklet seg, og andre fulgt med, med sine varianter.

Hvem var først med E6B-beazel? Seiko har hatt sin, men Breitling var vel først?

:cool:

At Rolex bruker 904L betyr jo ikke at det er noe bedre en 316.

904L er mer motstandsdyktig mot pitting.
Ikke at noen kommer til å merke noe særlig til den forskjellen...:p

316L:
Fe, <0.03% C, 16-18.5% Cr, 10-14% Ni, 2-3% Mo, <2% Mn, <1% Si, <0.045% P, <0.03% S

904L:
Fe, <0.02% C, 19-23% Cr, 23-28% Ni, 4-5% Mo, <2% Mn, <1% Si, <0.045% P, <0.035% S, 1.0-2.0% Cu

Som man kan se er innholdet av nikkel og kobber høyere. I kombinasjon gir dette høyere pitting motstand.
Jeg mener å huske at innholdet av molybden også gir mindre utskilling av sigma-fase etter oppvarming til svært høye temeraturer.
Som dere ser svært viktige egenskaper for klokkene våre.:cool:

316L:
Fe, <0.03% C, 16-18.5% Cr, 10-14% Ni, 2-3% Mo, <2% Mn, <1% Si, <0.045% P, <0.03% S

904L:
Fe, <0.02% C, 19-23% Cr, 23-28% Ni, 4-5% Mo, <2% Mn, <1% Si, <0.045% P, <0.035% S, 1.0-2.0% Cu

Som man kan se er innholdet av nikkel og kobber høyere. I kombinasjon gir dette høyere pitting motstand.
Jeg mener å huske at innholdet av molybden også gir mindre utskilling av sigma-fase etter oppvarming til svært høye temeraturer.

Å, ja! Selvfølgelig! jo det er jo åpenbart! 8-P

8-D

316L:

904L:

Kjempeviktig hvis du bader i svovelsyre.....:cool: Da bør du ha 904L:D

Noen som vil ta en råtipp på hva materialkosten på en flott kasse av rustfritt, syrefast stål er?
Driver og kjøper inn en del om dagen....

Kjempeviktig hvis du bader i svovelsyre.....:cool: Da bør du ha 904L:D

Noen som vil ta en råtipp på hva materialkosten på en flott kasse av rustfritt, syrefast stål er?
Driver og kjøper inn en del om dagen....

Virkelig et skudd i mørke, men jeg tipper nok500,- :confused:

Har også vært på tanken på en Steinhart GMT sak eller lignende, men sjangsen for at jeg blir påmint at dette ikke er en Sub hver gang jeg skal se på klokka har forløbig gjort at jeg ikke har turret å gå til innkjøp av en Steinhart enda.

Men for de som rett og slett ikke har noe forhold til slikt og synes en Steinhart Ocean 1 er tøff, go ahead..

Hadde en Steinhardt i øyensyn, og ble ganske skuffet. Bezelen var riktig sloppy og det var en god del linjebrudd i børstingen. De varer sikkert lenger, men førsteinntrykket var ikke bedre enn Invicta.

316L:

904L:

Faktum at Rolex sin 904L har såpass mye nikkel og Kromium, eller 2 ganger mer en 316L, gjør at en del folk finner seg med nikkelallergi/Kromiumallergi når dem bruker disse klokker: Noen må rett og slett selge videre sin Rolex pga det.
Har dere aldri hørt om det? Les på nett om noen skuffet WIS som kan ikke bruke Rolex.
At du får ingen allergi betyr ikke at du får deg ikke nikkel/Kromium mengder i kroppen: Du bare reagere ikke på det fordi systemet ditt absorbere det uten å klage…;)
Samme problem med bronze klokker med "alloy" som er fyll av bly etc...

Faktum at Rolex sin 904L har såpass mye nikkel og Kromium, eller 2 ganger mer en 316L, gjør at en del folk finner seg med nikkelallergi/Kromiumallergi når dem bruker disse klokker: Noen må rett og slett selge videre sin Rolex pga det.
Har dere aldri hørt om det? Les på nett om noen skuffet WIS som kan ikke bruke Rolex.
At du får ingen allergi betyr ikke at du får deg ikke nikkel/Kromium mengder i kroppen: Du bare reagere ikke på det fordi systemet ditt absorbere det uten å klage…;)
Samme problem med bronze klokker med "alloy" som er fyll av bly etc...

Jeg trodde 904 var kirurgisk stål? Da ville det vel være dumt å ha mye nikkel i det? Jeg hadde tre pigger i handleddet etter et halligspark, og trodde dette var"rene saker".

Jeg trodde 904 var kirurgisk stål? Da ville det vel være dumt å ha mye nikkel i det? Jeg hadde tre pigger i handleddet etter et halligspark, og trodde dette var"rene saker".

Gjetter vilt her, men har du pigger i handleddet er det vel heller titan? (som kroppen ikke prøver å støte vekk) - referensen til kirurgisk stål er vel heller at det er brukt i kirurgverktøy?

:::::::

Wiki har svaret som alltid - ser at jeg var halvveis i mål:
The word 'surgical' refers to the fact that these types of steel are well-suited for making surgical instruments: they are easy to clean and sterilize, strong, and corrosion-resistant. The nickel/chrome/molybdenum alloys are also used for orthopaedic implants as aids in bone repair, and as a structural part of artificial heart valves and other implants. However, immune system reaction to nickel is a potential complication.[1][2] In some cases today titanium is used instead in procedures that require a metal implant which will be permanent. Titanium is a reactive metal, the surface of which quickly oxidizes on exposure to air, creating a microstructured stable oxide surface. This provides a surface into which bone can grow and adhere in orthopaedic implants but which is incorrodible after implant. Thus steel may be used for temporary implants and the more expensive titanium for permanent ones